Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta

Hej alla

Vi planerar att vandra till sommaren Abisko - Nikkaluokta i 7-8 dagar.
Söker tips och erfarenheter ni tycker man bör ha med sig. Vet inte riktigt vilka frågar jag ska ställa.

- Vi planerar att vandra i slutet av juli. Hur är det med mygg och sådant då?

- Planerar 2 nätter vid Kebnekaise, värt det? Tänkte ev vandra upp på berget.

- Utrustningstips utöver det vanliga? Räcker ett vattentätt skaljacka. Köpt en Columbia med OMNI-tech med en Vattenpelare: 10 000mm. Istället för att ha med regnställ också.
https://www.xxl.se/columbia-morning-trail-jacket-mns-hyper-blue-marine-b/p/1106954_3_style

- Tänkte ta nattåg till Abisko och sen vandra från stuga/station till nästa.. och bo på varje ställe..

- Karta och kompass?

- Förboka alla boenden?
 
Det blir en fin tur i ett fantastiskt landskap! Här på Utsidan har skrivits mycket om denna sträcka. Ta er tid och läs gamla diskussioner.

Ja, mygg finns det, mest i björkskogen, mindre på kalfjället och inga alls på högre höjder. Så glöm inte myggmedel!

Två nätter i Kebnekaise är en bra idé. Det ger en, men bara en, chans till toppbestigning så det gäller att ha tur med vädret. Om toppen är viktig så planera gärna in ytterligare en natt. En dagstur till Tarfala är också ett alternativ.

Skaljackan låter bra, men ett par regnbyxor är helt nödvändiga också. Heltäckande regnklädsel således. Det kan regna mycket i fjällen, och blåsa samtidigt.

Karta och kompass ska alltid vara med på fjällturen, även om det är svårt att gå fel på den här sträckan.

Alla som kommer till en fjällstuga har rätt att få bo där. De som kommer först får sängplatser och de sista bor på madrasser på golvet. Det brukar fungera utmärkt och i bästa samförstånd. Så någon förbokning är egentligen inte möjlig, däremot kan man betala i förväg på nedanstånde länk. Då spar man lite pengar. Notera att Kebnekaise fjällstation inte omfattas av den här förköpsmöjligheten.

http://boka.stfturist.se/sv/se-gora...ällstuga&_ga=1.18566777.1529542562.1439144760

Tänk på att inte packa med för mycket grejor! Ett sidenlakan räcker fint, och matvaror kan köpas i ungefär varannan stuga. Ryggsäcken bör väga max.10 kg per person, gärna mindre. Mot slutet av dagen har varje hekto betydelse.

Man kan välja mellan att ta med en termos varje morgon och att laga till lunchen på fjället. Jag tycker ni ska ta med ett enkelt kök och laga egen mat, t. ex. soppa med smörgåsar. Det är ett trevligt avbrott mitt på dagen. Skulle det regna kan man äta lunchen vid en raststuga.

Lycka till önskar Pelle
 
Köpt dessa också vet inte om de är tillräcklig som alternativ till "regnbyxor"

https://www.xxl.se/lundhags-avhu-pant-friluftsbyxa-herr/p/1087426_3_style

En byxa du säkert kommer att gilla att vandra i, men du behöver som tidigare sagts även en riktig regnbyxa!
Om vi fortsätter på XXL, typ en sån här:
https://www.xxl.se/five-seasons-nemie-pant-skalbyxa-herr/p/1114003_1_style
Sen kan man fortsätta med vad som gör en bra regnbyxa, då är det för t ex mig viktigt att den är snabb att ta på när det behövs, så den bör vara rymlig. Gärna långa blixtlås i bensluten (eller längs hela benen) så man kan dra på dem över kängorna.

Lycka till med vandringen!
 
Hej!

Boka rum på Kebnekaise fjällstation i god tid. Ring eller internetboka. Om ni har långa ben bör ni dock inte boka in er i gamla delen. Jag gjorde det misstaget en gång och fick ligga dubbelvikt som en fällkniv. Ingen sömn den natten alltså.

Mvh Filip
 
Söderut eller norrut?

Ja åt vilket håll ska ni gå, och varför? Eller, var vill ni avsluta turen, och hur?

Att avsluta med en topptur låter som en härligt mål att ha framför sig, och sedan toppa med en god middag på fjällstationen. Men sen ska ni till Nikkaluokta därefter. En dags ganska trist vandring "efter" den härliga avslutningen. Kanske toppa med en helikoptertur till Nikka? Eller ta den där goa middagen i Nikkaluokta med en natt i stuga där? Dessutom, går ni söderut så kan ni komma hem med en härlig solbränna för ni kommer att ha solen i ansiktet huvudsakligen....

Eller....

Börja med vandringen där ni har den kända vyn över Tuolpagorni (kraterberget bredvid Kebnekaise) för ögonen stor del av dagen, en renburgare från LappDonalds i väntan på båten över Ladtjojaure. Sedan förhoppningsvis en topptur dagen efter. Är vädret dåligt struntar ni i en extra natt och sparar eran extra dag till senare. Det finns många utflykter ni kan göra från stugorna längs med vandringen. Stugvärdarna kan ge många tips. Sen slipper ni solen i ögonen och avslutar med en go middag i Abisko, de är listade i white guide numera. En extradag i Abisko kan tex användas till en tur med skidliften upp på Njulla, dagstur till Kårsavagge eller promenad längs med Torne Träsk.

