Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till

Jag köpte en beggad Kamakura 8x32 och har redan lyckats tappa båda okularskydden på fjället. Priset på sådana låg något högre än dagens guldkurs, dvs. 50 kr/st... Hur gör en kikarnerd med okularskydden. När jag springer runt med kikaren runt halsen ligger de i fickan men när man transporterar? Klipper man på dem och ned med kikaren i kikarväska (som jag inte har)? Ska man klämma fast båda runt kikarremmen eller borra litet hål och göra en fånglina?

8x32_lock_nere.jpg
 
Jag gillar att ha ordning och reda på mina prylar när jag är ute. Nu använder jag inte kikare så mycket, men så här skulle jag gjort:

Borra hål i dem. Sätt i nåt litet band eller så så att där blir en ögla. Ha en liten karbinhake på den ena så att de kan hakas ihop med varandra och sen hakas ihop tillsammans någonstans på/i din utrustning. Alltid på samma ställe så att Du lär dig upptäcka snabbt när de är borta.
 
Var väl planen men jag undrar om jag missat nåt obvious. Någonn speciell tanke med "urtagen" på skydden.

Jag gillar att ha ordning och reda på mina prylar när jag är ute. Nu använder jag inte kikare så mycket, men så här skulle jag gjort:

Borra hål i dem. Sätt i nåt litet band eller så så att där blir en ögla. Ha en liten karbinhake på den ena så att de kan hakas ihop med varandra och sen hakas ihop tillsammans någonstans på/i din utrustning. Alltid på samma ställe så att Du lär dig upptäcka snabbt när de är borta.
 
Det har jag ingen aning om!

Men när man tittar på urtagen så ser det ju ut som de är gjorde för att sättas fast i något? Fast jag vet inte..
 
Det lär vara gjort för att haka fast i remmen men jag litar inte på att de sitter kvar när man kutar upp och ned för fjället.

Det har jag ingen aning om!

Men när man tittar på urtagen så ser det ju ut som de är gjorde för att sättas fast i något? Fast jag vet inte..
 
Jag har gjort på följande sätt:

Borra hål mitt i varje skydd.

Smält ett hål med lödpenna i remmändan som är över på nackremmen (om nackremmen är justerbar).

Sen är det bara att nita fast skyddet på remändan med en lädernit.

Ser ut såhär:
 

Bilagor

  • Kikare.jpg
    Kikare.jpg
    46.9 KB · Visningar: 958
Ingen dum idé men det är andra änden jag vill lösa. Vill nog inte ha de "nedre" okularskydden dinglande när jag är på språng.

Jag har gjort på följande sätt:

Borra hål mitt i varje skydd.

Smält ett hål med lödpenna i remmändan som är över på nackremmen (om nackremmen är justerbar).

Sen är det bara att nita fast skyddet på remändan med en lädernit.

Ser ut såhär:
 
En kikare

skall man kunna få fram snabbt. Alltför krångliga objektiv och okularskydd går därför bort och behövs ju inte heller om man förvarar kikaren i en påse eller väska.

Men om man vill ha kikarremmen runt halsen och kikaren på bröstet eller vilande under ryggsäcken sbröstrem eller i en ficka på bröstet så behövs lite damm och fuktskydd för okularen. Detta kan man lösa på många sätt.

T ex en läderflärp som viks över okularen och som sitter fast i nackeremmen. Finns liknande som en gummiform som täcker bägge okularen.

Varianter på detta kan du enkelt tillverka själv.

Att du tappat objektivskydden dvs de nedre är bara bra då får du upp kikaren snabbare.

Thure
 
Flärpen på dem är avsedd att trä på nackremmen. Själv har jag aldrig gillat objektivlock och lämnat dem hemma, därmed är de oxså säkrade mot förlust. Anser jag att jag behöver skydda kikaren, bär jag den innanför jackan, därmed dinglar den oxså väsentligt mindre. När jag medför stora fotoutrustningen och oftast bär två systemkamror runt halsen, har jag en tunn skinnpåse till kikaren.
Envar finner givetvis sin egen bästa metod. Men objektivskydd bör inte vålla problem.
 
Det blir ett litet hål i vardera och persiennlina så det blir svårare att tappa bort dem. Vill ha nåt skydd när jag stoppar ner kikaren i ryggsäcken vid transport och när den inte används.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
hsp Raw fil på camera som ger Jpg som Std. Fototeknik 2
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
KristianMattiasson bra stativ för fjällen men även på andra platser Fototeknik 13
Lägga upp foton på Google Earth Fototeknik 1
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
HPP Problem med bildvisning på forumet. Fototeknik 1
äventyrssugen Upplivningsförsök på batteri Fototeknik 3
gahm Att tänka på vid kallt väder? Fototeknik 2
mordarsnigel2 tips på GPS Fototeknik 0
t_andersen Dynamic range på fjället Fototeknik 13
landonia Kompaktkameraväska att fästa på en haglöfs oxo säck? Fototeknik 4
4623 Begagnat, vad ska jag tänka på? Fototeknik 2
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
gro Frost på mattskiva Fototeknik 12
Ante_82 Tung kamerautrustning på turer Fototeknik 51
Sandrae Övergivna ställen i Göteborg att fotografera på? Fototeknik 5
Lindapinda Ladda digitalkameran på långa vandringar? Fototeknik 24
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Håkan K Kameraexperten - blåst på pengarna? Fototeknik 1
peter1969 Filma på tur? Fototeknik 11
alven Foto på canvas Fototeknik 19
JohnnyL Spara foton på minneskort Fototeknik 10
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
Colt3n Kvalitén på bilden när man spelar in! Fototeknik 1
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
Ralph4info Kan en Sony HC-7 & Teleobjektiv * 2,0 verkligen ge kvalite på 20ggr Optisk ?? Fototeknik 2
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
spiTe Ljudbortfall på bröllopsvideo! hjälp Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
Blåbär Bärbar bator med på långcykling? Fototeknik 11
xtrem Fuji Finepix F11 på REA! Fototeknik 0
Toval Är det dumt att slå till på en dynax 5d nu? Fototeknik 3
Dragstaren Foto på DVD Fototeknik 5
frarol Se inspelat på DVD:n, hur? Fototeknik 2
deeppowder Stativ på kajaken Fototeknik 0
montanaemma Tips på snöbilder? Fototeknik 12
oskarlind Tips på DV-kamera och pennlins??? Fototeknik 4
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
jd Hur tar man kort på sig själv? Fototeknik 14
Lasse Björkeson Snabb knäpptid på ny digitalkamera Fototeknik 1
Luffarn Sära på filter? Fototeknik 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...