Visa ett inlägg
Gammal 2017-11-27, 12:57
jonnie_kay jonnie_kay är inte uppkopplad

Hej!

Tack för utförligt och fint svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Danne W Visa inlägg
Hej!
Scarpa origins har väl rätt platt (hård) sula om jag läser rätt på webben. Då tycker jag inte att man ska ha för tajta. På bilderna ser de inte särskilt höga ut i tåboxen, men de är väl inte syntet (?) så förhoppningsvis töjer de sig där. Det är ju ett ständigt jobb att hitta den perfekta skon för just dina fötter.
Ja, jag upplever att de töjer sig, rätt mycket faktiskt. De är gjorda i mocka och jag märker det tydligt på hur mycket jag behöver spänna kardborrarna nu i jämförelse med i början. Däremot verkar det inte som att gummit töjer sig lika mycket.

Citat:
Jag tycker det är en bra grej att ha ett till par skor att byta med - antingen bara en halv storlek större eller en helt annan sko. Då kan du ha en bekväm sko om du inte ska klättra så hårt och/eller köra längre pass. Eller så har du bekvämt på uppvärmingen och byter till "tävlings"skon när det blir överhängande boulder eller du behöver stå på riktigt små grepp.

Det är även skönt med ett par större om du blir riktigt varm (exempelvis utomhus i solen) då fötterna sväller.
Storlek är ju klurigt. Finns det några riktlinjer om hur det "bör kännas"? De jag har idag är samma storlek som mina gatuskor. Men en vän till mig som köpte samtidigt köpte en och en halv storlek mindre än sina gatuskor. Samma märke och modell som jag. Och visst mina kanske skulle kunna sitta tajtare men jag upplever inte att de glappar när jag klättrar.

Kanske är så att jultomten får dyka upp med ett presentkort i år. :-)

Citat:
Just nu kör jag i ett par rätt stora skor, till och med strumpor på då de är aningen stora. Tänkte köra med dem tills jag får tillbaka känsel helt i stortårna (en vecka utomhus i solen i Italien i tunna aggressiva klätterpjuck slet lite).

Och höga fotvalv - en aggressiv doja med tunnare gummi formar sig bra efter foten. Exempelvis FiveTen Team Black, de är jobbiga att ta och av på (särskilt i början).
Ursäkta newbie-frågan men vad menar man när man säger aggresiva skor? Är det att de är böjda framtill så att man ska ha lättare på små grepp? Är det något annat som är signifikativt för denna typ av skor? Är de mindre sköna att ha på sig under längre perioder?

Och ja, din idé om vilka fötter som passar bra till vilka skor hade ju verkligen underlättat framförallt vid nätköp när man inte kan testa. Bästa hade ju varit om samma modeller gjordes för olika fottyper. :-D

/Mvh Jonnie
Svara med citat