Arlas miniostar

Spanade runt på den lokala icabutiken inför årets vandring och hittade en påse med arlas miniostar
arla-miniost-lagrad-cheddar-120-g_1905231658.png


Verkar ha väldligt lång hållbarhet i kyl (240dagar), har någon provat ha med sig dessa på tur? Eller har någon erfarenhet om dess hållbarhet?

Andra tips på smidig ost att ha med sig välkomnas också. Parmesan är det som brukar åka med, men jag gillar idén med portionspack som man kan slänga ner i en gryta.
 
Vanlig ost funkar men det skall hållas syretätt i burk och då håller det bra länge om inte det är väldigt varmt.

Bättre och karva från en sån
 
Hej

Grabben fick med sig två ostar till en skolutflykt. En åt han upp, den andra hamnade i en liten ficka i ryggsäcken och glömdes bort. Den hittades efter att ha åkt fram och tillbaka till skolan i en vecka + två varma utflykter till. När jag hittade den var förpackningen full med kondens. Nyfiket öppnade jag och kunde konstatera att osten nog såg ok ut. När jag försiktigt tog en tugga så kändes den som gårdagens bortglömde grillade halloumiost. Klart udda konsistens. Lite grann som halvtorkat textillim, segmjukt. Smaken var lite mer syrlig än vanligt. Inte direkt obehaglig, mer underlig. Jag tror inte jag skulle satsa på att ta med den en vecka utan kylmöjligheter...
 
Ost behöver förvaras så att den kan släppa ifrån sig fukt, plastpåse är inte riktigt optimalt för det blir för instängt. Samtidigt behöver osten skyddas från luftens mögelsporer, så den ska inte ligga så den blir utsatt för för mycket luft.

Ska man ha den i ryggsäck så är antagligen typ vaxat papper lämpligt.

Jag har provat på att lagra ost själv, vanlig simpel hushållsost som fått ligga i originalförpackning i matkällaren 1-2 år. Förpackningen blir full med vätska, men lagrad 1 år blir det förvånansvärt bra smak på den (då efter att man öppnat, hällt av vätskan och hyvlat av det yttre lagret som fått nån vit kalkaktig beläggning).

Har även provat på lite andra ostsorter som en vanlig Herrgårdsost och Gouda, men hushållsosten är den som imponerat mest hittills. Man kan passa på att köpa när det är extrapris och sen glömmer man bort den ett tag bara. I och med att den ligger kvar i originalförpackningen så kommer inga mögelsporer in, annars tror jag man skulle vara tvungen att skydda ytan på nåt sätt (har nåt minne av att jag läst om att tvätta med sprit).
 
Fast originalförpackningen är ju just plast.Så kan du lagra i plast i flera år så ska det väl funka nån vecka också.
 
Fast originalförpackningen är ju just plast.Så kan du lagra i plast i flera år så ska det väl funka nån vecka också.

Om du läser vad jag skrev så blir förpackningen full av vätska och osten får en beläggning av nåt vitt (gissar på kalk, men är inte säker). Man kan inte äta osten direkt när man tagit den ur förpackningen, den måste torka och sen måste man som sagt var skrapa bort det yttre lagret.

En ost som ligger i en plastpåse kortare tid har ju Karolina skrivit om hur den ser ut:
När jag försiktigt tog en tugga så kändes den som gårdagens bortglömde grillade halloumiost. Klart udda konsistens. Lite grann som halvtorkat textillim, segmjukt. Smaken var lite mer syrlig än vanligt. Inte direkt obehaglig, mer underlig.

Det beror alltså på att osten har legat i sin egen vätska.

Det är viktigt att inse att det handlar om en massa olika saker som behöver lösas för att osten "ska hålla". Att osten "blir dålig" kan bero på många saker.

1. Osten behöver skyddas mot mögelsporer
2. Osten behöver skyddas mot för kraftig uttorkning
3. Osten behöver samtidigt få andas bort den fukt den släpper ifrån sig

Möglig ost är egentligen inget stort problem för mögeltrådarna går bara nån centimeter in i osten. Men de flesta av oss slänger hellre en möglig (vanlig) ost för säkerhets skull.

(Mögelostar sticker man ju med långa nålar för att blåmöglet ska nå in i det intre.)
 
Jovisst, men man kan ju lufta den och hälla av eventuell vätska när man har matpaus och ändå packar om grejerna.

Själv tycker jag att att vira in osten i ett tygstycke och sedan ha den i en plastburk funkar bra. Man vill ju inte att den ska kladda eller stinka ner annat i packningen.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...