Fluglinor färskvara?

Re: Re: Mill end..

Raskesven; sa:
dave1; sa:
Japp! Köp en ny lina, men lägg inte 700 på en lee wulflina. Köp en mill end, 2.a sorteringslina från ex. elgeco istället. Kostar 88 kronor! När man håller på lära sig så tenderar man att slita en del på linan och då är det skönare för ekonomin om den inte kostar en förmögenhet!

http://www.elgeco.com/
http://www.dan-tackel.com/

Lycka till och bra val!

/D
Bra råd. Men jag är lite pedantisk med all min utrustning och det känns inte så kul att börja med en andrasortering, även om det bara är små skönhetsfel. Fluglinan är väl att betrakta som en av de tunga basgrejorna, tillsammans med spö och rulle? Mellanpriset 400 skulle jag vara villig att sträcka mig till, och har sett att Orvis har WF-linor i den prisklassen. Och de gör väl bra grejer?

Jag känner igen mig... brukar själv vara ganska pedantisk. Dock så tycker jag 2.a handslinor räcker ganska långt. 2.a hands DT, eller long belly linor för tvåhandsfisket eller hyfsat billiga wf linor för enhandsfisket. själv trivs jag bra med scientific anglers ssd non spok eller air cel, men jag tycker likväl att deras billigaste lina funkar bra till mitt loomis gl3 också.
På mina lättaste spön, och på dom tyngsta fiskar jag gärna med DT-linor, kanske mest för att jag inbillar mig att presentationen, samt speykast med hel lina underlättar mitt fiske. Då ska jag ju också tillägga att jag är ganska mycket nybörjare vad gäller tvåhandsfiske!
(Brook! Jag har ännu inte hunnit åka upp till piteälven, men det bli nog av nästa helg!)

Orvis gör för övrigt riktigt bra grejer... även linor, så satsa du på en sån...

Nåväl...

/D
[Ändrat av dave1 2003-06-08 kl 05:01]
 
Köp du en riktigt fin lina som du tror på, fiske är ju mycket en fråga om att ha rätt känsla för helheten.

Fördelen med 2:a-sorteringslinor, är ju att du kan köpa på dig och testa (klippa klistra) en mängd olika typer av linor som kan passa ditt spö/din kaststil.

Jag köpte en klumplina från Dan-Tackel, i en linklass högre än spöts spec och kapade framtaperingen ordentligt, för att skjuta långt med tunga flugor vid HÖ-fisket (kust), då vindförhållandena nästan aldrig är idealiska.

Det visade sig funka perfekt, men en lina för 800:- skulle jag knappast tordas leka oåterkalleligt med.
 
Nackdel med andrasortering

Hej,
En nackdel med att köpa andrasorteringslina är att när du hittat en lina som passar just ditt spö och ditt sätt att kasta så kan du inte köpa en ny likadan lina. Du vet ju inte vilket fabrikat etc det är på just den lina du har. "Min hovleverantör" Böjda Spön i Sunne har väldigt många linor i olika vikt- och prisklasser uppspolade på rullar som man kan låna och sätta på sitt eget spö för provkastning på gräsmattan i närheten av butiken. Har inte alla seriösa handlare samma service??
Anders
 
Tycker man kan med blotta ögat och en tumstock/skjutmått, får en bra bild av en linas tapering.

Antingen beställer man en vanlig WF- eller Longbelly eller triangeltapper osv.

Men som sagt, sen kan man ju köpa sin ideal-/favolina med ideal-/favotapering för 800:- utan oro.;)

Bor i Kungl huvudstaden, men har inte hittat någon butik där man kan testa alla taperingar i resp fabrikat.
Man får vara glad om en lina för rätt spöklass sitter på rullen när folk testar olika spön.
 
Först...

en liten trådstöld....David, jag har inte heller ännu varit upp till Piteälven, men jag misstänker att det kan vara bra att vänta ett tag, iom att det har varit ganska kallt häruppe senaste tiden. Skulle tro att Midsommar alternativt månadsskiftet Juni/Juli passar bättre.

Angående linor, om handlaren ifråga ej kan hjälpa dig med ett urval av linor att pröva så kanske du har nån/några polare som kan låna ut en lina.

Alternativet är att gå på namnkända fabrikat, några har redan nämts; Scientific Anglers, Hardy, Orvis m.fl. Jag skulle ha tittat på Loops Distance serier (Long Distance, Distance eller Distance 75), där en Distance kanske skulle vara mest passande i sin "allroundhet"?

Ett annat fabrikat jag är svag för är Scientific Anglers, har en Ultra 3 Longbelly lina som är min favvolina till mitt 596-spö, men jag gissar att det kan vara lite svårare att få tag på SAs produkter jämfört med Loops?

