Ältaån eller Brotorpskanalen?

I söndags gjorde jag en liten vandring längs Ältaån/Brotorpskanalen för att se hur den såg ut sett ur ett landperspektiv. Vattendraget var ju åkbart några gånger i vinter och riktigt fint strax före jul.

På en gammal karta hemma hittade jag en väg utritad alldeles bredvid södra halvan av Ältaån, en väg som hette Skarpnäcksleden. Den var tänkt att gå från nordöstra hörnet av Bagarmossen och sedan rakt söderut tills den anslöt till Tyresöleden. Skarpnäcksleden byggdes aldrig, men jag fiskade runt lite efter information om den, och den planerades mycket riktigt på 60/70-talen, men opinionsyttringarna mot alla dessa nya trafikleder gjorde att den trafikleden aldrig byggdes. Men om Skarpnäcksleden hade byggts, då hade södra halvan av Ältaån kanske bara blivit ett brett dike strax öster om Skarpnäcksleden --- hu, hemska tanke!


Ån kallas Ältaån i de flesta sammanhang, men skridskoåkare och kanotister verkar föredra att kalla vattendraget för Brotorpskanalen. Varifrån kommer namnet Brotorpskanalen? Brotorp är ju namnet på det gamla (och, efter en brand 1974, återuppbyggda) torp som idag är klubbstuga för Skogsluffarnas OK och som ligger nära den mellersta bron över Brotorpskanalen, så därifrån har vi första halvan av namnet "Brotorpskanalen". Men varför kallas den för kanal? Är det ett grävt snarare än ett naturligt vattendrag - och i så fall, varför vill de flesta istället kalla den för Ältaån?

Kort sagt: varifrån kommer namnet "Brotorpskanalen"? Någon som vet något om ursprunget till detta namn? Och är det bara skridskoåkare och kanotister som använder det namnet?
 
Ursprunget till namnet är oklart.

Ältasjöns naturliga utlopp har under lång tid varit via dalgången till Söderbysjön och sannolikt har tidigare Söderbysjön och Ältasjön hängt ihop.

Ända sedan 1500-talet har det utnyttjats vattenkraft vid Nacka gård dvs Dammtorpssjöns utlopp mot Järlasjön. För att få mera vatten till anläggningarna där har man dikat i tillflödesområdet och sannolikt även ökat tillrinningsområdet bland annat i Skarpnäck där man utnyttjat områden som tidigare dränerats via Flatensjön. Liknande dikningar har gjorts öster om Källtorpssjön. Hurvida man fördjupat Ältasjöns utlopp före nittonhundratalet vet jag inte.

Tittar man på kartor från 1800-talet och början av 1900-talet så går Söderbysjön ända fram till Brotorp. Brotorp var åtminstone från mitten av 1800-talet ett fiskartorp under Skarpnäcks gård. Den som hade Brotorpet rodde även resenärer över mellan Skarpnäckssidan och Klisätra/Kolarängssidan. När Älta samhälle exploaterades i början av 1900-talet så fanns inte vägen via Hellasgården men det fanns en väg över Brotorp och kanske även en väg söderifrån.

Kanalen från Ältasjön till Brotorp har upprepade gånger muddrats på senare delen av 1900-talet vilket jag tror gjorts för att förbättra vattenkvalitén i Ältasjön och för att minska översvämningar av Ältasjön. Sista gångerna har man muddrat även norr om Brotorp till "Vargklyftan" dvs södra klippstrandsviken av Söderbysjön söder om bron på Sörmlandsleden.

I skridskokretsar har färdvägen från Järlasjön via Dammtorpssjön, Söderbysjön, kanalen, Ältasjön Flaten osv mot Huddinge eller Tyresö använts sedan början av 1900-talet. Jag tror att skridskoåkare bara benämnt den muddrade delen söder om Brotorp som "kanalen" och att någon (Berit Karlsson?) lagt till förledet "Brotorps" för att förtydliga. Ältaån är inte lika bra benämning då det lika gärna skulle kunna beteckna tillflödet till Ältasjön i sydost.

Mera om detta kan man läsa i Nacka hembyggdsförenings böcker.

Thure
 
Ytterligare

ett argument för att inte använda namnet Ältaån är att det inte är någon höjdskillnad att tala om. Egentligen är det ju bara en del av den tidigare sjön där Ältasjön och Söderbysjön hörde ihop. Numera är det ett vattenfyllt träsk med en muddrad kanal i mitten.

Thure
 
Tack för dina utförliga svar, Thure!

Angående frågan vad vattendraget "ska" heta funkar det i praktiken så att det språkbruk som vinner störst spridning blir det som i slutändan blir "rätt", även om det egentligen är ologiskt. T.ex. smörgåsen som inte är en fågel, eller soluppgång/nedgång som kommer från den gamla föreställningen om en orörlig jord i universums centrum - vårt språk är fullt av liknande ologiska ordkonstruktioner.

