Elbrus Norra sida juli/augusti 2017

Hej!

Tänkte ta mig till Kaukasus och klättra Elbrus via norra leden i sommar. Har inte bestämt mig ifall jag gör det med en agentur eller själv.

Är det någon här som har gjort det helt själv? Googlade efter glaciersprickor och hittade nästan ingenting. Har tillräckligt utrustning och erfarenhet av att kunna klättra Elbrus ensam.

Jag tänkte så här:

Plus agentur: jag har ingen klätterpartner som vill med dit i år. Skulle gärna vilja träffa andra. Vill senare upp på Peak Lenin och tänkte då gå med en agentur (exempelvis Adventure Lovers), kanske bra att ha gjort det en gång innan. Kan vara rätt ensamt att gå själv.

Minus agentur: jag älskar äventyr och det kan vara spännande att ta sig runt där på egen hand. Jag gillar inte när någon annan bär tält och mat åt mig (typ Kilimanjaro) eller också ta beslut åt mig. Det finns andra sätt att ordna exempelvis en inbjudan till Ryssland som Elbrus Lite Package från Pilgrim Tours.

Finns det annat som talar för eller mot att delta i en organiserad expedition?

Kanske någon som är sugen på att hänga på?
 
Finns nog glaciärsprickor på norra rutten, finns också på södra leden om du skulle tappa bort dig från leden. Skulle inte ta norra leden om du ska gå ensam. Tror båda lederna är ganska överbefolkade, även om södra är värre. Ett stort minus med norra leden är att du missar vyerna över resten av kaukasus.


När i juli och augusti har du tänkt åka? Har själv tänkt åka till kaukasus denna sommar och funderade lite på elbrus när man ändå är där. Är inte intresserad av att resa med agentur men kunde eventuellt haka på någon annan intresserad. Har de två senaste somrarna varit till bezengi området och georgien. Ett alternativ är östra sidan som annars borde den vara lik norra och södra leden minus alla andra turister.
 
Tänkte åka i slutet av juli. Sant, det kan ju vara lite tråkigt att inte kunna se Kaukasus. Östra leden är säkert mest intressant. Hade bara inte tänkt på den leden eftersom jag var lite inne på att gå själv. Här krävs det väl att kunna glacierteknik. Vet om folk som hamnade på östtoppen som antagligen är enklare att nå via östra leden särskilt vid sämre väder.
Om du ändå är där kunde vi kanske ta ett försök via östra leden tillsammans?
 
Det stämmer, östra leden ska du inte gå själv. Glaciärsprickor är något man får akta sig för. Tror dock inte att det är lättare att hitta på östra sidan i dåligt väder, snarare svårare.

Kommer att var någonstans i kaukasus den tiden iaf, kunde ev. vara sugen att gå östra leden. Problemet är jag inte vet hur sommaren kommer att se ut ännu. Om jag gör något annat då eller inte, men det kunde vara möjligt men det vet jag troligtvis inte innan början på sommaren. Och jag antar att dina planer måste vara klara innan dess.
 
Behöver nog planera lite innan sommaren. Men ifall jag tar mig dit själv så kan jag gärna återkommer under sommaren. Har i princip inget emot att gå själv, men att träffa lite folk hade varit roligare. Du får gärna höra av dig när du vet lite mer om dina planer.
 
Ok. Köpte flygbiljett 2-12 augusti och tänkte vara i Teskol den 3 augusti. Kommer använda mig av Pilgrim lite Package, där agenturen fixar det administrativa med inbjudan och annat pappersarbete.

Hittar jag någon/några som har lust att haka på går jag gärna östra eller kanske norra leden.
 
Ok. Köpte flygbiljett 2-12 augusti och tänkte vara i Teskol den 3 augusti. Kommer använda mig av Pilgrim lite Package, där agenturen fixar det administrativa med inbjudan och annat pappersarbete.

Hittar jag någon/några som har lust att haka på går jag gärna östra eller kanske norra leden.
Intressant! Kan tänka mig att haka men kan inte avgöra det ännu då jag inte vet om tiden kommer gå just nu.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Hej! Har under tiden hunnit ansöka om Visa (inte särskilt svårt med inbjudan via agentur). Hör gärna av dig om intresset fortfarande finns!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
streakingcaddis Elbrus 2020 Expeditioner 3
Anki 68 Bagage Elbrus Expeditioner 4
Anki 68 Försäkring hög höjd - Elbrus Expeditioner 11
SawFlack Elbrus sommaren 2016 Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
Roland_T Elbrus Augusti 2015 Expeditioner 0
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
CarlstefanRehn Dags för Elbrus sommaren 2014? Expeditioner 10
Crosstjeck Kurs i alpinism i sommar + Elbrus Expeditioner 6
MunkenOdos Elbrus, sommaren 2013, någon som är sugen? Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
moumou Elbrus Expeditioner 2
miksjo Elbrus i slutet på augusti -11 Expeditioner 5
Ghost I Elbrus område misshandlades klättrare från Norge Expeditioner 2
Polarnatt Gas+övrigt på Elbrus Expeditioner 10
Henke stj mt elbrus Expeditioner 24
plaskdaja Kriget nära Elbrus?? Expeditioner 2
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
wetterhorn Sugen på aconcagua, elbrus eller något annat kul? Expeditioner 22
skolanna Hur säkert är Elbrus? Expeditioner 2
Ingebrigtl Elbrus med Pilgrim 21/6-1/7 Expeditioner 2
Cederqvist Elbrus 2008 Expeditioner 8
janus82 Bajs på Elbrus? Expeditioner 8
Brännström Elbrus Expeditioner 10
andar Elbrus snart i sikte. Expeditioner 0
dannyalonso Delad transport Min Vody - Elbrus 18/07 Expeditioner 0
AndreasBlomquist Elbrus Augusti 2005 Expeditioner 0
Alfonso Elbrus info Expeditioner 8
andar Utrustning till Elbrus Expeditioner 11
sebbe_Huss Aconcagua,Elbrus Expeditioner 16
hallerby Aconcagua / Elbrus Expeditioner 0
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
jimisola och hur har ni tagit er till Elbrus Expeditioner 0
jimisola hjälp med elbrus Expeditioner 8
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
nisse1001 Lemmenjoki / norra Finland Expeditioner 23
Tottofagrin Vandring Malmö - Grankullavik (norra öland) Expeditioner 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...