Tips på bra klätterbyxor

Hej hej!

Jag ska investera i ett par byxor och tänkte köra på en kombo av klätter- och vandringsbyxor (eftersom jag både vandrar och klättrar). Hade jag haft råd skulle jag köpa både klätter- och vandringsbrallor (har ett par men de funkar ej längre). Kommer köpa ett par bättre vandringsbyxor längre fram men nu får det bli en kombo.

Har fått tips om Fritidsfabriken, men vet inte hur de håller i längden. Finns ju Tierra, Klättermusen och Haglöfs med men där kostar det lite mer. Har ni nåt tips? Betalar gärna en slant för att jag vill ha kvalité men siktar på nåt mellan svindyrt och budget. Vill att byxorna är elastiska nog att klättra i, tål lite väta och vind (fast man klättrar iof inte utomhus ändå i regn men för vandring ser det annorlunda ut), andas och är bra i sömmarna. Och har fickor samt att de helst ska kunna funka som shorts vid varmare väder. Funderar på dessa:
https://www.fritidsfabriken.se/sv/silence-pro-pants/504-silence-pro-pants-dam-rusty-orange.html
 
Ta hem dom och testa och se hur bra de är att röra sig i.

Jag har haft turen att mina gamla Haglöfs Mid Fjell pants funkar utmärkt att klättra i, de passar mig bättre än flera dedikerade klätterbyxor. Sedan har jag ett par Arcteryx Palisade i 3/4 längd som visade sig vara helt värdelösa vad gäller hållbarhet, de fick stora märken på knäna efter ett klätterpass.
 
Om något är för billigt för att vara rimligt så blir jag skeptisk. Vem betalar mellanskillnaden? Troligtvis ett asiatiskt barn i en fabrik med usla förhållanden. Men vem vet?

I mina gamla Prana Zion står det "Made in USA" men de har säkert flyttat produktionen till Kina nu som alla andra i vår vidriga, giriga värld.

Men för att hålla mig till ämnet tycker mitt snobbiga jag nuförtiden att Zion byxorna är lite för vida i benen. Tyget kan vara i vägen för att se fötterna ordentligt, inte optimalt med stegjärn mm. Senaste åren har jag haft softshellbyxor designade för cykelbud till all klättring, vandring och friluftsliv. Mycket bättre och ser bättre ut, enligt mig som är lite allergisk mot "friluftslooken" med stjärtlapp och knäförstärlningar.
 
Köp inte byxor som är för lågt skurna där bak. Ser snyggt ut på gatan men ger lätt glipa när man klättrar o har ryggsäck. Testa hur de sitter när du sträcker fram benet eller sitter på huk.
 
Köp inte tunna nylonbyxor. Jag hade ett par sådana (sedan innan jag började klättra) och de gick sönder på rumpan vid första långa fallet.
 
+1 på Prana zion.
Tunna och luftiga men ändå vindtåliga.
Och hållbara som tusan.
Nät i framfickorna så man slipper 3 tyglager, en benficka, knappar så man kan rulla upp dem till under knät.
 
Skulle säga att det beror mycket på vilken typ av klättring och vandring du sysslar med, hur varm du blir etc. Är ju lite skillnad på att klättra hård sport i spanien och att köra tekniska toppturer i svenska fjällen. Samma då med olika vandring i olika miljö och årstid.

Själv tycker jag att de flesta byxor som funkar bra för svensk fjällvandring är för varma mycket av den klättring jag sysslar med; åtminstone på sommaren.

Jag har ett par Prana Zion som jag tycker om, dock har de fått ett eller två små hål efter att jag använt dem relativt mycket senaste två åren. De är även lite tunnare än vad jag brukar ta på mig till fjälls om det inte ser ut att bli extraordinärt väder och regntåligheten är det rätt illa ställt med efter några tvättar. Grym klätterbyxa, men inte så bra för fjällvandring alltså.

