Bygga eget flugspö

Nja...

det var väl inte så jag menade.
Konstaterar bara, att detta är vad som bjuds ut, till den som skall bygga sitt första spö.:(

Man vill ju ha ett bra (strulfritt) fäste, även om klingan inte kostar över tusenlappen.

Fr det e till d andra.
Spöring uppsättningen till ett 10-fotspö, som skall användas till WF8-9 och klumpar?

Topp, 3, 3, 3, 4, 4, 4, 5, 5, 5, 12mm, 16mm.
Ev någon ring bort.

Kan detta vara rätt?

/Björn
 
Självklart!!

Jag byggde mitt första spö för två år sedan och sedan dess har det blivit ytterligare två spön. Det som lockar mig mycket är att man kan bestämma helt själv hur man vill ha det. Vilket rullfäste, handtag osv. Det är dessutom enkelt, även om det kan ta lite tid. Jag skulle rekommendera att börja med ett spö i prisklassen runt 1000:-. Jag anser inte att det är någon ide' att köpa en klinga för 3-4000 för första bygget, det är bättre att göra när man fått lite rutin på det.
Jag skulle råda dig att göra en enkel hållare för spöt under lindningsarbetet, och inte hålla det i händerna, jag tycker att det är enklare. Jag använder dessutom en trådrullehållare istället för ett glas som en del förespråkar. Det har nog med tycke och smak att göra...
 
Handla från USA...

Shofftackle, är det något du har praktiserat brook?

Vad jag kan se på köpvillkoren, tillkommer 10 dollar, för frakten?

Inte så dumt om man skulle satsa på Struble.:)

/Björn
 
Nej...

jag har inte beställt något från dem, men det kan ju vara ett alternativ.

Ett litet råd eller vad man nu ska kalla det; Pacific Bay har bra fästen, och då jag förstår att detta är ditt första bygge så kanske du bör fundera på om ett REC, Struble eller dylikt är ekonomiskt försvarbart?

Om du har möjlighet att få (fysiskt) känna på rullfästena så skulle jag rekommendera dig att kolla in PB-fästen OCH ta med den rulle som du ska ha till spöt och kolla så att den passar ok, gör den det och fästet är schysst annars så tycker jag att du ska slå till...men som sagt (eller snarare skrivet) det är bara ett råd.

När du bygger nästa spö, för att det tror jag att du kommer att göra, så kan du ju fundera på att köra med REC eller Struble rullfästen, samtidigt som du kanske använder Titan-Nitrid spöringar, då det finns en viss chans att klingpriset på det presumtiva spöt du bygger härnäst, rättfärdigar priset för detta?

Eller gör som jag, gör dina egna rullfästen!

/Anders B

PS jojo81, hur använder man ett glas när man lindar spöt, annat än till att ha sitt "spöbyggar-öl" i förståss? DS
[Ändrat av brook 2002-01-31 kl 19:28]
 
Lutar åt...

PB till detta bygge.
De har en serie som är riktigt snygg, som det går att permanentlimma en fb på, (på något vis).

Vad gäller rulle till detta spö, lurar jag på en vid namn Okuma Integrity 8-9, för 800 riksdaler.
Rymmer WF9+100m backing?
Metallrulle som känns skön/lätt/ljudlös, men bromsreglaget sitter på fel sida. Man kan väl inte begära allt i denna prisklass, antar jag, men den kan nog duga, hoppas jag.

Har nu byggt färdig min spörullare.
Två stöd för lindningen och ett tredje med motor, för lim/lackningen, att användas ihop med ett av de andra. Blev riktigt fint.:)
Ska fota och lägga ut en bild i mitt album.

Grillmotor finns på http://www.barbecook.se á 50:-.
Byggvaruhusen tar hem dessa.

Flugfiskemässan i Eskilstuna, är det nån som ska dit?

/Björn
 
Jupp...

det är exakt en sån där grillmotor som jag använder!

Låter skoj med en mässa, men jag är inte direkt i närheten, så att det får nog vara för mig.

/Anders B
 
Om...

jag får ge ett förslag på en modell som Landmark (och Wittlock) har så är det Clearwater, och framförallt modellen med svarta metall detaljer.

Det har funnits en modell av Clearwater som har en fightingbutt, som fungerar på samma sätt: gängorna är i trät och man skruvar på hela fightingbutten för att dra åt.

Denna modell har jag på ett utav mina egna spö, ett 10,5 fots #7 spö, kanske jämförbart med det spö du ska bygga?

Om Wittlocks kan få tag på denna modell av Clearwater så skulle jag verkligen rekommendera den.

/Anders B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nappe Bygga flugspö, idéer? Fiske 18
Joakimlejon Gula kortet Göteborg, flugspö men vilka beten? Fiske 4
erske Val av flugspö Fiske 25
blekingefiskaren Flugspö Fiske 21
Piranha_paradise Rulle till flugspö Fiske 3
cyanopsis alternativ tub till 7-delat flugspö Fiske 14
ala flugspö och haspelrulle? Fiske 14
bredviken Flerdelat flugspö?? Fiske 3
Tobbe L Flugspö Fiske 7
Graip Flugspö/isyxa Fiske 3
moekk Black Master Flugspö Fiske 1
flugfiskarn Flugspö till gädda ? Fiske 5
PoH Byta flugspö, tips någon ? Fiske 7
AA Flerdelade flugspö Fiske 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...