Vilken tjocklek på våtdräkten ska jag välja?

Även våtdräkter med dragkedjan på ryggen kan man dra igen själv. De har ett snöre/tamp på 40-70 cm som man alltid når.

thomas
 
Man kan visst dra ihop en dragkedja på ryggen själv, jag gör det varje gång jag ska i min våtdräkt. Oftast sitter det ett snöre i löparen, och om sådant nu saknas är det en väldigt trivial ändring :).

Testa så inte en dragkedja snett över bröstet blir väldigt störande. Tror aldrig jag haft en sån våtdräkt, däremot nån torrdräkt som hade nån form av "brevinkastsdragkedja" rakt över bröstkorgen. Funkade ok för den, men våtdräkter sitter tightare.

Funderade på vad du menade med "hel ärm" och ser nu att Clas i sjön bara hade kortbenta... Oki, då gick ju dom bort.
En "märkesvåtdräkt" går väl loss på dryga tusenlappen och uppåt tror jag, inte vansinnigt stora pengar, men eftersom du är lite fundersam på tjockleken kan det ju vara kul att testa lite innan du slår till :).
 
Man kan visst dra ihop en dragkedja på ryggen själv, jag gör det varje gång jag ska i min våtdräkt. Oftast sitter det ett snöre i löparen, och om sådant nu saknas är det en väldigt trivial ändring :).

Testa så inte en dragkedja snett över bröstet blir väldigt störande. Tror aldrig jag haft en sån våtdräkt, däremot nån torrdräkt som hade nån form av "brevinkastsdragkedja" rakt över bröstkorgen. Funkade ok för den, men våtdräkter sitter tightare.

Funderade på vad du menade med "hel ärm" och ser nu att Clas i sjön bara hade kortbenta... Oki, då gick ju dom bort.
En "märkesvåtdräkt" går väl loss på dryga tusenlappen och uppåt tror jag, inte vansinnigt stora pengar, men eftersom du är lite fundersam på tjockleken kan det ju vara kul att testa lite innan du slår till :).

Då får det bli en med dragkedja på ryggen.
Jo jag kikade även på Julas våtdräkter, och även dessa hade enbart kortärm/ben, så de går oxå bort. Ärligt talat så kan jag faktiskt tänka mig att skaffa en märkesvåtdräkt, men frågan är bara vilken man ska inrikta sig på? Jag har kikat lite på tyska ebay, och bla hittat "Mares" och "Ocean" tror jag att en annan hette. Det finns ju så många olika märken så man blir lite förvirrad...
En annan fråga är om jag ska ha fem-fingerhandskar eller tre-fingerhandskar?
 
Vete tusan, Mares är ett vanligt märke, själv har jag en från Waterproof (vilket är ett lustigt namn på en våtdräktstillverkare, men nåväl) vilken tjänat mig väl i ett antal år.

Men ta dig till en butik och testa. Passform är som sagt a och o, och risken för att få nåt som verkligen sitter bra på dig med nån storlekstabell skulle jag betrakta som försumbar ;).
Blocket är ett annat tips (särskilt om du är en kille på ca 180 cm...), brukar finnas en del folk som säljer av sina gamla dykutrustningar, och ibland kan de tänka sig att sälja dräkten separat från tuber och annat tjafs.
 
Jag skulle nog köra 5-fingers i den situation du beskriver. 3-fingers tenderar att vara gjorda för att vara varmare och är därmed klumpigare, och även om du är fryssen behöver du knappast vintervantar för att plaska runt på sommaren :).
 
5-fingers neopren köpes nog billigare på jula (kallas fiske-handskar tror jag) än i en dykshop.
Sist hade jula minst 2 varianter och priset var ca en hundring.

thomas
 
Vete tusan, Mares är ett vanligt märke, själv har jag en från Waterproof (vilket är ett lustigt namn på en våtdräktstillverkare, men nåväl) vilken tjänat mig väl i ett antal år.

Men ta dig till en butik och testa. Passform är som sagt a och o, och risken för att få nåt som verkligen sitter bra på dig med nån storlekstabell skulle jag betrakta som försumbar ;).
Blocket är ett annat tips (särskilt om du är en kille på ca 180 cm...), brukar finnas en del folk som säljer av sina gamla dykutrustningar, och ibland kan de tänka sig att sälja dräkten separat från tuber och annat tjafs.

