Gratis kartor till garmin

Funderar mer på div appar som använder kartor som är mkt "mer" ön osm kartorna. Men som ändå verkar va gratis. Kör ju sen tidigare locus i min Android lur. Och där kan jag välja allt från mapquest kartor, nokias kartor, hela enrios kartor. Även deras sjökort. Dessa verkar ju va gratis då gratis appen locus kan använda dom. Frågan är bara ska det inte gå att få in dom i en garmin gps ? Dom är ju suveröna att åka efter. Bara vägar tex. Inte massa onödig information. !

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk
 
Det finns

både topograf och vägvarianter på OSM-kartorna till Garmin. Men skillnaderna är mindre inbördes än mellan Garmins vägkarta och fripro. Kör man bil är det som du skriver stor fördel med en rensad karta.

Thure
 
Funderar mer på div appar som använder kartor som är mkt "mer" ön osm kartorna. Men som ändå verkar va gratis. Kör ju sen tidigare locus i min Android lur. Och där kan jag välja allt från mapquest kartor, nokias kartor, hela enrios kartor. Även deras sjökort. Dessa verkar ju va gratis då gratis appen locus kan använda dom.
I långa loppet finns det i princip alltid någon typ av licens/tillstånd inblandad. Eniro har betalt en massa pengar till Lantmäteriet och de vill få tillbaka de pengarna genom att få folk att använda deras appar och webplatser där de i sin tur säljer reklamplats till andra företag.

Oruxmaps tog bort Eniro som karta efter påtryckningar.
http://oruxmaps.foroactivos.net/t1741-no-eniro-maps
Eniro maps does not want you to use their maps in OruxMaps; I have received a message from them: "We ask you again to immediately stop making it possible to download [Eniro] maps... If not complied with this requirement Lantmäteriet will take legal action against the unfair use."

Det finns ingen gratis öl.
Frågan är bara ska det inte gå att få in dom i en garmin gps ? Dom är ju suveröna att åka efter. Bara vägar tex. Inte massa onödig information. !
Det går. Det enklaste manuella sättet är att ta screenshot på det du vill ha och skapa en "Garmin Custom Map". MOBAC kunde göra det automagiskt för Eniro förut men de valde efter påtryckningar ta bort stödet.
 
Tekman du verkar ju ha bra koll. :)
Men jag som då vill ha den som en ren hitta bra små vägar och se vart jag är på kartan gps. Helst hinna navigera medans jag kör (ej för mkt info typ höjdkurvor).
Om jag ska betala för nåt till min garmin vad ska jag satsa på då ?

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk
 
En fråga när de gäller de norska kartorna

Har hämta filerna och lagt in de i gps:en på internminnet - då "finns de inte" som valbara
(har lagt filerna i custommaps eller custommaps/GARMIN. Custommaps fanns redan tom och färdig i gps:en)

Lägger jag de däremot på microkortet, då hittas de direkt

Vad gör jag för fel när jag lägger de i internminnet?
(det är på internminnet jag vill ha kartorna)
 
En fråga när de gäller de norska kartorna
Har hämta filerna och lagt in de i gps:en på internminnet - då "finns de inte" som valbara
(har lagt filerna i custommaps eller custommaps/GARMIN. Custommaps fanns redan tom och färdig i gps:en)
Frikart.no har inte gjort "Custom maps"-kartor utan "vanliga" Garmin-kartor i IMG-format, dvs de ska inte ligga i "custommaps"-katalogen. Garmin har inte sagt var någonstans sådana kartor ska ligga men det borde alltid funka om de ligger i roten på enheten eller SD-kortet. Kartor på SD-kortet tror jag kan ligga i vilken katalog som helst.

Om du har en nyare Garmin så kan de heta vad som helst så länge de har ändelsen ".img". Äldre Garmin har begränsningar på vad kartor får heta. Undvik att kalla kartan för "gmapsupp.img" eftersom den då kan bli överskriven av Mapsource/Basecamp.Hittade en lista på nätet ifall någon är intresserad.

gmapprom.img - Primary/Pre Installed Maps
gmaprom1.img - Secondary Mapset
gmapbmap.img - The base map
gmapoem - OEM Maps (cannot be deselected from device if used)
gmapsupp.img - Mapsets installed via Mapsource/Mapinstall
 
Tackar - Är helt ny på gps, så det är mycket att lära i början (har en i Garmin 64 serien)

Misstänkte att mapparna som du skriver innehöll kartor, beroende på att man ser hur stor filen är, men nu vet jag

Du skriver "roten", jag är ingen dataexpert precis, men menar du att jag kan skapa en mapp, där alla de andra mapparna ligger, som heter "gmapoem" eller bara lägga filerna där direkt?
 
Sonen kom hem och då klarnade det, "roten" är det som jag misstänkte - där alla andra mapparna ligger
Så nu ligger norska kartorna direkt i "roten" på interminnet och det fungerar perfekt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jorden runt Gratis kartor till Android? Navigering 35
sirka gratis nedladdning av kartor i östeuropa Navigering 4
greenjuice Gratis hemmagjorda kartor men vilket typ av program? Navigering 8
scew Gratis kartor? Navigering 5
Store Gratis kartor över New Zeeland Navigering 2
a_elias Gratis kartor. Navigering 4
Anders.Appelqvist Gratis webkarta med verktyg för bäring?? Navigering 7
Brus-Nilsson b-bark, gratis terrängkarta i Iphone m.fl Navigering 9
kanotisten Gratis GPS Navigering 4
Staffan Andersson Gratis från Metria Navigering 1
Kalle E Gratis karta och waypoints till garmin Navigering 2
soltek Gratis nedladdning av gästhamnar och naturhamnar Navigering 0
olsson826 Gratis Bilnavigering till laptop Navigering 12
lars.g Gratis SeaClear2 bäst. Navigering 1
lesko Gratis GPS-program Navigering 0
j1 Gratis transformationsprogram lat/long <> x/y finnes Navigering 0
Var kan man hitta Route66 gratis på nätet????????? Navigering 5
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 12
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...