Förslag på hjälm

Har helt motsatt uppfattning Rickard. Det finns bra vetenskapliga undersökningar som bevisar nyttan av cykelhjälmar i riktig användning.
Thure

Självklart är det bättre med en cykelhjälm, än ingen alls...

Det där med luftmotstånd beträffande cykelhjälmar som du skriver tror jag inte alls på kan du utveckla det? (Vid tempocykling används speciella hjälmar med lågt luftmotstånd men det är en annan historia än vanliga cykelhjälmar.)
Thure

Tja att utveckla argument för något som är helt uppenbart...Traditionens makt är stor (hur en cykelhjälm skall se ut, i detta fall). Finns ingen annan hjälmtyp som har en långsmal utformning än cykelhjälmar. Det enda syftet med det är att förbättra aerodynamiken och maximera ventilation som är nödvändigt i varma miljöer där cykling oftast förekommer...

Ska till mycket offensivt tempo innan den ventilationen behövs då vi åker långfärdsskridsko!

Dessutom vill jag påstå att många använder alpinhjälmar felaktigt. Ser ofta dessa användas med någon form av luva under när dom används på is! Behövs i princip aldrig! Även då jag åker utför på skidor i 20 minus och sitter still i liftar ger alpinhjälmen tillräckligt med värme. Att då använda en alpinhjälm med luva är för det första direkt onödigt och för det andra direkt farligt då en luva eller liknande kräver en för stor hjälm vilket radikalt ökar skaderisken. Men det kan ju vara så, att när äntligen hjälmen kommer på ska favoritluvan vara med... :) dock gör den sig bäst i ryggan och kan tas fram på fikastunden.

Så jag står fast vid att en cykelhjälm ger ett klart försämrat skydd jämfört med en traditionell hjälmtyp av alpin modell. Sen finns det som andra skrivit specialhjälmar för t.ex paddling som skulle kunna fungera mycket bra.
 
Det finns massor av olika utformade cykelhjälmar - googla cykelhjälm! Det finns cykelhjälmar som liknar alpinhjälmar till utseendet, t.ex. från POC som också gör en multisporthjälm.

Viktigt för de flesta cyklister är inte bara ventilation utan också låg vikt, cykelhjälmar är normalt lättare än alpinhjälmar (och multisporthjämen).

Jag kollade upp vad det är för skillnad i krav på cykel- och alpin-hjälmar, och det visar sig att de har i princip samma krav på stötupptagning, men testas dessutom med olika vassa krock-föremål: motsvarande trottoarkant resp. skida med stålkant. Om man ofta slår huvudet i skriskoskenor är naturligtvis det senare testet mest relevant, jag skulle dock tro att i de flesta fall räcker det med trottoarkantstestet.

Jag håller med om att MIPS låter som något man borde ha på sin nästa hjälm, och det ser ut som om det kommer fler modeller den här säsongen!
 
En cykelhjälm är inte en cykelhjälm men är en cykelhjälm. Cykelhjälmar avsedda för mountainbike, dirt/street eller pendling har betydligt djupare passform och mer skydd i nacke/sida än lätta landsvägshjälmar. Nu börjar det dessutom komma MIPS-hjälmar lite lägre prisklasser, ex Giro Feature och Bell Stoker.
 
Hur pass vanligt är det med skallskador vid långfärdsskridskoåkning? Finns någon statistik på ålder och varför de skadat skallen?
Sökte som hastigast på nätet och hittade bara en äldre tråd på utsidan http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=220381

Finns en del data i färdrapporter och avvikelserapporter.

Lite länkar:
http://www.sssk.se/supplier.htm?out...ten/rapporter/2013-11-11-sakerhetsrapport.pdf
http://www.sssk.se/kunnande/sakerhet/index.htm

Om man har inloggning på skridskonätet kan man komma åt en söksida till avvikelserapporterna. http://www.skridsko.net/skridskonet/avvikelse/avvikelse-s.asp
Där finns ett knappt 100-tal ansikts och huvudskador redovisade från år 2000 och framåt.

Typiskt är att huvudskador orsakas av att åkaren kör fast med en skridsko i spricka, snödriva eller fastfruset föremål men att man helt enkelt halkar utan att ha skridskor på fötterna förekommer också.

Ca 5 skador per 1000 deltagare enligt statistik för SSSKs säkerhetsgrupp senaste 10 åren.

Huvudskador står för storleksordningen 20% av alla skador. Se bild nedan från skadeartikel återgiven från SSSKs årsskrift 1977.
Författare:Ejnar Eriksson, Bertil Löfström, Lars Räf och Tönu Saartok.
"Skador av långfärdsåkning på skridskor." Länken http://www.sssk.se/skador/erikssonetal.htm

Thure
 

Bilagor

  • Erikssonfig2.gif
    Erikssonfig2.gif
    70.5 KB · Visningar: 1,038
Inte en hjälm, men skydd ändå är en RIBCAP mössa. Innehåller samma viskoelastiska element som moderna skydd för MC och terrängcykling, dvs formar sig enligt kroppem men hårdnar vid skarpa slag och sprider krafterna på större yta. Har haft min några år och är nöjd, men tar man den av sig i kyla och viker den (t.ex. sitter på den under paus) så måste man värma upp den under kläderna för att igen få bra passform på huvudet.
 
jag kontaktade POC

och frågade om vilken hjälm dom skulle rekommendera för långfärdsskridskoåkning. Sedan hade jag också lagt till att jag personligen tänkte skaffa en hjälm som gav möjlighet till bra ventilation då jag svettas lätt.
Jag fick en snabbt och detaljerat svar som jag kopierar in nedan. Den som svarade mej verkade som jag uppfattar det tro att det var short track jag syftade på. Jag har förklarat det i ett svarmail och har nu även frågat dom hur Octal:n skyddar vid fall med ansiktet på marken(isen) vilket ju är en ganska fallolycka på is.
Har inte fått ngt svar på det än.
Sedan är frågan om ca 3000 SEK som Octal kostar är värd det jämfört med andra liknande hjälmar alternativ skidhjälmar. Jag tror ändå jag skall investera i det eftersom jag också cyklar året runt inkl till klubbens (Solstaskäret) samlingar för långfärdsskridskoåkning. I vilket fall blir det en POC då jag upplever att dom står för en hög kvalitet och genomtänkta konstruktioner.

"...Our helmets are developed for biking and/or skiing, and they have been tested and certified according to the appropriate standards. Even though they may be excellent helmets for other sports such as ice skating as well, they have not been certified for it. The certifications for short track skating is not widely used, but there are a few, such as the ASTM F1849 certification. If such a certification is needed, you can unfortunately not use our helmets. Otherwise the Octal is a masterpiece with excellent ventilation, aerodynamic performance and shock absorption. It comes with a cycling cap that can be worn underneath the helmet.

We can guarantee the good performance of the Octal helmet for road biking, which is its intended use, but please consider that, because we have not developed the helmets are not developed specifically for ice skating, we have not considered all situations related to it. But I would guess that hitting the asphalt at high speed on a road bike makes a worse impact than hitting the ice, since you have a lot more friction. ..."


Med vänlig hälsning Omar
 
Någon mer input

Dammar av den här tråden. Någon mer som har erfarenheter att dela med sig av angående tips på hjälm!?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap160620 Förslag på ny ispik Långfärdskridsko 6
Förslag till komplement till Vikingarännet Långfärdskridsko 1
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...