Vad ha under lättfodrad jacka?

Jag ska till Norge och åka utför i en vecka i januari. Först tänkte jag ha skaljacka + ullunderställ och fleece. Men föll för bra funktioner som liftkortsficka, snölås osv och köpte därför den här jackan (med tillhörande brallor): http://www.outnorth.se/tenson/zircon#DarkBlue

Vad ska jag ha under den? Blir det för varmt att köra ullunderställ och fleece?

När det gäller underställ så har jag kikat på följande två överdelar:
https://www.addnature.com/icebreaker-ms-everyday-ls-crewe-black-458354.html
https://www.addnature.com/devold-breeze-half-zip-neck-man-black-680117.html

Någon som har erfarenhet från dem? Kan det t.ex. bli störigt med halvhög krage om man även ska ha fleece?
 
Många gillar hög krage. Jag föredrar låg krage. Går mot det på alla mina friluftskläder och framförallt slalom. Då kan jag köra med en buff för halsen. Har några olika, standard, merino, tjockare merino etc.

I slalombacken föredrar jag nog den vanliga buffen
 
Svårt att svara på om det blir för varmt. Åker utför varje år i januari/februari och det är inte sällan svinkallt men ibland helt ok temp. Har löst det med att alltid åka med rygga där jag har en extra fleece.

Jag föredrar hög krage på underställströjan om vintern. Har aldrig upplevt det som knöligt tillsammans med fleece. Möjligtvis att jag nån gång dragit i "fel" dragkjedja när jag velat dra igen understället. Har en fleece med luva och hög krage som går att dra upp över munnen vid behov. Har varit rätt gött uppe på kalfjället när det stormat/varit kallt men skägget räcker långt. :)
Övrig tid har jag skjorta som ju också når lite högre upp på halsen/nacken men buff gillar jag inte alls utan tycker det blir knöligt och varmt när jag inte vill ha nåt i halsen. Föredrar isf snusnäsduk men är nog mest av estetiska skäl...
 
Det beror ju på så många variabler som du inte redogör för. Hur svettigt åker du?
Hur kallt blir det? Hur lång tid tar liftkön och liften upp?

När det varit svinkallt i februari har jag haft ullunderställ, fleceställ, fleceväst och vindtätt lager utanpå.

Viktigt är ju hals, huvud och händer. buff och halsduk är skönt som värmetätare när blixtlås åker upp vid uppfarten

go tur
 
Det beror ju på så många variabler som du inte redogör för. Hur svettigt åker du?
Hur kallt blir det? Hur lång tid tar liftkön och liften upp?

När det varit svinkallt i februari har jag haft ullunderställ, fleceställ, fleceväst och vindtätt lager utanpå.

Viktigt är ju hals, huvud och händer. buff och halsduk är skönt som värmetätare när blixtlås åker upp vid uppfarten

go tur

Jag åker nog inte så svettigt. Jag har aldrig varit i Norge förr så har ingen aning om övriga frågor. Lite därför jag stället frågar i det här forumet.

Ja, men det gäller väl bara att ha med sig flera lager så man kan pälsa på sig om det behövs.
 
Lager på lager

En liten ryggsäck med extratröja...toppen tycker jag. Då kan man klä på sig och även klä av sig under dagen.
 
Två bra värmekällor som dock inte är så enkla att variera är goggles och ryggsäck. Värmer var och en på sitt håll. Med motvind i stolliften är det skönt med något för kinder och mun, t ex halsduk eller buff.
Jag föredrar hög krage med blixtlås på underställ, som t ex på kungens gröna m/90 fältskjorta. Jag fryser sällan rejält med underställ, fleece och skaljacka vid utförsåkning men olika olika persons är olika köldtåliga.
Du har även armhålsventilation på jackan men det är i mina ögon (eller armhålor) lite överskattat då man oftast ändå har armarna mot kroppen vid utförsåkning.
Jag reglerar huvudskaligen via halsen vid utförsåkning men ibland även med olika många laget på händerna (1-3 lager) men åker ogärna barhänt - oskönt när man vurpar.

/Patrik
.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
Gråbuse Elektrisk värmekälla/värmeslingor under jackan? Kläder 6
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Tobias.H Hur ser ert klädsystem ut för fjällen under sommaren? Kläder 32
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
Jackiie Kränger trycker på under plösen Kläder 16
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
crapcrab Är den här tröjan att rekommendera för skidåkning under en skaljacka? Kläder 8
StefanM- 3e lager under skaljackan? Kläder 9
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
Narcoleptic Greppvalla under klängorna? Kläder 11
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
justsafe Vad har ni under kilten? Kläder 17
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
magus Skaljacka under 3000? Tips välkomnas :-)! Kläder 16
Scout^ Vad brukar ni ha på er under skalbyxan? Kläder 12
Martin Fjäderlätt Kängor under kilot? Kläder 29
thjartstrom Under 'skal'et?! Kläder 14
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
bash Under brallorna?? Kläder 26
thorburn Blixtlås under ärmarna?! Kläder 32
mejsel Tips på cykelklädsel under vintern Kläder 0
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...