Alternativa metagn?

Korv fungerade bra till abborre också...

Eftersom jag var specimenmetare i den tidigare nämnda ungdomen har jag provat rätt mycket saker, dock aldrig bloodworms eller de moderna syntetbetena.

Jag har dock en burk Gulp som mina döttrar köpte till mig. Den skall testas under semestern.

Vitt inkråm från franskbröd är ett alldeles utmärkt bete, dock inte så ”alternativt”.

Jag minns en höst 1992 när jag och Rickard köpte makrill i fiskbilen på Torp. Jag råkade nämna att vi skulle använda bitarna som agn när vi metade torsk, fy tusan va sné handlarn blev...

Blodkorv förresten, det är ju ett klassiskt karpbete.
 
Tipsen bara rasar in, kul!
Keras: Jag tänker inte på någon särksild fisk utan det är mer roligt att höra hur man kan använda olika råvaror för att lura fisken. :)
 
kristofer_wallmark; sa:
Tipsen bara rasar in, kul!
Keras: Jag tänker inte på någon särksild fisk utan det är mer roligt att höra hur man kan använda olika råvaror för att lura fisken. :)

Godis!

Det glömde jag nämna i mitt tidigare inlägg,godis funkar.Både geléhallon och nappar har jag använt när jag ångrat mig och vill slappa eller bara ta en paus från kastandet.


peter
 
Haha, men regnbåge räknas ju inte ens till fisk(?) Vet en flugfiskare som en fiskfri kväll tappade en cigarett i vattnet, varvid regnbågarna började vaka...på ciggen...

Men, de som ägnar sig åt mer seriöst mete har ju en massa avancerade prylar. Tror de ofta tillverkar beten själv, gör nåt slags deg som de smaksätter. Men annars kan man ju handla olika maskar, maggots, bloodworms, konstbeten... Korv är nog ingen dum idé. Dansk ost?

En god vän band upp en fluga som liknade en cigg fimp och den funkade kanon på nyutsatt fisk. Det tog ett par månader så avslöjade han vad den imiterade, det var fodret de fick på fiskodlingen, han hade fått ideen när han var på besök på en sådan odling...
 
Som DD-Bait skrev, är hemgjorda boilies inte så dumma. Kan smak/luktsättas som man vill. Finns en massa recep på nätet. (ungefär: kula av deg med smak av nåt äckligt)

Problemet med räkor och bröd tycker jag är att få dem att sitta kvar på kroken när man kastar (om man kastar). Trist att veva upp efter en kvart och se att man fiskat m blank krok...

Köpta maggots ska förstås vara små! Man tar valfritt antal bara, så når man rätt "massa". Köpt metmask finns i flera storlekar, och de i "Medium" brukar vara alldeles tillräckligt stora.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...