Ersätta min biltema sovsäck - söker tips!

Försök till vägvisning i sovsäcksdjungeln :)

Oj, jag hajade också till när jag såg priset på Caribou-säcken, och än mer när jag insåg att den har genomsydda sömmar! Genomsydda sömmar är ju rena köldbryggor, så dunfyllning med 850 cuin "fill power" känns som rena slöseriet i sammanhanget (även om det är USA-klassning, se nedan). Märklig kombination av dyra material och "billigt" utförande.
Se länk längst ner om hur sovsäckar konstrueras, och välj inget sämre än H-boxar.

Den angivna temperaturgraderingen känns minst sagt optimistisk i relation till den blygsamma mängden fyllning (255-310 g beroende på storlek), de genomsydda sömmarna, och de generösa måtten, som gör att dunet måste fördelas på en större yta.

Bottom line: du kan antingen kan få en rejält varmare sovsäck för samma pengar, eller en lika varm - för rejält mindre pengar.

***

Men jag tycker egentligen, att du borde pricka av en serie systematiska vägval, innan du kastar dig in på enskilda märken. Det är faktiskt inte mycket till "djungel", om man spikar sina parametrar - då kan man i princip välja fritt bland ett stort antal hyfsat likvärdiga kvalitetstillverkare, och vänta in vad som dyker upp till ev. rabatterat pris.

Det första stora vägvalet är fyllningsmaterialet : dun eller syntet, och då får du tänka på...
  • Din budget? En dunsovsäck blir klart dyrare i inköp (dock inte nödvändigtvis så dyr som Caribou-säcken). Räkna (grovt) med 2500-3000 kr för en sovsäck med komforttemperatur strax över 0 grader (+4 är lite väl kallt IMHO).
  • "Vikten" av låg vikt och/eller liten packvolym? Dunsovsäck blir radikalt mycket lättare och mer komprimerbar än en lika varm syntetsäck.
  • Livslängd? Rätt skött behåller kvalitetsdun sin spänst - och därmed isoleringsförmåga - i praktiken hur länge som helst, medan syntet tappar långsamt men obevekligt.
  • Fuktkänslighet?Här kommer dunets riktigt svaga sida: får man det nerblött, går isoleringsförmågan i stort sett ner till noll. Sover man i tält brukar det inte vara ett problem, utom på långa vinterturer när man aldrig kan vädra ut kondensen. Men de kan vara en dealbreaker, om du sover i hängmatta - där har jag ingen erfarenhet.
    Syntet blir alltså säkrare om man sover mycket oskyddat och/eller gör långa vinterturer. Vill man ha dunets alla fördelar och ändå få en hygglig försäkring mot fukthaveri, kan man dock - till ännu lite högre pris - nuförtiden välja hydrofoberat dun, som inte kollapsar lika dramatiskt.

Dunkvalitet ("fill power" ) sätter jag inte upp som en särskilt punkt; jag tycker inte det finns anledning att gå under 800 cuin, gärna högre. OBS att USA använder mer optimistisk klassning, så deras 900 cuin motsvarar kanske 850 "europeiska" som mest. Högt cuin-tal kostar mer, men marginalvinsten är hög: du får en lättare, varmare, mer komprimerbar och mer långlivad säck.

När du avgjort frågan om dun, hydrofoberat dun resp. syntet, kan du börja bestämma dina gränsparametrar.
  • Hur varm sovsäck behöver du? Du skriver inte hur långt norrut och hur högt upp över havet du tänkt dig. Jag skrev ovan "strax över 0 grader komforttemp" som exempel, men min referens är tresäsongsbruk i tält på kalfjället. Det klarar jag fint i en säck med 400 g 850 cuin-dun. En hängmatta är dock, antar jag, mindre vindskyddande i sig, men å andra sidan implicerar det att du mest sover nedanför trädgränsen (?). Killar brukar också vara mindre frusna än tjejer, men det finns undantag.
    Spontant känns det som att du i alla fall inte ska gå under 400 g dunvikt i säcken, då förutsatt 800-850 cuin "fill power". Marginalkostnaden för lite extra dun är liten, både i pris, vikt och volym, och skönt att ha den där ovanligt svinkalla natten.
  • Hur sover du? Vänder du dig inne i säcken, eller med hela säcken? I det förstnämnda fallet vill du nog inte ha en alltför snålt skuren sovsäck, och innertyget får gärna var lite "halt". Sen kan man ju ha tusen personliga egenheter, som att vilja sova "i fyran", peta ut armbågar etc. Nu har du ju redan en sovsäck, och om du trivs med dess mått, så kan du använda dem som referens när du väljer en ny. Kolla inte minst så du trivs med utformningen av huvan, och att blixtlåset vetter åt rätt håll.
  • Hur fuktutsatt sover du? Man kan som sagt välja hydrofoberat dun. Man kan också välja mer vattenavvisande yttertyg som klarar dagg, mindre regnstänk och kondensdropp (helt vattentätt yttertyg är varken skönt eller praktiskt).

