inget nytt under solen

Tarra; sa:
Varför ska jag betala för att du vill ha varg på mina marker...? Förluster är inget problem så länge de drabbar någon annan? Låter som en fantastisk väg att gå för att öka acceptansen för vargen hos de som får ta konsekvenserna av en växande stam...

Läs vad jag skrev igen. Jag betalar idag för detta via skattsedeln. Jag föreslår att du istället ska ta ut pengarna från konsumenterna.

Ser inte att du betalar alls?

Själv får jag ta konsekvenserna av ett större resande i och med att jag får alltfler flygplan som landar på Arlanda som flyger direkt över mig. Kanske kan du skicka lite bidrag till mig då?
 
Almgren; sa:
Tarra; sa:
Varför ska jag betala för att du vill ha varg på mina marker...? Förluster är inget problem så länge de drabbar någon annan? Låter som en fantastisk väg att gå för att öka acceptansen för vargen hos de som får ta konsekvenserna av en växande stam...

Läs vad jag skrev igen. Jag betalar idag för detta via skattsedeln. Jag föreslår att du istället ska ta ut pengarna från konsumenterna.

Ser inte att du betalar alls?

Själv får jag ta konsekvenserna av ett större resande i och med att jag får alltfler flygplan som landar på Arlanda som flyger direkt över mig. Kanske kan du skicka lite bidrag till mig då?

Vill bara påminna dig om att du inte har en susning om vad vargen kostar mig.

Vad sägs om att myndigheterna runt Arlanda handlägger bullerproblemen lokalt, och vi sköter vargfrågan lokalt i berörda områden.
 
ping; sa:
Aardwolf; sa:
en fråga till Tarra. Ser att du bor i Norrbotten. Hur många vargar har du runt dig?

Sånt där är ju bara löjligt.


peter

På vilket sätt då? Var en fråga bara. Det är en person här som säjer att vargen (inga andra rovdjur) kostar han så mycket. han har ett enkespårigt synsätt och det finns bara en part som orsakar problem. Så klart man blir nyfiken. :)

Vi har c:a 20 vargar runt här och är inga större problem med dom. Visst vissa av dom tar får emellanåt. Men om det är sådana problem i Norrbotten med dom få vargar dom har där så skulle det vara mångfalt större här.
 
Aardwolf; sa:
ping; sa:
Aardwolf; sa:
en fråga till Tarra. Ser att du bor i Norrbotten. Hur många vargar har du runt dig?

Sånt där är ju bara löjligt.


peter

På vilket sätt då? Var en fråga bara. Det är en person här som säjer att vargen (inga andra rovdjur) kostar han så mycket. han har ett enkespårigt synsätt och det finns bara en part som orsakar problem. Så klart man blir nyfiken. :)

Vi har c:a 20 vargar runt här och är inga större problem med dom. Visst vissa av dom tar får emellanåt. Men om det är sådana problem i Norrbotten med dom få vargar dom har där så skulle det vara mångfalt större här.

Jo,men det får ju inte bli dogmatiskt....

Hahaha...Jag vann!!! :)


peter
 
Nordesjö; sa:
Tarra; sa:
För oss som har vargen efter hunden i skogen är det ett i allra högsta grad ett reellt problem och handlar om mycket mer än känslor.

Det är uppenbart att man bedömer två lika stora risker på helt olika sätt. Alltså handlar det om känslor.

För att 20 hundar inte ska dödas av vargar är man beredd att bekämpa den spillra till vargstam vi har i landet, men för att 20 hundar inte ska dödas i trafikolyckor (under jakt) är man inte beredd att göra ett skit.

Jag har i alla fall inte sett några debattinlägg som handlar om att minska trafikdödade jakthundar, men har kanske inte läst tillräckligt noga ...förmodligen för att jag inte anser att det HELLER är något reellt problem för samhället.

Sen får vi ju inte glömma de hundar jägarna själv skjuter!! Ganska komiskt eller tragiskt eller hur man nu vill.

/mattias
 
Tarra; sa:
norpan_; sa:
Tarra; sa:
Det återstår att se hur det blir i framtiden, men jag har en stark känsla av att vi kommer att få se många "Ringvattnet" där vargar går in bland bebyggelse och dödar hundar och andra djur (förhoppningsvis inte människor) i takt med att vargstammen ökar. Med en fortsatt årlig ökning med 30% och minskande viltstammar finns det alla anledning att oroa sig även för annat än jakthundar.

Allstå hur rädd kan man bli! Argumentet att vid en ökad vargstam få en massa "farliga" vargar in i byarna håller fortfarande inte. Jämför med antalet hundatacker eller folk som bor i betydligt vargtätare områden. Sen är det farligare att gå över gatan än och stöta på en varg.

Tycker dock att boskapsskötare ska få full kompensation för ordentliga stängsel till deras hagar. Utdelas det någon kompensation över huvud taget?

/mattias

Läs på!

Jag säger som Stenmark "det är inte lönt och förklara för de som inte förstår".

/mattias
 
Tarra; sa:
Vill bara påminna dig om att du inte har en susning om vad vargen kostar mig.

Nä för du har inte sagt det.

Vad sägs om att myndigheterna runt Arlanda handlägger bullerproblemen lokalt, och vi sköter vargfrågan lokalt i berörda områden.

Jättebra ide. Vilka myndigheter skulle det vara? De som har sina kontor runt Arlanda?

Nä som det är nu så får jag leva med lite buller på grund av att en massa människor i landet ska ut och flyga. Och en del männsikor ute i landet får leva med varg.

Att så som du tydligen tycker att var och en ska bestämma över sin hembygd fungerar inte. Då dödar du vargen hemma hos dig, och jag stänger ner Arlanda för alla resenärer som inte genererar pengar till min hembygd eller som redan bor här, Dvs inge mer mellanlandningar för Norrbottningar som kommer med flyget utifrån.