Beroende på vad för typ av klättring du sysslar med skulle jag dock vilja slå ett slag för att helt enkelt klättra i valfria någorluna bekväma och byxor. Själv har jag klättrat i diverse syntetbrallor, gamla manchesterbyxor etc och det funkar fint alltihop. Bara de är bekväma och ger full rörelsefrihet.

Nu föredrar jag mina Zion eftersom jag äger dem, men känner heltidsklättrare som mest kör på billiga chinos från någon second hand butik.

Det blir förstås annorlunda om det är expeditioner eller bigwall som ska genomföras, men för normal bouldering/sportklättring och kortare tradturer på sommaren funkar det utmärkt att köra med nästan vad som helst utan att det gör någon större skillnad.

Tycker faktiskt det är viktigare att ha bra brallor när jag vandrar, då blir man ju mer utsatt för väder och är oftast ute längre perioder i stöten.
 
svar o fråga

arseny: Ok tack för tipset! Ska tänka på att inte köpa tunna nylonbyxor.


Adam K (Adam Kaijser): Jaha oj, låter bra! Hur mycket stretch är det i de brallorna?


dmchris: Jag kommer köpa ett par separata klätterbyxor. Vandringsbyxor har jag rätt bra koll på. Men bra tankar du har! Men Prana Zion verkar flera gilla så jag ska kika på dem! Men ja, annars kanske gamla manchesterfrallor också kan funka! Jag klättrar mest på lägre nivåer men det kommer bli nån långtur i sommar. Ja, bra brallor är viktigare vid vandring. Bra tänkt! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
jomeon02 Tips på bultade multipitch i Norge. Klättring allmänt 20
SMR Tips på klippklättringskurser Klättring allmänt 9
johnliungman Tips på länkar om forskning kring säkerhet sökes Klättring allmänt 11
Mike C Söker specifika tips på leder och klippor runt Sthlm. Klättring allmänt 16
johnliungman Tips på klättercamp i Dolomiterna? Klättring allmänt 3
Charli28 Tips på klättring i södra Norge Klättring allmänt 9
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
Charli28 Tips på klättring i norra europa (ej norden) Klättring allmänt 7
magwo Tips på skor? Klättring allmänt 14
johnliungman Tips på långa tradturer i alperna? Klättring allmänt 6
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
Denkan Nyflyttad till Hbg söker klätterkamrat, tips på bouldering i Hbg? Klättring allmänt 0
Ebd Tips på klättersemester för nybörjare? Klättring allmänt 4
desmo79 Tips på långa och enkla leder i USA (västkust) Klättring allmänt 11
utemänniska Tips på bra klippor i Sverige för engelsmän Klättring allmänt 5
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
michaelsson Tips på en varm vinter-klätterresa Klättring allmänt 0
Vittra Söker tips på klättring i Asien Klättring allmänt 1
Pialin Tips på klippklätterkurs Klättring allmänt 6
annagundemark Behöver tips på klättring på Mallorca,alt Kanarieöarna Klättring allmänt 6
chribba tips på padda Klättring allmänt 0
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
Teliz Tips på bra klätterlitteratur Klättring allmänt 30
johnliungman Klättring på Grönland: tips och ressällskap sökes Klättring allmänt 1
Mixi Tips på bra kilset? Klättring allmänt 8
Fettot Tips på jobb/boende i Chamonix Klättring allmänt 0
Peppe83 Tips på bra klättring i Frankrike?! Klättring allmänt 3
divra Tips på klättring i södra Spanien Klättring allmänt 4
anod Tips på klätterryggsäckar Klättring allmänt 9
5.10 Vill ha bra tips på praktikplatser i svenska fjällen!! Klättring allmänt 0
warg Ge mig tips på kilset! Klättring allmänt 3
Tips på leder i Romsdalen.. Klättring allmänt 3
figur4 Tips på bra stand plats lösningar?? Klättring allmänt 13
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
gnobit Köpa klättersele - tips? Klättring allmänt 5
Tekku Tips till nybörjare? Klättring allmänt 7
gahne Råd och tips om Ailefroide Klättring allmänt 7
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
fridaelinor Klättring i Barcelona - tips önskas! Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...