Hjälp med att välja kajak

Hejsan! Jag undrar om någon kan ge mig råd. Jag funderar på att skaffa mig en kajak. Jag skulle ha den till kortare turer hemmavid så jag behöver något litet och lätt (så jag själv kan få upp den på biltaket) och lättpaddlat. Vad ska man köpa?
 
Testa

Hej!


Mitt förslag är att testa gnm att hyra lite olika typer av kajaker. Ta reda på en kajakuthyrning nära dig och prova de modeller de har. På så vis får du en uppfattning om vad du trivs bäst med.


Surfa även runt på dessa sidor:


http://www.utsidan.se/paddling/


för att få mer information.


Hälsningar
David Elmfeldt - Utsidan
 
Välja kajak (igen)

Det finns många kajaker att välja mellan. Jag förutsätter att du tänker paddla turpaddling på sjöar eller i havet.


Det viktigaste när man väljer en kajak är att få en som passar sin vikt alltså din vikt plus eventuell packning. Att välja en för liten kajak är ju inte bra det säger sig själv (den sjunker). Lika trist är att välja en för stor kajak. Den kommer inte att ligga tillräckligt djupt i vattnet utan fara omkring som ett löv på vattnet vid minsta vindpust. Vissa kajaker kan också bli väldigt ranka.


Om en kajak har ett deplacement (din vikt+kajakens vikt+eventuell last) från 80kg-120kg bör man lägga sig i mitten om man skall paddla kortare turer och närmare 80kg om man skall paddla längre turer med packning.


Självklart har alla kajaker olika egenskaper men är kajaken inte alltför extrem så bruker man komma överens med sin kajak efter ett tag.


Tunga kajaker är sällan roliga jag (slö sörlänning) lyfter en 25kg kajak själv kanske 30kg men inte mer. Jättesvårt att säga hur mycket du orkar lyft kanske 15-20kg


Jag skulle rekomendera en 4-5meters havskajak som inte väger mer än 20kg. (nu förutsätter jag att du väger 60-80kg) det finns endel ungdoms havskajaker i glasfiber som borde passa det kan även finnas polyetenkajaker som passar men här får man titta på kajakernas vikt dom flesta polyetenkajaker väger 25-30kg


Lycka till!
 
...

Om en kajak har ett deplacement (din vikt+kajakens vikt+eventuell last) från 80kg-120kg bör man lägga sig i mitten om man skall paddla kortare turer och närmare 80kg om man skall paddla längre turer med packning.

...

Suttit googlat betydelsen av "deplacement" och hamnade här men blev förvirrad...

Bör en kajak för långtur ha lägre deplacement än om man kör dagstur med mindre packning? Trodde det var tvärtom. Tänkte 120 kg deplacement betydde att kajaken pallar så mycket innan den sjunker typ. Har Hassex skrivit fel är jag ute och cyklar? Har iof aldrig sett en havskajak med så lågt som 80 kg deplacement. Om kajaken väger 25 och paddlaren 75 så har man väl redan börjat sjunka?
 
Han kanske menar vikten på själv kajaken? Att man för korta turer då man har mindra packning bör välja en lite tyngre kajak för att den ska ligga bra i vattnet och för längre turer med mycket packning en lättare.
 
Tror att Hassex borde korrekturläst sin text lite bättre jag har svårt att tolka vad han skrev 2000.

Kajaker och egentligen de flesta båtar är konstruerade för ett visst deplachement dvs rör sig bättre i vattnet avseende kursstabiltet, vågmotstånd vindutsatthet och stabilitet med optimal last.

En dagsturskajak har därför mindre volym än en långturskajak.

Racerkajaker är specificerade utifrån kroppsvikt.

För vanliga rekreationspaddlare tillkommer ett par faktorer av betydelse, t ex initial och sekundär stabilitet samt sitsens höjd och sittbrunnens och fördäckets höjd och bredd för att tillåta att smita tätt intill med paddelblad och paddelskaft. Rygglängden hos paddlaren skall stämma med kajakens mått.

Så att provpaddla med och utan last är en bra idé.

Finns många andra trådar med bra råd om kajakval.

Att bara ha en kajak är rätt begränsande IMHO.

Thure
 
Med den definitionen får jag packa med helium
jag: 101 Kg,
den north shore jag hade: 24 kg
blir ca -5 kg för min packning .-)
 
Tänkte 120 kg deplacement betydde att kajaken pallar så mycket innan den sjunker typ. Har Hassex skrivit fel är jag ute och cyklar? Har iof aldrig sett en havskajak med så lågt som 80 kg deplacement. Om kajaken väger 25 och paddlaren 75 så har man väl redan börjat sjunka?
Deplacement är vikten av vattnet den lastade farkosten tränger undan. Rekommenderat max deplacement brukar anges, men det brukar finnas mycket marginal innan farkosten sjunker. En överlastad farkost kan bli svårstyrd och rör sig klumpigare i sjön.
 
Deplacement är vikten av vattnet den lastade farkosten tränger undan. Rekommenderat max deplacement brukar anges, men det brukar finnas mycket marginal innan farkosten sjunker. En överlastad farkost kan bli svårstyrd och rör sig klumpigare i sjön.

jo men det har jag förstått, men jag jämförde med siffrorna som man brukar hitta i specifikationerna bara. Alltid tänk att det var vikten kajaken klarade av inkl packning och allt.

Var inne på Björn Thomassons sajt och läste hur han skapade Frej och att han vill öka deplacementet efter önskemål.

Sen hamnade jag här och Hassex skriver typ tvärtom, och han är väl också kajakdesigner. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Hjälp mig att välja kanadensare!! Paddling allmänt 3
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Pearoftheyear Utrustnings hjälp. Paddling allmänt 6
Andfor1 Vilket kit? Hjälp! Paddling allmänt 6
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6
gaazmaa Kajakbygge - luftbubbla! :( Hjälp... Paddling allmänt 7
Seventysix Flyväst - borttappad länk - hjälp! Paddling allmänt 7
Pippirull Hjälp med värdering av gammal olympier Paddling allmänt 4
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
supinum hjälp med reparation (glasfiber) Paddling allmänt 2
sssylvasss Hjälp med paddlingskläder Paddling allmänt 5
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
andersbq Hjälp, tips på födelsedagspresent - en paddel? Paddling allmänt 6
Ruffguide Hjälp men köp havskajak! Paddling allmänt 31
7493 hjälp? Paddling allmänt 2
nea Hjälp i plastkajaksdjungeln Paddling allmänt 6
Jerker Dahlblom Behöver hjälp att hitta lämplig kajak. Paddling allmänt 31
myospinae Önskas hjälp - träkanot! Paddling allmänt 2
Neonia Havskajak Vill Ha Lite hjälp! Paddling allmänt 3
PAF Hjälp med kapning av Bracsa Paddel.. Paddling allmänt 11
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...