Nu kan du bara spana efter sovsäckar med (för dig) rätt material, mått och fyllning. Samt naturligtvis temp-gräns, men det kan vara lurigare, vilket Caribou-säcken är ett exempel på. Var alltså skeptisk till temperaturangivelser, om de verkar "för bra" i förhållande till fyllningsvikten.

PS
Här kan du se de olika konstruktionsprinciperna, från den enklaste/billigaste genomsydda till de mest avancerade i flerskikt, som används i vinter/expeditionssäckar i Himalaya :).
 
Hej. Jag har en Snugpak Junglebag som jag sover med i min hängmatta. Tycker att den fungerar utmärkt vår, sommar och höst. Är dock av naturen väldigt varm av mig. Ett plus för liten packvolym.
 
Cariboun är inte helt genomsydd, utan delvis. Annars håller jag med om att box-lösning är bäst i en sovsäck. Av alla de märken jag provat så kan jag säga att Western Mountaineering inte verkar överdriva sina temperaturgränser.
Sen håller de en underbart hög tillverkningskvalitet.
 
Cariboun är inte helt genomsydd, utan delvis. Annars håller jag med om att box-lösning är bäst i en sovsäck. Av alla de märken jag provat så kan jag säga att Western Mountaineering inte verkar överdriva sina temperaturgränser.
Sen håller de en underbart hög tillverkningskvalitet.
Haft någon WE i familjen och den var ytterst välgjord; samma gäller säkert Cariboun. Jag får bara inte ihop dunmängden, konstruktionssättet och måtten med temperaturgränserna. Ännu mindre, om dunkvaliteten anges enligt amerikansk standard. Jag får heller inte ihop priset med det genomsydda utförandet.

Jämförelse: den här rätt ordinära sovsäcken innehåller 300 g 850 cuin-dun (europeisk std), men anger även den 4°C som komforttemp, trots H-kammare och en snävare form (=> tjockare dunlager).
Jag tog första bästa fabrikat i högen bara för jag råkar känna till det, men det kunde varit i princip vilken säck som helst med motsvarande parametrar. Det går inte att trolla med termodynamikens lagar.

Jag påstår inte att den ena temp-klassningen är mer rätt än den andra, utan bara att de generellt bör tas med en nypa salt. Den länkade säcken är kanske bara mer försiktigt graderad. Det finns visserligen en mätstandard, men en del tillverkare, bl a den länkade, avstår från certifieringen, trots att de använder mätmetoderna. Dels för att det är väldigt dyrt och dels för att de inte tycker den är mer tillförlitlig än deras egna graderingar.

Ser det tveksamt ut åt något håll, är fortfarande dunvikten en bra tumregel för jämförelse, givet samma dunkvalitet, sovsäckens mått och konstruktionssätt.
 
Tack joanna för den utförliga och optimala sovsäcksvalstråden:). Jag instämmer i allt du skriver och konstruktion och fyllningens vikt är parametrar jag först tittar på oavsett om det är en fibersäck eller dunsäck som överslag och rimlighetsbedömning. Och som sagt en fibersäck är på alla sätt billigare att tillverka (konstruktion, material och sömnad).
Jag vill dock göra en nyansering av ditt inlägg för den som inte har budget att köpa de allra dyraste dunsäckarna eller söker minsta vikt och volym. Redan vid dunkvaliteter på ca 650 CUIN som kan man vinna mycket av en dunsäcks egenskaper över en fibersäck, men med lite större vikt och volym komprimerad till lite mindre budget. Att gå lägre i dunkvalitet ner mot 500-550 CUIN som jag sett hos vissa skandinaviska tillverkare är inget att rekommendera då mängden fjädrar ökar och dun minskar i den blandningen. Fjädrar är tvådimensionella och bidrar inte på samma sätt till loftet som de tredimensionella dunen.

Vad gäller komprimerbarheten kan jag jämföra min egen Marmot Pinnacle Long med min sons Sawtooth Long. Nu är hans Sawtooth av en lite äldre modell med vitt gåsdun 650 CUIN och min Pinnacle 800 CUIN (den senare är dessutom lvarmare). Komprimerade är de dock relativt lika i storlek.
 
Jag gick förra året igenom nästan samma process som TS. Jag hade då vandrat och tältat i fjäll och skog i ca 10 år med billiga sovsäckar från t.ex. Biltema och Clas Ohlson. Det slutade med att jag köpte en Marmot Never Winter och det var lite av ett "eureka" ögonblick, satfläsk vilken skillnad! Från att antingen frysa eller svettas till att sova behagligt fram till oktober.

Nu sover jag alltid i tält så kan inte uttala mig om hur väl dun fungerar i hängmatta, jag är inte heller någon expert på ämnet, utan är mer en glad campare som vill dela med sig av sina erfarenheter.

Den här dunsäcken https://www.outnorth.se/jr-gear/down-sleeping-bag-350#Black verkar väldigt prisvärd men jag har inga egna erfarenheter kring den.

Hoppas du blir nöjd med vad du än bestämmer dig för!
 
