Mobiltäckning i Sarek

Bra förslag av Per om en tråd om mobiltäckning i Sarek. Eftersom jag inte hittat någon sådan tråd så startar jag en.

Om olyckan skulle vara framme kan det vara bra att veta ifall det finns någon punkt i närheten där man kan få iväg ett sms med Telia.
Per nämner några alternativ. Finns det fler?

Apropå den här diskussionen har jag haft en liten tanke på att man kanske borde samla erfarenhet av var inom t.ex. Sarek/Padjelanta-området man faktiskt har lyckats använda sin mobil - just för att veta vart man ska bege sig den gång man snabbt behöver kalla på hjälp? T.ex. vet jag ju att om jag befinner i centrala eller östra delarna av Sarek så behöver jag inte gå (eller krypa..) längre än till Vuoinasvaratj i södra delen av Kukesvagge för att få mobilkontakt, i södra Sarek har jag täckning på knallen söder om Ruopsokjåkkå väster om Teura och i västra sarek är det god täckning på Vassjapakte.

Inget att förlita sig på naturligtvis, och mobiltäckningen beror förtås på en drös faktorer, men ändå - den dag det gäller livet?

Per
 
Ingen människa behöver ett räddningsmedel som man kanske eller möjligtvis kan lita på. Om man har täckning eller inte beror i hög grad på själva mobilen, vädret och andra faktorer.

Om folk verkligen litar på det som ska samlas i den här tråden är det en stor risk.

Använd klassiska säkerhetsmetoder som färd-/tidsplan + disciplin eller skaffa en PLB eller en Iridium-mobil!

För att en mobiltäckningskarta skulle ha ett visst värde skulle man behöva riktiga mätinstrument eller åtminstone testa mobiltäckningen på ett visst ställe under en längre tid och med olika mobiltelefoner.

Resten kan man liksom tänka sig. Det finns mobilmaster där det finns vägar och mänsklig infrastruktur resp. bebyggelse. Se till att komma upp på en kulle eller ett berg så att det inte finns radioskugga mellan dig och mobilmasten!

Således vore det nog hjälpsammare att ha de exakta positionerna på Telias alla mobilmaster runtomkring Sarek.

Men jag kan knappast tänka mig att Totalförsvaret gillar att sådan information samlas och dessutom publiceras på nätet.
 
Personligen förlitar jag mig på erfarenhet, god utrustning, karta, kompass, och lämnad färdplan (ja viss disciplin har jag nog också). Utöver det har jag med mobiltelefon samt en SPOT. Litar inte på någon av de senare 2, de med färdplanen där hemma väntar sig heller ingen uppdatering via sms eller spot. Men jag tänker att det ändå kan vara kul att testa, och tom kanske bra om något av det skulle fungera. Tex om ett eftersök skulle behövas, så skulle det underlättas om ett meddelande via sms eller spot hade gått iväg för då kan sökområdet minskas (man vet hur långt på färdplanen jag hunnit).
Om någon har några tips men tycker det är för riskabelt att lämna dem öppet i en tråd, så maila mig gärna istället! :)
 
Jag ville inte släppa luften ur den här tråden innan den ens har börjat. Tänkte bara
a) varna och
b) ge den här kartläggningen en riktning som fokuserar mer på masternas position.
 
Om folk verkligen litar på det som ska samlas i den här tråden är det en stor risk.
Visserligen, och jag håller med dig om allt du skriver, men de allra flesta inser väl att det inte är idiotsäkert, och risken att någon ändå gör det kanske skall vägas mot nyttan av att trots allt öka sannolikheten att få kontakt i krisfall.

Förra hösten blev jag vittne till en otäck olycka i Tatra. En kille rutschade utför ett brant, uppsprucket och stenblandat snö- och isfält. Han hade stegjärn, men ingen isyxa och uppenbart ingen vana, försökte reflexmässigt bromsa med fötterna, fastnade med den ena och fick tvärstopp - det visade sig sen att han hade brott på bäckenbenet, ett öppet lårbensbrott och en komplicerad skada i vristen.
Men han var medveten och klar när jag kom fram, blödde inte och visade inga tecken på snabbt blotrycksfall, så jag bara svepte min sovsäck om honom och satte igång med att försöka hämta hjälp. Vi var halvvägs ner i en dal - ingen mobiltäckning. Ingen annan människa syntes till.

Nu känner jag dessa berg väldigt väl och visste vilken av de omgivande kammarna jag skulle ta mig upp på för att snabbast möjligt - sannolikt fast inte säkert - få mobiltäckning. Jag satte nog personligt rekord i fast & light-klättring, men det gick vägen och killen blev snart hämtad med helikopter.

Med den tankeställaren tycker jag visst det kan vara bra att veta i krisläge, att det troligen är bättre att springa uppför toppen A än toppen B för att - kanske - kunna kalla på hjälp.
 
Enligt uppgift, inhämtad här på Utsidan, ska det finnas en "mobilmast" i Kvikkjokk. Den ger tydligen mobiltäckning på sydsidan av Pårtemassivet.

LarsÖ
 
Senast ändrad:
Vi har haft täckning en bra bit ovanför Suorvadammen, egentligen i utkanten av Sarek. Det som kanske är bra är att kolla var man har täckning när man är på väg in så man har en möjlighet att retirera dit. Så tänkte jag när vi var där.
 
Pårte:masten på Snjerak vid Kvikkjokk.
Seitevaremasten ger täckning kring Skierfe och nåt berg söderöver Kungsleden
 
Har inte testat på så många ställen, då jag alltid utgått från att det inte funkar ;)
Men när man passerat björkskogen ovanför Aktse så funkade min mobil... Å andra sidan så har Aktsestugan telefon :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...