Andra tips:
Läs på STFs hemsida
Läs på utsidan.se
Studera kartan i förväg, tex vilka dagar passerar ni inte rastskydd?
Pannlampa/ficklampa
Goa skodon, det mesta som inte ger skav funkar
Låna istället för att köpa
Något gott att dricka till kvällsmaten? Bag-in-box utan box funkar fint.
Och så klart... gå lätt packad! Bra-att-ha är ofta onödiga kilon.

Lycka till
Peter
 
Jag gjorde denna turen första gången i fjor och det är tveklöst det bästa jag har gjort. Jag skulle rekommendera en bra bok i ämnet fjällvandra då det är en del att tänka på gällande packning etc. Denna köpte jag själv och fick många bra tips http://www.addnature.com/calazo-vandra-i-fjallen-411543.html

Instämmer med tidigare inlägg. Räkna med att det finns mygg och knott så ta med myggnät, myggmedel och tålamod ;-)

Helt klart värt en topptur! Sätt av en extra dag för det.

Ta med kort istället för kontanter. De flesta stugorna tar inte kontater.

Ska själv till Kebnekaise den 9:e juli så vi kanske ses där?

God tur!
 
Ja åt vilket håll ska ni gå, och varför? Eller, var vill ni avsluta turen, och hur?

Att avsluta med en topptur låter som en härligt mål att ha framför sig, och sedan toppa med en god middag på fjällstationen. Men sen ska ni till Nikkaluokta därefter. En dags ganska trist vandring "efter" den härliga avslutningen. Kanske toppa med en helikoptertur till Nikka? Eller ta den där goa middagen i Nikkaluokta med en natt i stuga där? Dessutom, går ni söderut så kan ni komma hem med en härlig solbränna för ni kommer att ha solen i ansiktet huvudsakligen....

Eller....

Börja med vandringen där ni har den kända vyn över Tuolpagorni (kraterberget bredvid Kebnekaise) för ögonen stor del av dagen, en renburgare från LappDonalds i väntan på båten över Ladtjojaure. Sedan förhoppningsvis en topptur dagen efter. Är vädret dåligt struntar ni i en extra natt och sparar eran extra dag till senare. Det finns många utflykter ni kan göra från stugorna längs med vandringen. Stugvärdarna kan ge många tips. Sen slipper ni solen i ögonen och avslutar med en go middag i Abisko, de är listade i white guide numera. En extradag i Abisko kan tex användas till en tur med skidliften upp på Njulla, dagstur till Kårsavagge eller promenad längs med Torne Träsk.

Andra tips:
Läs på STFs hemsida
Läs på utsidan.se
Studera kartan i förväg, tex vilka dagar passerar ni inte rastskydd?
Pannlampa/ficklampa
Goa skodon, det mesta som inte ger skav funkar
Låna istället för att köpa
Något gott att dricka till kvällsmaten? Bag-in-box utan box funkar fint.
Och så klart... gå lätt packad! Bra-att-ha är ofta onödiga kilon.

Lycka till
Peter

Är inte pannlampan onödig med tanke på midnattsolen?
 
Är inte pannlampan onödig med tanke på midnattsolen?

Pytteliten ficklampa för att lysa ner i ryggsäcken mörker när det är som skummast mitt i natten, kanske? Det har hänt att jag grävt förtvivlat efter det där som låg längst ner :)

Om jag försöker tänka hur jag skulle göra så hade nog jag gått norrut. Argumenten du redan fått lät bra!
 
Ang regnkläder

Det är förstås bra med kläder som håller dig torra. Men minst lika viktigt är kläder som blir torra. Snabbtorkande är (i min mening) viktigare än vattentätt utom på de mest utsatta ställena.

Går du en längre sträcka i regn så kommer du bli mer eller mindre blöt. Av regnvatten eller svett. Bra regntålighet gör att du kan gå lite längre innan du känner dig blöt. Dåliga torkegenskaper gör att du känner dig blöt långt efter att regnet slutat.
 
Är inte pannlampan onödig med tanke på midnattsolen?

Midnatssolen når inte inomhus, framförallt inte om man dragit för gardiner för att få lite mörkt så man kan sova. Och så ska man ta sig ut till dasset mitt i natten, och helst hitta glasögonen i mörkret. Och sedan när man kommer tillbaka, ska man hitta rätt bädd utan att väcka alla andra. Jodå, en lampa är bra att ha med sig. Jag föredrar pannlampa så kan man ligga bekvämt i sängen eller sovsäcken och läsa på kvällen.

Mvh

Peter
 
Okej, okej..pannlampan får väl följa med då :)
Jag ska som sagt själv gå under juli och funderar över om jag behöver pannlampan som jag annars tycker är kanon att ha med sig. Nu kommer jag att tälta så det är nära till dasset..hihi.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
virre-valle Sarek- vill ha tips och råd Fjällvandring 11
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
henrik.sandstrom Flatruet - Helags - Några tips / råd och dåd? Fjällvandring 5
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
stinaL nybörjare-tips råd osv Fjällvandring 6
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Eka84 Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes! Fjällvandring 82
5315 Sarek i september - tips och råd Fjällvandring 5
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.