Biltemas gas till kök?

Det var en j-kla effekt i köket måste jag säga. Har inte kollat runt men mitt Micronstove ligger väl bara på 2200 w mot 4000 w på Biltemas.
 
De där siffrorna bygger på standardiserade mätmetoder, som dock (tyvärr) inte stämmer så bra med normal användning (det var väl nån som hade fått svar från nån utvecklare på Primus eller nåt sånt om det där förut?).
 
Vill man ha det lättaste och bästa, så hjälper det ju inte att nånting är nästan lika bra, och kostar hälften.

Fast det är väl rätt många som köper kök av mer välkänt märk, med dubbla vikten och dubbla priset...
 
När man väl kikar på Biltemas websida så hittar man förstås gaskök som passar flaskorna.

Köket nedan kanske inte är helt ointressant. Tyngre än de allra lättaste köken under 90 g, men det finns väl även "premiumkök" i värsta lättviktssegmentet som ligger lite över 90 g.
Fast då är ju priset rätt mycket högre.

Troligen kan det här köket, som väger 120 g, konkurrera rätt bra med de flesta "vanliga" toppmonterade gasköken, som oftast är lite dyrare.

17-607_l.jpg
Själva brännaren ser bra ut; mer än bara en svets.

Raskesven
 
Funderade på att köpa ett Biltema-kök för att ha som backup i båten.
Klickade fram det på biltema.se och klickade även på manualen. Där framgår att köket har piezotändning. Det framgick inte annars vad jag kunde se, men gör ju inte saken sämre. Får nog bli ett kök till båten, rescension kanske kommer.

(Priset var förresten 179:-.)
 
Jo, teknisk stämmer det nog, men jag är nöjd med ett nödkök, som förstås även kan få följa med ut i skogen om det råkar bli anledning. Gillar nog också att det är den vanligare standardtuben som gäller.
Min båt är en liten kabinbåt som jag i princip utestlutande lagar mat i när jag ligger stilla.
 
Rent instinktivt känns det som att den borde vara sämre kvalité, precis som dom flesta andra av Biltemas produkter. Men den fungerar bra, tycker inte att verkningsgraden är märkbart sämre än Primus gas.


/Ulf


Hej:

En första inlägg - som dessutom startar med att vara lång, så hoppa över om ni inte orkar med mitt dravel :)

---

Förmodligen tillverkas dessa tuber bara på några få ställen i världen - tex. primus power gas är stämplad korea.

Det är nog som CDR/DVD-R, blybatterier, TV-rör, och för den delen flatTV-displayer - när det väl kommer till kritan så fins det bara 1-4 stora tillverkare trots 100-tal olika märken.

Givetvis kan varje 'märke' beställa med sin egen kvalitetsnivå och blandning, men det är nog fortfarande samma maskiner som stampar ut behållarna till biltema som till 3 ggr dyrare märken...

Med detta vill jag säga att biltemas varianter på gas förmodligen inte skiljer sig mot primus, sievert etc mer är just gasblandningsförhållande - energimässigt och utförandemässigt är dom förmodligen snarlika.

---

Försökte leta på EN417, men kostar pengar att få hem då standardföretagen skall ha blodigt betalt för detta.

Det närmaste uppgifterna jag har sett är motsvarande amerikanska 'DOT' och då det är internationella varor (från sprejburk med färg till dito med gasol) så gissar jag att dessa är hyffsat lika mot EN417.

DOT anger för att övh. tillåtas att transporter av sprejburkar och dito. gasolbehållare av sprejburkstyp i fordon i USA att trycket i en sådan burk skall vara under 10.5 bar vid 55 grader celsius - vilket begränsar möjlig andel propan i gasblandingen i en sådan gasoltub - förmodligen 40% -50% som allra högst. Ytterligare krav är att burken inte får spricka/läcka förrän över 20.6 bar övertryck - och detta skall trycktestas till spräckning på var 25000 tillverkad burk. 20.5 bar motsvarar trycket vid ungefär 80-90 grader celsius för en standard gasolburk. Till detta så skall varje burk som tillverkas värmas upp till 55 grader celsius och kontrolleras avsende läckage och deformation innan leverans till grossist och detaljist-led - en av orsakerna till varför de formellt inte får återfyllas utan anses som just engångsburkar.

Med andra ord, så länge gasburkens vätskedel (efter omrörning) inte är varmare än att man kan hålla i minst 15 sekunder utan att brännas så är den inte farligt varm - dessutom borde gaslågan börja rusa vid risk överhettning pga. den ökade trycket av värmen och varna den vägen (viss skillnad om man startar vid 2-3 bar och vid 50 grader tubvärme ger över 10 bars tryck - borde synas/höras liksom...)

---

20 bar övertryck uppnår man redan vid runt 60 grader om tuben innehåller ren propan och är en av orsakerna till att man aldrig hittar ren propan i 'sprejburksform' - marginalerna hållfastighetemässigt är helt enkelt för litet. Biltemas uppgivna '70% propan / 30% butan' på 17-603 och 17-602 tror jag inte ett dugg på - här gissar jag att man helt enkelt har förväxlat 70%/30% på angivna butan/propanblandningen - dock är inte 17-603 och 17-602 samma sak, se nedan.