(...) Jag vill dock göra en nyansering av ditt inlägg för den som inte har budget att köpa de allra dyraste dunsäckarna eller söker minsta vikt och volym. Redan vid dunkvaliteter på ca 650 CUIN som kan man vinna mycket av en dunsäcks egenskaper över en fibersäck, men med lite större vikt och volym komprimerad till lite mindre budget. Att gå lägre i dunkvalitet ner mot 500-550 CUIN som jag sett hos vissa skandinaviska tillverkare är inget att rekommendera då mängden fjädrar ökar och dun minskar i den blandningen. (...).
Väldigt bra och viktigt förtydligande! Det var därför jag skrev att det IMHO inte var meningsfullt att gå ner i dunkvalitet, men jag var för kass på att förklara varför.

Sen ska man fortfarande inte glömma det där med dunets stora fuktkänslighet, så viss har syntet fördelar i rätt sammanhang.
 
Jag gick förra året igenom nästan samma process som TS. Jag hade då vandrat och tältat i fjäll och skog i ca 10 år med billiga sovsäckar från t.ex. Biltema och Clas Ohlson. Det slutade med att jag köpte en Marmot Never Winter och det var lite av ett "eureka" ögonblick, satfläsk vilken skillnad! Från att antingen frysa eller svettas till att sova behagligt fram till oktober. (...)
Haha, känns igen fast jag är bortskämd med dunsovsäckar ända sen tidiga tonår. Jag är en extrem fryskyckling men har luffat vida runt i världen, sovit på en massa konstiga ställen, och känt mig fullkomligt trygg så länge lilla dunsäcken hängt med.
Den här dunsäcken https://www.outnorth.se/jr-gear/down-sleeping-bag-350#Black verkar väldigt prisvärd men jag har inga egna erfarenheter kring den.
Litet av samma varning som Cariboun: om "350" anger dunmängden så känns det alldeles för snålt, särskilt som också den här säcken verkar ha delvis genomsydda sömmar. De anger inte heller dunkvaliteten. Klassningen på 7 grader komforttemp känns rimlig, men som sagt alldeles för kall för tresäsongsbruk, och särskilt (inbillar jag mig) i hängmatta.
 
Sen ska man fortfarande inte glömma det där med dunets stora fuktkänslighet, så viss har syntet fördelar i rätt sammanhang.

Just där saknar jag egen erfarenhet av att sova i hängmatta och kan ge TS råd, då jag oftast tältar och på så sätt inte är exponerad för fuktig luft och dagg.
 
okej
om jag jämför med billigare sovsäckar ser jag ju skillnader men frågan är om jag verkligen behöver dessa dyra då jag söker en uppgradering från min biltema sovsäck.

Kanske dags att ta syeget till Jysk? De har en som heter Eideskog som säljs för 400 spänn. Hollowfill i underdelen och dun i ovandelen. Klart prisvärd.
 
Kanske dags att ta syeget till Jysk? De har en som heter Eideskog som säljs för 400 spänn. Hollowfill i underdelen och dun i ovandelen. Klart prisvärd.

60/40 dun/fjäder blandning, inget jag skulle fundera på vare sig till sovsäck eller hemmatåcke. Då är det bättre att satsa helt på en fibersovsäck.
 
Litet av samma varning som Cariboun: om "350" anger dunmängden så känns det alldeles för snålt, särskilt som också den här säcken verkar ha delvis genomsydda sömmar. De anger inte heller dunkvaliteten. Klassningen på 7 grader komforttemp känns rimlig, men som sagt alldeles för kall för tresäsongsbruk, och särskilt (inbillar jag mig) i hängmatta.

Det verkar stämma enligt tillverkarens hemsida: 350g dun, 600+ och 90/10.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
moon rider Ersätta Haglöfs Thight Utrustning allmänt 5
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
poijjan Åsikter om min packlista (7 dagars) Utrustning allmänt 16
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
henkebmtb Gillar inte min Bergans Finnmark 100. Utrustning allmänt 4
disgruntled Behöver naysayer till min packlista. Utrustning allmänt 15
AnteÅ Problem med min Primus Lantern Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
nicko_ Uppför sig min gasolykta normalt? Utrustning allmänt 12
Nirrebosse Min syn på små fällknivar med sax. Utrustning allmänt 23
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Tundraman Min nya DIY knivslip Utrustning allmänt 10
avslutad140527 Min första ryggsäck Utrustning allmänt 3
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
Dillesan Min packlista inför Mont Blanc Utrustning allmänt 4
Kilo Lima Min skogspackning 4 dagar, 13 kg Utrustning allmänt 5
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
såg min utrustning ser ut på detta sett Utrustning allmänt 36
seved1 Min version av Bushcraftkniv Utrustning allmänt 116
seved1 Min första av den här modellen Utrustning allmänt 26
krimyr Min 30liters rygga eller Osprey Talon 44? Utrustning allmänt 5
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
The Trooper Jag och min kajak. Utrustning allmänt 120
grodanbolle Kommentarer på min utrustning? Utrustning allmänt 26
fson Min Utsidan-Platypus är död!! Utrustning allmänt 21
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
andersmossing Biltema paracord Utrustning allmänt 20
Tundraman Biltema drybag Utrustning allmänt 19
luktafotogen Har någon provat Biltema 168 LED? Utrustning allmänt 0
alert Kronans vs Biltema Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...