Googlar man på "Ältaån" får man 353 träffar, men jag hittade inga skridskoåkare eller kanotister bland dom träffarna. Däremot fanns webbsidor hos orienterare och vandrare, kommuner och landsting, naturfotografer, osv (nu finns det även en andra Ältaå, i Edsbro i Roslagen, som rinner ut i sjön Erkens västra strand, och några av träffarna har förstås med denna nordligare Ältaå att göra).

Googlar man på "Brotorpskanalen" får man 73 träffar, alla hos långfärdsskridskoåkare eller kanotister - plus en träff hos skogsluffarna.se så vissa orienterare använder tydligen det namnet också.

Till sist, om man googlar på "Ältaån Brotorpskanalen" så får man bara 3 träffar. Två av dem går till Utsidan och denna diskussion, och den tredje går till en naturblogg: http://ronnyfors.blogg.se/m_012008.html. Så att man använder båda namnen verkar vara sällsynt.

Uppenbarligen är namnet "Ältaån" det mest etablerade namnet (förväxling med vattendraget som rinner ut i Ältasjöns sydöstra del är nog mindre troligt, för det vattendraget är så litet att det kanske snarare är en bäck än en å). Men samtidigt är det en såpass stor minoritet som använder namnet "Brotorpskanalen" att det är motiverat att behålla det namnet också, tycker jag.

Svenska Wikipedia visste inte vad Brotorpskanalen var för något, så jag skrev in lite ny text som nämnde det namnet. Reaktionen var intressant: någon wikipedian tog genast bort namnet med motiveringen "anser inte att namnet Brotorpskanalen är etablerat eller relevant". Nu har jag lagt in en ny text i svenska Wikipedia som lite mer utförligt beskriver upphovet till namnet Brotorpskanalen (där jag plockade lite info från Dina svar här, Thure) samt en hänvisning till denna diskussion. Vi får väl se om det får ligga kvar den här gången....

Och så mejlade jag skogsluffarna för att höra deras åsikt om vad vattendraget heter - jag kan rapportera här om och när dom har svarat.
 
"Kanalen"

är som jag ser det det etablerade namnet i skridskokretsar och inte Brotorpskanalen än så länge.

Ofta används den lite otympliga benämningen "kanalen Söderbysjön - Ältasjön" eller när det gäller detaljerad israpportering ofta "södra kanalen Söderbysjön - Ältasjön" då denna är mera strömutsatt och ofta med sämre bärighet än den norra delen av den muddrade kanalen.

Att googla på "kanalen" torde inte löna sig för att ta reda på vilket begrepp som används mest. När jag googlar på sammansättningen "kanalen Söderbysjön Ältasjön" så blir det 376 träffar och de första av dessa är mycket relevanta. Vill t ex puffa för det här dokumentet http://www.ab.lst.se/upload/dokument/natur_och_friluftsliv/Natura2000/Soderbysjon-Dammtorpssjon.pdf

Ältaån har inte använts tidigare bland skridskoåkare enligt vad jag minns men jag har sett det en hel del senaste 2-3 åren.

Thure
 
Senast ändrad:
Nackaån

tror jag också man kan använda även om det namnet framför allt gäller den del av vattendraget som rinner från Dammtorpssjön norrut till Järlasjön. För skridskoåkare är "kanalen" ett tydligare begrepp än Nackaån.

Kanalen rinner inte genom Älta vilket ån som mynnar söder om Älta idrottsplats i Ältasjön gör.

Thure
 
Ältakanalen(!)

För att ytterligare röra till begreppen, vill jag berätta att jag och min familj/mina bekanta i Skarpnäck/Sköndal använder namnet Ältakanalen för aktuellt vattendrag. Dock utan någon officiell förankring i kartor eller liknande, mer av "lokalt använt".
M.
 
Att googla på "kanalen" torde inte löna sig för att ta reda på vilket begrepp som används mest. När jag googlar på sammansättningen "kanalen Söderbysjön Ältasjön" så blir det 376 träffar och de första av dessa är mycket relevanta. Vill t ex puffa för det här dokumentet http://www.ab.lst.se/upload/dokument/natur_och_friluftsliv/Natura2000/Soderbysjon-Dammtorpssjon.pdf

I det dokumentet förekommer ordet "kanalen" 2 gånger medan "Ältaån" förekommer 3 gånger... :)


Ältaån har inte använts tidigare bland skridskoåkare

Så kan det säkert vara - men nu finns det ju även andra människor än skridskoåkare!
 
För att ytterligare röra till begreppen, vill jag berätta att jag och min familj/mina bekanta i Skarpnäck/Sköndal använder namnet Ältakanalen för aktuellt vattendrag. Dock utan någon officiell förankring i kartor eller liknande, mer av "lokalt använt".
M.

Ni är inte ensamma om att använda namnet Ältakanalen. Googlar man på det namnet får man 10 träffar, varav en på SSSK's sajt, en på Isplanket, och en på Skridskonätet samt två på Utsidan.