Nästa steg är att börja "sy" linor men det kanske får vänta ett tag ?

/Anders B
 
Håller med Brook, Scientific Anglers Ultra3 är en höjdarlina, har nu kommit i en Ultra4-version.
Obefintligt rullminne och outslitlig närpå.

Har du sen en rulle Loop Distance75 för det trånga fisket, så klarar man sig väldigt långt.

Rekommenderar båda dessa linor varmt.;)
 
Re: Hmmm...

brook; sa:
att ha en kort(are) tafs är faktiskt att föredra om man skall ned på djupet, eftersom en längre tafs(spets) kan innebära att hela tafsen kommer att se ut som ett "U", dvs spetsen (och flugan) kommer att vara högre upp än vad själva tafsdelen är.

/Anders B


Fick lära mig av Joe Humphrey ;), att man kan förtynga sina nymfer och färgmärka dem i tre steg för olika djup och ström.
Typ guldskalle (olika storlekar), blytråd etc är användbart.

Till de utan guldskalle kan man ju linda huvudena med olika färg eller använda nagellack i olika färger (gult, brunt, svart).

Sen det där med 1 och ½ spölängd på tafsen, då är väl knytbiten inräknad antar jag, för du kör väl inte med laxtafsar?


[Ändrat av Graip 2003-06-09 kl 21:55]
 
Jupp...

knytbiten (spetsen) är inräknad i de upptill en och en halv spölängsdlånga torrflugetafsarna helt klart!

Har tyvärr ingen aning om vem Joe Humphrey är, så eventuell hädelse och min okunskap hoppas jag kan förlåtas, men att binda tre (eller fler?), färgkodade och med skiftande viktning, nymfer av samma modell varken orkar jag eller känner behov av, där är jag nog inte riktigt lika mycket hardcore-flugfiskare som Joe (och du?) är ;)

Men det är säkert en bra idé, men tills vidare fortsätter jag nog med att korta ned spetsen på mina sjunkande tafsar när jag vill få ned dem och flugan ordentligt, något som dock är sällsynt, det är vanligtvis flyt eller intermediate tafs som gäller för en väldans stor del av mina slantar...

/Anders B
 
Vilken del av tafsen är det du kortar ner?
Du fiskar väl med flätade tafsar har jag för mig, Anders?
Byter du till en kortare flättafs eller kortar du enbart knytdelen?
 
Svaret...

är väl egentligen både och, iom att tafsdelen i sig självt är kortare, jämfört med en flytande, samt att spetsen tenderar till att vara ca 40cm. Hela ekipaget brukar vara lite kortare (~20-30 cm) än vad spöt är.

Vanligtvis så fiskar jag med flätade tafsar, men när jag skall ned så händer det att jag har en Polytafs.

/Anders B
 
Fler frågor

Tråden är lite urspårad men handlar ju om flugfiske, så jag fortsätter här.

Tack alla för all information jag fått. Det blev en Orvis "Hy-Flote" lina. Spö har jag också skaffat; ett låg/mellanprisspö: Ron Thompson Steelhead, 9´, AFTM 6-7. Tycker det verkar ha bra ryggrad och är tilltalande. Känner ni till det spöt? Det verkar i alla fall inte dåligt.

Återstår rullen. ABU står kanske inte så högt i kurs inom flugfiske, men vad anser ni om ABU´s Fly-Max 356? Den kan jag få för en hundring, några år gammal men aldrig använd, från samma källa som den nu undanlagda Fly-Max linan. Vad är egentligen väsentligt med flugrullen, utöver att den ska balansera spöt bra?
 
Jag...

kommer väl chockera endel personer nu...men jag tycker att du kan och ska använda FlyMax rullen. Det finns några nackdelar med den rullen, den kan klämma linan mellan den där "bryggan" som sitter på den nedre sidan, den har en relativt liten spoldiameter (du får veva som besatt när du har mycket lina ute), samt att du kanske skulle köra på "storebror", 378 (?) nåt som skulle innebära att du rymmer mer backing.

Men, let's face it, för en hundring så är den helt rätt, om...nej...jag menar när du sedan kommer att bli en riktigt inbiten flugfiskare kan du ju fundera på andra fabrikat och märken.

Tänker inte gå in på vad jag har för rullar, nåt säger mig att jag är rätt så förutsägbar i mitt val, framförallt märkesmässigt (och modellmässigt)...men med lite tur så tittar det in folk som kan/vill diskutera sådant ;)

/Anders B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fujii Livslängd på fluglinor? Fiske 6
Röding Oraka fluglinor Fiske 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...