Metanol, etanol och Trangia spritkök

Tenol är en väsentlig förbättring i jämförelse med T-röd, i synnerhet vad avser sotningsgraden vid användning i Trangias spritkök. Trots detta upptäckte jag vid en fjälltur för drygt en månad sedan att det sotar mer än vad jag trodde det skulle göra. Jag har nu införskaffat ren metanol som jag tänker blanda med T-röd. Målsättningen med blandningen är att uppnå maximal energieffektivitet tillsammans med obefintlig sotning.

- Vilken blandningsfördelning mellan T-röd och Metanol är ur sotningsavseende samt energieffektivitet att föredra?

- Vilken blandning kör ni med?

Mvh
Fredrik
--
 
fe; sa:
Tenol är en väsentlig förbättring i jämförelse med T-röd, i synnerhet vad avser sotningsgraden vid användning i Trangias spritkök. Trots detta upptäckte jag vid en fjälltur för drygt en månad sedan att det sotar mer än vad jag trodde det skulle göra. Jag har nu införskaffat ren metanol som jag tänker blanda med T-röd. Målsättningen med blandningen är att uppnå maximal energieffektivitet tillsammans med obefintlig sotning.

- Vilken blandningsfördelning mellan T-röd och Metanol är ur sotningsavseende samt energieffektivitet att föredra?

- Vilken blandning kör ni med?

Mvh
Fredrik
--

Eftersom du nämner energieffektivitet bör du genast glömma allt med Sprit.
En Sivertbrännare lär ge mest effekt men frågan är om du vill bära gastuberna?
Gas är enegieffektivt, så även bensin och fotogen.
Metanol sänker energieffektiviten på Sprit.

Go tur
 
Hej Fredrik!

Precis som Johan säger är all sprit inneffektiv jämfört med gas, bensin eller fotogen. Det finns dock andra fördelar och jag propsar inte på att folk skall gå över till gas bara för jag gjort det själv.

Du ska tänka såhär vad det gäller blandningen. Ur energisynpunkt skall du ha så lite metanol som möjligt. Ur sotningssynpunkt skall du ha så mycket metanol som möjligt. Det är alltså en kompromiss. Testa dig fram kanske med 10% till 20% eller slutligen ca 30% metanol. Allt beror på hur sotfritt du vill ha det och hur lågt energivärde du kan acceptera. Blandningen är ett ständigt kompromissande.
 
7+2+1

Innan tenolen kom blandade min bekantskapskrets 7 delar t-röd, 2 delar metanol och en del vatten. Någon, vi pratar 15-20 år sedan, påstod då att det skulle vara optimalt och jag var nöjd då. Idag använder jag enbart tenol men det är nästan uteslutande till förvärmning av fotogenkök så jag har inte jämfört om det gamla receptet är bättre än det färdigköpta alternativet. Det är inte värt besväret för de små volymerna jag förbrukar.

/Tommy
 
Ren Metanol

För egen del använder jag bara gas nu mer, men jag körde med ren metanol när jag använde sprit. Någon jättestor skillnad i effekt märkte då inte jag.

En liten skvätt Rödsprit kan ju vara bra att blanda i för att lågan ska synas.

Kan tillägga att jag inte testat hur det funkar på vintern.
 
Tack!

Tack för era svar!

Jag har mailat både Trangia och Kemetyl, företaget som tillverkar Tenol, för att få svar på ett antal frågor. Om det godkänns av redaktionen här på Utsidan tänkte jag publicera mina frågor till ovan nämnda företag samt de svar jag hoppas jag skall få.
 
Fredrik Ek skrev:

Vilka är dina erfarenheter av att använda metanol som bränsle i Trangia?

- Kör du med 100% metanol?
--------------------------------------------

Fredrik,
Citatet är som du ser från en tråd som rörde SOMMARKÖK.
Hoppas att du inte misstycker om jag svarar här.

Jag har använt metanol utan uppblandning med något annat i c:a 30 år. Har även provat T-röd, ren och med olika grad av vattentillsats. För mig fungerar metanol bäst. Det är riktigt att det inte är det bästa ur energisynpunkt men det sotar absolut inte alls.
Senast jag använde T-röd var för 6 år sedan. Var på Island och hittade inte metanol så jag köpte en flaska T-röd. Jag märkte ingen skillnad förutom att kärlen blev sotiga.
Jag kan tyvärr inte säga hur mycket mer av metanol man behöver jämfört med T-röd (eller Tenol, som jag inte provat), men jag skulle tro att skillnaden inte är så väldigt stor. (Kanske läge för ett litet test? :))
Som jag sade i tråden om SOMMARKÖK, har jag en tid funderat på att gå över till gas för att få ner vikten.
Men jag uppskattar spritbrännarens enkelhet. Har alltid fungerat bra för mig, men det kanske en gasbrännare också skulle göra.