Så då har vi tre namn att bolla med: Ältaån, Ältakanalen, och Brotorpskanalen. Och vattendraget ligger inte ens inom tätorten Älta!
 
I vattendomen

heter det Ältasjöns utloppså men inte skall vi väl låta juristerna bestämma över ett långfärdsskridskoforum!

Thure
 
I vattendomen heter det Ältasjöns utloppså men inte skall vi väl låta juristerna bestämma över ett långfärdsskridskoforum!

Självklart inte! Fortsätt säga Brotorpskanalen du, jag förstår vad du menar. Jag var bara nyfiken på det namnets ursprung, samt i vilken utsträckning de olika namnen används. Bland skridskoåkare och kanotister verkar Brotorpskanalen vara det vanligaste namnet, men bland övriga grupper verkar Ältaån vara vanligast.

Jurister har som vanligt sitt eget språk, som ju måste vara precist och utan tvetydigheter och därför lätt blir krångligt. Du påpekade tidigare att "Ältaån" skulle lika gärna kunnat användas för vattendraget som rinner in vid Ältasjöns sydöstra strand - möjligheten till den tvetydigheten försvinner om man som juristerna säger "Ältasjöns utloppså". Men i de flesta fall behöver man inte vara så precis, och då duger det bra med "Ältaån" eller "Brotorpskanalen" - vilket av dem man väljer får nog styras av vilka man pratar med.
 
Skogsluffarna har aldrig hört namnet Brotorpskanalen

Nu har jag fått svar från Skogsluffarnas OK. Det var deras sekreterare som svarade mig, och han svarade så här:

Jag har aldrig sett namnet Brotorpskanalen. Ältaån borde vara det rätta. Det var tidigare ån för avrinning från Ältasjön till Söderbysjön. Sedermera breddades den till "kanalstandard". Själva kallar vi den bara för kanalen. Vi har en liten skrift till försäljning i vår klubbstuga som heter Brotorps historia. Säljs till självkostnadspriset 10kr.

Så mitt tidigare antagande att namnet "Brotorpskanalen" sällan eller aldrig används av några andra än långfärdsskridskoåkare och kanotister verkar stämma.

Skogsluffarnas klubbstuga är förresten just det gamla torpet Brotorp, som ligger alldeles intill Ältaån/Brotorpskanalen. Därför tycker jag deras åsikt om vattendragets "riktiga" namn har stor vikt; det är ju nästan som att den klubben är bofast intill kanalen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j3n5 Nya Zandstra, cruise, quest eller tour? Långfärdskridsko 5
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
4623 Skid pjäxor eller vandringskänga? Långfärdskridsko 10
sonias Skyllermarks 42 eller 47 cm? Långfärdskridsko 5
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Fröken Jönsson Skryllermarks röd eller blå? Långfärdskridsko 33
emeliem Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC? Långfärdskridsko 20
monokrom Remmar eller snabbkoppling? Långfärdskridsko 18
johnliungman "Rekommanderad istjocklek" - bra eller dålig idé? Långfärdskridsko 5
N3lson Paket från Intersp*rt, St*dium eller Te*m Sp*rtia Långfärdskridsko 4
friluftsdag Rottefella R3 skate eller BC Långfärdskridsko 4
peonemas Paket I eller Paket II? Långfärdskridsko 9
mickesommar Kängor eller pjäxor? Långfärdskridsko 11
R-p Lundhags Delta eller Nordic ? Långfärdskridsko 2
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
frarol Lös eller fast häl för nybörjare? Långfärdskridsko 7
thureb Stöphål flöde uppåt eller nedåt? Långfärdskridsko 12
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
elojanne Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp?? Långfärdskridsko 21
Mats L Lös häl eller inte? Långfärdskridsko 17
Fransila skridskoisar i Stockholm eller på Åland? Långfärdskridsko 1
pausch Vänster- eller högervarv på isen Långfärdskridsko 36
rab Åkteknik: Tips på hemsida eller litteratur? Långfärdskridsko 15
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Mats R Polariserande glasögon eller inte? Långfärdskridsko 7
rsimonss Träpik eller sond? Långfärdskridsko 7
Palle_Z Dubbelknuff eller inte? Långfärdskridsko 3
dabac Kurva eller radie? Långfärdskridsko 1
...Uffe... Lös häl eller inte Långfärdskridsko 11
jens w Pilot eller Profil? Långfärdskridsko 2
L-Å Lundhags Cruise eller Zandstra Långfärdskridsko 1
avslutatmedlemskap150217 Vikingaränn eller vikingatur? Långfärdskridsko 1
annsan Lös eller fast häl till nybörjare? Långfärdskridsko 15
Blåbär Lös häl eller ej? Långfärdskridsko 1
dexecupen Långt fram eller bak.. Långfärdskridsko 2
Fördelar med långa eller korta skridskor? Långfärdskridsko 1
Haglöfs Novalite eller Almgrens Snabben? Långfärdskridsko 3
Vandringskänga eller pjäxa? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...