Tror inte det skulle fungera i praktiken va?
 
Almgren; sa:
Tarra; sa:
Vill bara påminna dig om att du inte har en susning om vad vargen kostar mig.

Nä för du har inte sagt det.

Vad sägs om att myndigheterna runt Arlanda handlägger bullerproblemen lokalt, och vi sköter vargfrågan lokalt i berörda områden.

Jättebra ide. Vilka myndigheter skulle det vara? De som har sina kontor runt Arlanda?

Nä som det är nu så får jag leva med lite buller på grund av att en massa människor i landet ska ut och flyga. Och en del männsikor ute i landet får leva med varg.

Att så som du tydligen tycker att var och en ska bestämma över sin hembygd fungerar inte. Då dödar du vargen hemma hos dig, och jag stänger ner Arlanda för alla resenärer som inte genererar pengar till min hembygd eller som redan bor här, Dvs inge mer mellanlandningar för Norrbottningar som kommer med flyget utifrån.

Tror inte det skulle fungera i praktiken va?

Det är många som menar att lokalt inflytande över rovdjuspolitiken är en grundförutsättning för att vinna acceptans för densamma.

Det där med att allt handlar om att döda varg får stå för dig. Jag börjar bli lite trött på att "vargälskare" (de som till varje pris ska ha varg, helst hos någon annan) envisas med att dra ner debatten till den pinsamt låga nivån att allt ska handla om huruvida vargen ska bekämpas, utrotas lustmördas eller få frodas i full frihet, när det i själva verket handlar om att man efterlyser en ansvarsfull rovdjurspolitik. Människor som lever med vargen inpå knutarna har en självklar rätt att vara med och påverka, och lika självklart ska dessa ges förutsättningar att leva normala liv. När konflikt uppstår mellan människans intressen och vargen är det inte självklart att vargen alltid ska komma i första hand.
 
Tarra; sa:
Jag börjar bli lite trött på att "vargälskare" (de som till varje pris ska ha varg, helst hos någon annan) envisas med att dra ner debatten till den pinsamt låga nivån att allt ska handla om huruvida vargen ska bekämpas, utrotas lustmördas eller få frodas i full frihet, när det i själva verket handlar om att man efterlyser en ansvarsfull rovdjurspolitik.

Det är ju just definitionen av "en ansvarsfull rovdjurspolitik" som diskussionen handlar om.

Pinsamt låg diskussionsnivå (vem har snackat om att vargen alltid ska komma i första hand?) och en fantastisk oförmåga att lyssna på argument finns i båda läger.

Hur som helst är det väl trevligt att antalet rovdjursangripna tamdjur minskade med en fjärdedel?
Alltså blev problemet mindre förra året.


[Ändrat av Nordesjö 2006-08-04 kl 16:13]
 
Bäste herr Palm. problemet som jag försöker påvisa är att det är lätt att säga att just när det gäller en del frågor, tex vargar, så ska det beslutas lokalt. För det är de som får leva med det. Men tyvärr så fungerar inte sammhället så, som jag visade med exemplet med flygtrafiken.

Jag tror vi får acceptera att vi inte har en situation, eller kommer att få, då alla är nöjda. Vi lever dock i landet Sverige och beslutar saker i god demokratisk anda. Och dår får du nog acceptera att jag är med och bestämmer om tex rovdjurpolitiken, och jag får acceptera att du är med och beslutar om flygtrafiken.

Att bara ha lokal förankring på frågor som har med landsbygd att göra tycker jag verkar vara väldigt snett.

Christian
 
Almgren; sa:
Bäste herr Palm. problemet som jag försöker påvisa är att det är lätt att säga att just när det gäller en del frågor, tex vargar, så ska det beslutas lokalt. För det är de som får leva med det. Men tyvärr så fungerar inte sammhället så, som jag visade med exemplet med flygtrafiken.

Jag tror vi får acceptera att vi inte har en situation, eller kommer att få, då alla är nöjda. Vi lever dock i landet Sverige och beslutar saker i god demokratisk anda. Och dår får du nog acceptera att jag är med och bestämmer om tex rovdjurpolitiken, och jag får acceptera att du är med och beslutar om flygtrafiken.

Att bara ha lokal förankring på frågor som har med landsbygd att göra tycker jag verkar vara väldigt snett.

Christian

Om lokal insyn och medinflytande och tillvaratagande av lokal kompetens i rovdjursförvaltningen inte är aktuellt; Vad har du själv för förslag på åtgärder för att förankra regeringens rovdjurspolitik, och skapa förtroende för Naturvårdsverkets och länsstyrelsernas förvaltning? Den demokratiska processen med lagstiftning och annat är en sak, men det utesluter väl ändå inte olika intressegruppers delaktighet när rovdjurspolitiken ska administreras.

Konkret; Vad gör Naturvårdsverket mer lämpat att handlägga skyddsjaktsfrågor än länsstyrelserna?
 
Tarra; sa:
Om lokal insyn och medinflytande och tillvaratagande av lokal kompetens i rovdjursförvaltningen inte är aktuellt;

Det är klart att den är det. Det är ju till exempel från jägarna själva som en stor del av statistiken kommer, och du måste väl erkänna att vi har en ganska stark jägarlobby i landet?

Men det är skillnad mellan "lokal insyn och medinflytande" och "lokal beslutsrätt".
Att folk som tror att vargar äter människor ska bestämma över landets vargstam är lika fel som att folk som bara har sett granar på bild ska göra det.

Dessutom vet vi ju hur det gick senast som man "förvaltade" den svenska vargstammen på lokal nivå ;)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...