---

Gjorde lite tryckmätningar på olika fabrikats/förpakningars gasolblandningar.

Jag använde här biltemas elektroniska däcktryckmätare 15-1923, gasolspetsbrännare 17-601, med avtagen brännare råkar konan med lite handpress passa perfekt och läckfritt mot biltemas sagda bildäckstryckmätare - skruva på brännaren på tuben, ansätt tryckmätaren till konan, skruva upp lite på ventilen och därefter stäng ventilen., läs av och hela mätoperationen läcker inte mer gas än vad några sekunders tryck på en otänd cigaretttändare - men givetvis måste man ändå hantera detta med sedvanlig försiktighet.

Här är i allafall listan mätt vid 25 graders temp och alla tuber har stått på samma utrymme i minst 18 timmar

R134A (50% fylld, biltema 15-197): 5.5 bar (dessa som referens)
R134A (oanvänd, biltema 15-197): 6.49 bar (dessa som referens)

Primus power gas 2207 oanvänd: 3.95 bar
Providius punkteringsbehållare Jula oanvänd (190 gram): 2.6 bar
Bernzomatic 330g (hög smal tub ala radar insektsspray till Julas ogräsbrännare), Jula oanvänt: 5.0 bar
Sievert 2204 (OKQ8 - lika hög som Bernzomatic) oanvänd: 4.85 bar
Oxyturbo (standard 'sprayburksize' ) oanvänd följde med Biltema 17-601: 5.65 bar
Biltema 17-602 (standard 'sprayburksize') oanvänd: 5.3 bar
Biltema 17-613 (blå, bred diam. som primus 2207) oanvänd: 3.4 bar
Biltema 17-611 (bruel&kjaer-färgade burken - dvs. den sårvargröna...) oanvänd: 4.35 bar
Biltema punkteringsbehållare, delvis förbrukad (25%): 1.95 bar - men gissar samma som julas dvs. 2.6 bar när den är oanvänd.

---

Med tanke på att R134A (Biltemas icke brännbara drivgas för airbrush, gasen R134A är även känd som kylmedie i bilars AC-anläggningar) har olika tryck beroende på tömningsgrad, vilket det teoretiskt inte borde ha, så kan ovanstående värden vara lite missvisande då den högre trycket kan beror på ej kondenserbara gaser alternativ flergasblandning.

Motsvarande kan gälla för ovanstående gasoltuber då alla utom en är mätta helt sprillans nya.

En mer rättvisande värde är förmodligen att man tömmer runt 2% innan mätning (dvs eldar av runt 4 gram) och på så sätt vädrar ur de mer hårdkondenserande kolvätenea (främst metan), men ännu inte så mycket propan och sedan om man har tid och lust, eldar 10, 20, 30, 40...% och mäter tryck - alla vid samma temp, och då kan man får en ganska noggran profil på hur dessa tuber beter sig vid eldning i kyla.

17-603 och 17-602 har angiven samma blandningsförhållande - som i sig är icke trolig, men i verkligheten helt olika tryck.

Hur eller hur, dom med hög initialtryck är förmodligen bättre vinterbränsle än dom som redan från början har låg tryck.

Oxyturbo, med angiven p40%/b60% har absolut högsta trycket som ny och torde vara bästa vintergasbränslet (dock fel format på tuben samt ingen känd insköpsställe), därefter kommer ersättningstuben biltema 17-602, med samma 'felaktiga' format.

Bernzomatic (p35/b65) och Sievert (p35/b65) är tredje och fjärde alternativet men har smala och höga tuber. (Sievert har en 175 gr tub som var hela 3:- billigare än den höga 350gr tuben hos OKQ8 - som i sin tur är mer än dubbelt så dyr än Biltema för samma mängd gas...)

Primus power gas 2207 har 3.95 bar, medans Biltema 17-613 ligger på 3.4 bar (p25/ib25/nb50), en skillnad som kanske märks mest vid kyla.

övh. så får man se Biltemas gasolpriser vara väldigt prisvärda med i sammanhanget ytterst blysam kvalitetssänkning pga. andra blandningsproportioner gentemot minst dubbla prislappen för samma sak hos konkurrentprodukterna.

Har man dessutom en gasolbrännare som kan vätskematas (en med förvärningsslinga i lågan) så slipper man utarmningen mellan propan/butan om den körs med gastuben upp och nedvänd vid eldning i kyla. Dock kolla sådant innan, eldkastarlåga passar bättre på en stor grusplan än vid/inne i ett tält med frusna deltagare om köket inte skulle klara flytande gasol...
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
ripnils Biltemas gas dyrare Kök och brännare 5
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
DoktorGlas Biltemas spindelkök Kök och brännare 5
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
xxargs biltemas nya 'japan' kök Kök och brännare 11
nermander Specialflaska till Biltemas kök? Kök och brännare 24
Munge Biltemas gasolkök Kök och brännare 2
mördarsnigel biltemas gasolkök Kök och brännare 3
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 12
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...