/ Bertil
 
OBD; sa:
Fredrik,
Jag har använt metanol utan uppblandning med något annat i c:a 30 år. Har även provat T-röd, ren och med olika grad av vattentillsats. För mig fungerar metanol bäst. Det är riktigt att det inte är det bästa ur energisynpunkt men det sotar absolut inte alls.
Senast jag använde T-röd var för 6 år sedan. Var på Island och hittade inte metanol så jag köpte en flaska T-röd. Jag märkte ingen skillnad förutom att kärlen blev sotiga.
Jag kan tyvärr inte säga hur mycket mer av metanol man behöver jämfört med T-röd (eller Tenol, som jag inte provat), men jag skulle tro att skillnaden inte är så väldigt stor. (Kanske läge för ett litet test? :))
Som jag sade i tråden om SOMMARKÖK, har jag en tid funderat på att gå över till gas för att få ner vikten.
Men jag uppskattar spritbrännarens enkelhet. Har alltid fungerat bra för mig, men det kanske en gasbrännare också skulle göra.

/ Bertil

Tack för svaret!

Jag ämnar göra tester med olika blandningsförelningar mellan metanol och T-röd. Om det finns intresse så återkommer jag gärna med mina resultat så småningom.

Det kanske verkar som om jag är en spritköksfantast. Det stämmer bra. Jag har kört fotogenkök tidigare men fick mig en tankeställare när jag på en fjällvandring plötsligt en eftermiddag upptäckte att köket inte längre ville starta. När jag efter många om och men till slut fick igång köket hade min far redan börjat äta sin måltid tillagad på sitt Trangia med spritbrännare. Resten av fjällvandringen sköttes all matlagning med Trangiat.

Min uppfattning är att friluftsliv och den utrustning man tar med sig skall följa principen - enkelhet. Ju enklare konstruktion desto mindre risk att något fallerar. När jag ser alla dessa multibränslekök med många detaljer och komponenter påminns jag om min tid med fotogenköket - omständigt, krångligt, osäkert, komplicerat och många delar, som kan gå sönder om olyckan är framme.

Visst inser jag också dessa köks fördelar såsom utomordentlig prestanda, framförallt i kallare klimat.

Men saken är väl den att utifrån mina behov är spritköket fullt tillfredsställande.

Med detta sagt menar jag inte att de som väljer gas eller multibränslekök gör ett felaktigt val. De gör ett sitt val och prioriterar andra saker än vad jag gör.

Var och en må naturligtvis bli salig på sin fason
--
 
fe; sa:
Tack för svaret!

........
Med detta sagt menar jag inte att de som väljer gas eller multibränslekök gör ett felaktigt val. De gör ett sitt val och prioriterar andra saker än vad jag gör.

Var och en må naturligtvis bli salig på sin fason
--

Och envar får frivilligt släpa runt på sitt val.

Go tur
 
Jag tillskrev Trangia och Kemetyl (företaget som producerar T-röd och Tenol) för en tid sedan. Jag har nu fått svar från båda parter och vill gärna delge er mina frågor samt de svar jag fått.
------------------------------------------------
Först mina frågor.



Hej!

Jag är intresserad av att få ett utlåtande från Kemetyl; gärna från någon med kompetens på kemiområdet; samt Trangia.

Mina frågor är:

1. Kemetyls produkt Tenol är en väsentlig förbättring i jämförelse med T-röd, i synnerhet vad avser sotningsgraden vid användning i Trangias spritkök. Trots detta upptäckte jag vid en fjälltur för drygt en månad sedan att det sotar mer än vad jag trodde det skulle göra. Jag avser nu att införskaffa metanol som jag tänker blanda med T-röd. Målsättningen med blandningen är att uppnå maximal energieffektivitet tillsammans med obefintlig sotning.

- Vilken blandningsfördelning mellan T-röd och Metanol är ur sotningsavseende samt energieffektivitet att föredra?
- Det är väl rätt uppfattat att T-röd (denaturerad etanol) är mer energieffektivt i jämförelse med metanol?

2. Det påstås att man inte bör förvara metanolen i t.ex. aluminiumkärl. Ett exempel på kärl som jag överväger att förvara samt transportera metanolen i är Trangias säkerhetsflaskor som är tillverkade av polyethylene.