Jo jag har kikat en del på Blocket och många är som du säger ca 180 cm långa, men jag är lite längre och smal (188cm ca 81 kg), därav att jag är ganska frusen av mig.
Att prova i en butik är nog trots allt en bra början, så ser man vilken storlek som skulle passa just min kroppsform.
 
Vete tusan, Mares är ett vanligt märke, själv har jag en från Waterproof (vilket är ett lustigt namn på en våtdräktstillverkare, men nåväl) vilken tjänat mig väl i ett antal år.

Men ta dig till en butik och testa. Passform är som sagt a och o, och risken för att få nåt som verkligen sitter bra på dig med nån storlekstabell skulle jag betrakta som försumbar ;).
Blocket är ett annat tips (särskilt om du är en kille på ca 180 cm...), brukar finnas en del folk som säljer av sina gamla dykutrustningar, och ibland kan de tänka sig att sälja dräkten separat från tuber och annat tjafs.

Har hittat nu ett märke (Bare) som verkar vara av bra kvalitet, och som dessutom har en storlek som kan passa mig MLT (långa smala personer) http://www.baresports.com/
Säljs oxå i Sverige till ett acceptabelt pris: http://www.ecodive.se/dive.php?q=wet
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Olle H Vilken är din drömdykresa? Dykning 7
Mart Vilken Dykklubb ska jag välja? Dykning 1
frni Vilken är den ideala dykvideokameran? Dykning 1
Christer Nordlander Vilken dykdator? Dykning 3
axion tjocklek Dykning 4
the.holoscenes_gmail.com Film på snorkling bland gäddor i Småland Dykning 11
29351 DOX - Ett dyk in i det okända på SVT2 ikväll Dykning 1
Moga Dykcert på västkusten? Dykning 5
AnteÅ Bröstrem på bcd behöver flyttas Dykning 1
Vrakis "Torrdykning" på Vasamuseet 21/9 Dykning 0
Lejonel Tips på snorkel+mask+fenor? Dykning 11
frostic Tips på dykutrustning? Dykning 4
realout Billigt boende på Zanzibar? Dykning 0
tosj00 Dyka med Padi på Zanzibar Dykning 1
Scanner Förtur på ett vrak? Dykning 16
junis Om dykolyckor på tv4 Dykning 3
Hoya Snorkling på västkusten Dykning 5
smulan01 Dykning på Korfu i Grekland Dykning 1
svenil Dykning på Rhodos (grekland) Dykning 0
Milosz Tips på dykning i Brasilien? Dykning 1
_scuba_ Liveaboard på Filippinerna med M/Y Vasco? Dykning 0
Stesun Sugen på att börja dyka Dykning 5
manlan Dyksäsong på Seychellerna Dykning 0
fredric_verklig.se Snyggast medlemsfotona på Aqualand, var med och rösta. Dykning 0
fredric_verklig.se Dykhelg på Skärhamn, Tjörn Dykning 0
nask Dykning på Korfu Dykning 0
Ylvan PADI dykcert på Bali? Dykning 3
PAA Annholt -tips på dykutfärdsarrangör? Dykning 1
hakan_l_borg Dykförbud på Alviksvraket? Dykning 0
Azrak Tipps på dykbutiker på nätet Dykning 4
Dudster Var dyker man på Filippinerna i Okt? Dykning 3
johki799 någon som vet något fint dykställe på västkusten? Dykning 7
strapatz Vill ha tips på dykning på Island och Nya Zeeland Dykning 0
Mr.T Bra dykplatser på Zakyntos? Dykning 0
gubcn Tips på dykplatser i El Gouna Dykning 3
Kristin Nygren Tjejhelg på Salt i Kungshamn. Dykning 0
smizz Har ngn dykt på Island? Dykning 3
kafra73 Vill ha tips om dykning på Kuba (åker den 2 jan -03) Dykning 0
0663 Vem har dykt på Curaçao? Dykning 0
rikard_ Dykning på Sunshine Coast i Australien Dykning 0
0663 Ska dyka på Curaçau. Någon som varit där? Dykning 1
Bubbla Prova på dyk. Dykning 0
Fischer Smidig dykning från land på västkusten? Dykning 5
jabe05 Dykning på Malta i juni Dykning 1
nuke_proof Söker bostad på Phuket Dykning 2
Keno power Flaska på buss? Dykning 6
jeppew Dykkurs på Kuba Dykning 1
Mz Dykning på Gran canaria? Dykning 2
peter9215 Var dyker man på kreta? Dykning 2
Utemanaren Vrakdykning på TV i kväll (8 augusti) Dykning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...