Vaden i Tjuoldavágge & Njoatsosvágge

Jag och en vän planerar en vandring med start och målgång i Kvikkjokk i början av juli. Vi tänker gå från Kvikkjokk upp på Prinskullen, nordväst genom Vallevágge. Därifrån fortsätta ner i Tjuoldavágge och norrut via Låptåvagge. Målet är övre delen av Njoatsosvágge, sjöarna Alep och Lulep Njoatsosjavrre. Min fundering rör vattenståndet i jokkarna i ovan nämnda dalgångar. Är det vadbart i början av juli tror ni? Med tanke på den extrema majvärmen som varit hoppas jag att snösmältningen kommit igång ordentligt.

Sedan funderar jag o min kompis att flyga helikopter tillbaka till Kvikkjokk från Tarraluoppalstugorna. Har någon erfarenhet om Fiskflyg Kvikkjokk kan ordna helikoptertransport enkel resa? (jag har mailat dom men inte fått svar).

Hälsar
Oskar
 
Det blir en fin tur och jag tror inte ni möter några svårare hinder. Tjuoldajåhkå vadas ett par hundra meter nedströms utloppet ur Låptåvákkjávrre där den är rätt bred. Njoatsosjåhkå brukar jag vada vid utloppet ur Lulep Njoatsosjávrre, i själva sjön innan vattnet tar fart i forsen.

Helikoptern vet jag inget närmare om. Lycka till önskar Pelle
 
Bengt Noläng "Örnsätrarn" har skrivit ett par rader om stället i sin blogg här på sidan:
https://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/index.htm?skip=10

Dock gick han ner i Njoatsvagge lite tidigare för att gå mot pårte.

Angående helikoptern så är det inga problem! Dom går två turer om dagen mellan Kvikkjokk och Staloukta. Släpper av och plockar vandrare efter stugorna.

Men ni kanske måste beställa tid/dag för att bli uppplockade elelr om dom har satellit telefon i den stugan.

Dom har nog inte öppnat för säsongen ännu, kanske därför svaret dröjer.
 
Jag kan inte uttala mig om läget just i år. Men 2017 gick vi motsatt riktning norrifrån (i augusti men snörikt år) och vadade först Lulep Njoatsosjavrre PRECIS vid utloppet utan problem (om man bortser från det totala skitvädret som rådde i själva vad-stunden). Strax ovan knäna på mig, som bara är 163 cm.

Därefter vadade vi Låptåkjåhkå, ja den finns inte med det namnet på kartan vad jag kan se, men jag menar vattendraget som förbinder Låptåvakkjavrre med Tjuoldagårsså. Vadade gjorde vi PRECIS FÖRE det att vattendraget mynnar i den lilla sjön i 90-graderskröken, det står ordet Låptåvagge vid den sjön på kartan (Calazo 1:100 000).
Hoppas jag förklarat tydligt.

Bara ca 100-200 fr det utloppet finns den enda möjliga tältplatsen mellan Låptåvakkjavrre och Goabrekjavrasj vad vi kunde hitta, en liten grön hylla med plats för 2, max tre små tält. På bilden ser du sjön i 90graderskröken, och utloppet hitom den. Njoatsosvagge var fantastiskt, trots låga moln. Lycka till!
/Cecilia
 

Bilagor

  • IMG_1279.jpg
    IMG_1279.jpg
    69.1 KB · Visningar: 1,042
Vi gick den vägen i Augusti 2014. Njoatsosjåhkå vadas precis vid utloppet från Lulep Njoatsosjavrre. Vi kollade om det gick att vada Tjouldajåhkå vid utloppet från Låptåvakkjavrre, men det var allt för djupt för att ens komma på tanken. Istället gick vi nerströms några hundra meter och vadade lätt precis ovan sammanflödet med vattendraget från Goabrekjávrásj. Efter kröken på kartan rinner Tjouldajåhkå i en canyon med rasbranter av grus, men på västra sidan precis vid kröken finns en hylla med en fin tältplats (se bilder). Annars finns det bra platser längre ner kring 800m nivån på västra sidan av Tjouldagårsså.
Buojdesjåhkå vadas lätt strax uppströms innan sammanflödet med Tjouldajåhkå.
Ruonasgårsså bildar en djup canyon och vadas lättast kring 850m nivån.
 

Bilagor

  • 10(1).jpg
    10(1).jpg
    88.4 KB · Visningar: 876
  • 10(2).jpg
    10(2).jpg
    79.9 KB · Visningar: 887
Tack Cecilia och Smux för fina bilder och bra beskrivningar av vadställen vid jokkarna. Om vädrets makter är någorlunda på vår sida så ska det nog gå vägen. Att rekognosera vad hör ju till det mer spännande man kan ägna sig åt under en vandring.

Oskar
 
Det kan vara så att jag är lite för lat för att leta efter bra vadplatser, eller det enkla faktum att vattenståndet varierar, men jag vill minnas bägge dessa vad från en septembertur 2015 som tämligen utmanande. Det gick, men är kanske inget jag skulle ge mig på utan erfarenhet.
 
Jag känner igen mig i beskrivningen att vara för lat för att hitta rätt vadställen. Som tur är har jag gjort några Sarekvandringar förut, så jag har bra rutin på att vada. Bra att veta att det är krävande vad som väntar, då kan det vara värt att leta lite extra!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...