ITAB Outdoor

På butikens hemsida står det att man inte kan lägga ordrar pga tekniska problem. Problem har man, men inte av teknisk art.

Saxat från VLT hemsida

Butiken är stängd och nätbutiken likaså hos ITAB Outdoor. Anledningen är att företaget har försatts i konkurs. De åtta anställda är uppsagda.

– Faktum är att det är en hel koncern med nio bolag som har försatts i konkurs, säger Erik M Gabrielsson vid Maze Advokater AB, som är konkursförvaltare.

Det var då. Glada miner när utbyggda ITAB Outdoor nyinvigdes den 2 februari tidigare i år. Nu är företaget försatt i konkurs och stängt.
Det var då. Glada miner när utbyggda ITAB Outdoor nyinvigdes den 2 februari tidigare i år. Nu är företaget försatt i konkurs och stängt.

Aktiebolaget bakom ITAB är Idéfix Tekoprodukter som startades 1980, då som renodlat postorderföretag. Sedan 1995 har den fysiska butiken funnits i Surahammar. För två år sedan blev företaget en del av Nordic retail & distribution AB och Sura blev centrum för deras näthandel med sajter som Active outfit och jaktlust.com. Och så sent som i januari meddelade företaget att man satsade stort genom att bygga ut och tredubbla butiksytan. Nyinvigningen skedde under glada former den 2 februari.

Samtidigt har företaget brottats med dålig lönsamhet och till slut lämnade styrelsen själv in en konkursansökan. Tingsrätten beslutade om att sätta företaget i konkurs förra fredagen.

– Vår förhoppning nu är att hitta en ny helhetsköpare, någon som vill ha både varulager och internetplattformen, säger Erik M Gabrielsson.

Därför blir det ingen utförsäljning i butiken i nuläget.

– Lyckas vi inte hitta någon köpare blir utförsäljning nästa steg. Det är det näst bästa. I värsta fall blir det nedläggning.

Personalen i Surahammar, åtta personer, har sagts upp. Enligt Gabrielsson arbetar de nu med att inventera lager och butik.

– Fördelen med att hitta en köpare är att personalen kan få behålla jobben eftersom de enligt LAS då ska återanställas. Lagen om anställningsskydd gäller även vid konkurser.

Vid en konkurs aktiveras automatiskt den statliga lönegarantin som samtliga åtta i Surahammar omfattas av.

Idéfix Tekoprodukter och Nordic retail & distribution AB ingår Intropriskoncernen där de tillsammans med ytterligare sju bolag begärts och gått i konkurs. Endast huvudbolaget Intropris har klarat sig undan konkurs på grund av att det genomgår en företagsrekonstruktion.

VLT har sökt ITAB Outdoor men inte lyckats nå någon då samtliga telefoner stängts av i samband med konkursen.
 
Det kändes med en gång....

Jag vet inte om tidsperspektivet är riktigt rätt, jag har för mig att det är mer än två år sedan man sålde bolaget.

All heder åt den ursprunglige ägaren som byggde upp företaget och återuppbyggde det (efter en anlagd brand) till ett framgångsrikt outdoorföretag.

Efter försäljningen gick priserna successivt upp och kvalitén gick ner men så blir det när man har ett dyrt huvudkontor på en annan större ort och måste öka lönsamheten för att täcka kostnaderna.

Jag slutade handla där själv när jag märkte trenden trots att jag bott i "Sura" under många år och fortfarande passerar flera gånger i månaden.
 
Jag har så där 20 km till Surahammar, men jag har inte varit till ITAB och handlat på flera år. Jag har det mesta jag behöver.

Jag så annonsen från tingsrätten i lokaltidningen (VLT) för några dagar sedan. Ovanligt små bokstäver i annonsen. Knappt läsbar.

Men jag kommer ihåg att konkursen skulle handhas i någon tingsrätt ”långt borta från Västmanland” och att annonsering bara skulle ske i ”Post och inrikes tidningar”
/Per
 
Det var ett mycket sorgerligt besked.

Deras ansvariga chef har på ett mycket bra sätt deltagit här i forumet tidigare och svarat ärligt på viss kritik som riktats och som jag ser det har man ansträngt sig för att ta kritiken på allvar. Något som jag tycker varit ett bra tecken på god vilja att driva en seriös verksamhet.

ITAB och många av deras produkter har till ett betydligt lägre pris än vad den profilerade fritidsbranchen inom exempelvis Fenix Outdoor gruppen kunnat erbjuda ett bra alternativ för den tunnare plånbokens konsumenter. Nu är den här dörren stängd trist nog för alla oss som köpt och provat deras produkter. Många gånger till glädje.

Så vi som uppskattat ett budgetalternativ får nu hoppas att en lösning sker och att verksamheten inom friluftssegmentet kan få leva vidare.
 
Finns kvar en del budgetalternativ.
Engelsons i Falkenberg och Decathlon. XXL prispressar på lite exklusivare varumärken än de som finns på Stadium.

Begagnat är ännu bättre speciellt klimat och miljömässigt.

Thure
 
Deras ansvariga chef har på ett mycket bra sätt deltagit här i forumet tidigare och svarat ärligt på viss kritik som riktats och som jag ser det har man ansträngt sig för att ta kritiken på allvar. Något som jag tycker varit ett bra tecken på god vilja att driva en seriös verksamhet.

Det har jag missat helt! Kan du ge något exempel?

För övrigt handlar jag det mesta på Engelsons numera och (som Thure säger) det är ett bra budgetalternativ.
 
Fanns en fiskebutik i Eskilstuna som hette Intropris (Fd Huntyard & Berras FFD Görans sportfiske) som konkade för något år sedan. Stod då att ITAB Outdoor skulle öppna i lokalerna inom kort, de är fortfarande tomma. Så jag tror att problemen för företaget inte har kommit akut utan byggts upp under tid. Inte så svårt att förstå när de ska konkurera med näthandel som ligger ett knapptryck bort och med lägre priser om man vet vad man vill ha, ett Atom 18 gram behöver man inte prova för att se om den passar som en jacka...
 
Har också tidigare handlat en hel del på ITAB, men på senare tid blivit lite besviken på både kvalitet och bemötande från företaget vid byten och reklamationer.
 
Fanns en fiskebutik i Eskilstuna som hette Intropris (Fd Huntyard & Berras FFD Görans sportfiske) som konkade för något år sedan. Stod då att ITAB Outdoor skulle öppna i lokalerna inom kort, de är fortfarande tomma. Så jag tror att problemen för företaget inte har kommit akut utan byggts upp under tid. Inte så svårt att förstå när de ska konkurera med näthandel som ligger ett knapptryck bort och med lägre priser om man vet vad man vill ha, ett Atom 18 gram behöver man inte prova för att se om den passar som en jacka...

Har fd Görans konkat? Inte ofta jag är i de trakterna då jag oftast inte har tillgång till bil när jag är i Eskilstuna, men bra att veta så man inte tar sig dit förgäves. Finns det någon sportfiskebutik kvar i stan? Även outdoor butiken på Kungsgatan stängde ju nyligen och Sportmagasinet för många år sedan..
 
Finns kvar en del budgetalternativ.
Engelsons i Falkenberg och Decathlon. XXL prispressar på lite exklusivare varumärken än de som finns på Stadium.

Begagnat är ännu bättre speciellt klimat och miljömässigt.

Thure

Det var inte länge sedan det var rubriker om att XXL gick dåligt och eventuellt skulle minska antalet butiker.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...