- Hur ser ni på ovanstående påstående?
- Vilken typ av material bör det kärl man förvarar metanolen i vara gjort av?
- Är det lämpligt att förvara metanol i Trangias bränsleflaskor med säkerhetskork?
- Vid användning av Trangias bränsleflaskor med säkerhetskork och urhällandet av innehållet - kommer huden i kontakt med innehållet? Hur går urhällandet till?

3. Avser Kemetyl att presentera nya produkter framöver, med en större andel metanol i, avsedda att användas som bränsle i spritkök?

4. Är det lagstiftningen/hälsovådligheten som medfört att Kemetyl begränsat andelen metanol i er produkt Tenol?

5. Hur stor är andelen metanol i Tenol?

6. Vad är det som leder till sotning vid användning av T-röd och Tenol i spritkök? Förbränns inte både ren etanol och metanol utan sotning? Är det så att ni bearbetar T-röd/Tenol på något sätt som leder till sotning (denaturering och ev. tillsatser)? "
------------------------------------------------
Trangias svar:

Hej!

2. Svar: Anledningen till varför man bör undvika att förvara spriten i aluminiumkärl är pga av att spriten innehåller alltid några procent vatten. Vattnet medför att aluminiumet korriderar. Det finns dock på marknaden aluminiumkärl med lackad insida som skyddar aluminiumet.

- Vilken typ av material bör det kärl man förvarar metanolen i vara gjort av?

Svar: Exempelvis polyeten

- Är det lämpligt att förvara metanol i Trangias bränsleflaskor med säkerhetskork?

Svar: Ja.

- Vid användning av Trangias bränsleflaskor med säkerhetskork och urhällandet av innehållet - kommer huden i kontakt med innehållet? Hur går urhällandet till?

Svar: Om man använder Trangias bränsleflaska enligt instruktionen kommer spriten inte i kontakt med huden.
-----------------------------------------------
Kemetyls svar:

1.
- Vilken blandningsfördelning mellan T-röd och Metanol är ur
sotningsavseende samt energieffektivitet att föredra?

Svar: Ur enbart
sotningseffekt är ren metanol att föredra och ur energieffektivitet är
T-röd att föredra, vi har inte genomfört några tester så någon exakt
rekommendation kan vi tyvärr inte ge.

- Det är väl rätt uppfattat att T-röd (denaturerad etanol) är mer
energieffektivt i jämförelse med metanol?

Svar: Riktigt.


3. Avser Kemetyl att presentera nya produkter framöver, med en större andel
metanol i, avsedda att användas som bränsle i spritkök?

Svar: Nej, det beror på
att metanol är klassificerat som giftigt och att sälja giftiga produkter
till konsumentbruk är hårt reglerat ur lagmässig synpunkt.

4. Är det lagstiftningen/hälsovådligheten som medfört att Kemetyl
begränsat andelen metanol i er produkt Tenol?

Svar: Ja

5. Hur stor är andelen metanol i Tenol?

Svar: < 10%

6. Vad är det som leder till sotning vid användning av T-röd och Tenol i
spritkök? Förbränns inte både ren etanol och metanol utan sotning? Är det
så att ni bearbetar T-röd/Tenol på något sätt som leder till sotning
(denaturering och ev. tillsatser)?

Svar: Denatureringsmedlen (som vi måste
tillsätta) har en mer komlicerad molekylär struktur och fullständig
förbränning utan sotning är svår att uppnå med denatmedel.
--------------------------------------------------
 
Så det löser knappast problemen att blanda själv, om man inte kan få tag i etanol/metanol utan denatureringsmedel?
 
Etanol utan denatureringsmedel torde gå att köpa på Systembolaget. Absolut rent brännvin. Dock måste det väl vara över 40% för att brinna. Helst kan man ju försöka få tag på 96% etanol (fås bl.a. på Apoteket med recept eller av en läkarkompis.) så kan man ju elda med det samtidigt som man kan blanda det med kaffe till angenäm styrka och smak...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fe Testresultat - metanol/etanol Kök och brännare 9
Airfoil Metanol/Rödsprit? Kök och brännare 63
Niftigolebb gas heller metanol? Kök och brännare 22
dsk Er avgas fra Metanol farlig? Kök och brännare 2
srpp Förvara metanol till spritbrännare. PET-flaska? Kök och brännare 35
xtrem Varför fungerar inte Etanol(E85) Kök och brännare 20
braindead Varför inte etanol? Kök och brännare 32
ma_haa Etanol Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...