merinoull eller ej

Sköljmedel gör plaggen mer hydrofoba och borde därmed, enligt mitt fattiga förstånd, vara till nackdel för ullens fina förmåga att absorbera, fördela och (i bästa fall) leda bort kroppsfukten från huden - alltså precis det vi vill ha "funktionsunderställ" till. Jfr badhandduk, som tvättats med sköljmedel.
Jag har fått höra, att graden av "kli-ighet" beror på med hur fina ullfibrer man använt. Hur man nu kollar detta utan mikroskop (?).
Den forumdeltagare som borde veta allt detta är ju gro :)

Jag tänkte att mina linnen kanske skulle sluta klia om man doppar dem i något "halt", som sköljmedel.
Förhoppningsvis blir ullfibrerna inbäddade i sköljmedlet så att det där taggiga på ulltråden blir täckt.
Funderar också på hårbalsam, alt hårinpackning. Jag har en del hemma som lär täcka varje strå med någonting så att håret blir reparerat och slätt fastän det är torrt och risigt. Låter väl perfekt. ;) Det kanske inte alls funkar men tänkte testa.
 
(...) Förhoppningsvis blir ullfibrerna inbäddade i sköljmedlet så att det där taggiga på ulltråden blir täckt.
Funderar också på hårbalsam, alt hårinpackning. Jag har en del hemma som lär täcka varje strå med någonting så att håret blir reparerat och slätt fastän det är torrt och risigt. Låter väl perfekt. ;) Det kanske inte alls funkar men tänkte testa.
Hmm, jag ser i andanom hur du skänker dina ullplagg en fulländad känsla av plast :cool: .
Jag är inte heller säker på att experimentets utfall är reversibelt.
Men, sitter du där med oanvändbara, kliande tröjor, har du ju inget att förlora.
Lycka till och berätta gärna sen hur det gått.
 
Vad gör jag för fel när ull inte funkar?

I den här tråden hyllar flertalet ull eller ull/syntetblandningar i underställ, såvitt jag uppfattar det även vid tunga aktiviteter och övernattning utomhus. "För ullen värmer även när den är blöt.".
Jag gillar också ull, som pyjamas hemma, i sovsäcken vintertid eller vid näst intill stillasittande aktiviter utomhus som pimpling eller nätläggning från båt på hösten. Jag är inte särskilt svettbenägen men för mig funkar vid hårdare ansträngning ullunderställ på, i varje fall överkroppen, inte alls. Ta t.ex vintertälturer. Ylleblandningar eller 100% Merino, olika viktklasser, det spelar ingen roll. Understället på överkroppen är dyngsurt när man ska rasta eller när man kommer fram till tältplatsen. Och det känns inte som det värmer särskilt bra heller. Det är mycket möjligt att det värmer bättre än motsvarande genomblöta syntetplagg, men det plagget blir ju aldrig så blött eftersom fukten ju transporteras utåt - i alla fall om man som ytterplagg t.ex. har en bra fleeceskjorta och bomullsanorak. Och vad ska man göra med det blöta ylleunderstället när man kommer fram till tältplatsen där det brukar vara åtskilliga minusgrader. Hoppa jämfota tills man torkar? Ta av sig alla kläderna och byta underställ samt hänga upp de blöta på en fjällbjörk/eller i tältet för att torka?

Eller kan allt egentligen handla om vilket ytterplagg man har? Under en Texjacka blir i alla fall jag nästan alltid dyngsur oavsett vad man har under och då är yllen trots allt bäst för att hålla värmen uppe. Men vad gör man med de blöta kläderna på högfjället vintertid på natten?
 
Det där har jag tänkt på lite, detta med "Ull värmer även när det är blött". Det gäller nog i första hand tjocka ullplagg. Jag tror inte en 150g/m ullundertröja som är mättas av svett värmer.
 
Ja, om det inte blir för vått

Det där har jag tänkt på lite, detta med "Ull värmer även när det är blött". Det gäller nog i första hand tjocka ullplagg. Jag tror inte en 150g/m ullundertröja som är mättas av svett värmer.

Den här youtube kanalen tycker jag förklarar många materialfrågor på ett lättförståligt sätt. I denna länk tar dom upp just ullens värmande egenskaper när det är blött men i en annan film pratar dom om ullens plats som baslager eller inte.

http://youtu.be/xYXAvdxbplk

Själv är jag nyfiken på Röjks blandning med ull och primaloft, superbase. Nån som prövat?
 
Hmm, jag ser i andanom hur du skänker dina ullplagg en fulländad känsla av plast :cool: .
Jag är inte heller säker på att experimentets utfall är reversibelt.
Men, sitter du där med oanvändbara, kliande tröjor, har du ju inget att förlora.
Lycka till och berätta gärna sen hur det gått.

Jag misstänker att ullplaggen redan är doppade i plast...
Jag googlade och hittade den här artikeln som jag tyckte var intressant:

http://www.ekotextil.se/ullenshemligheter.html

Citat ur den:
"Superwash…
gör att ullplagg kan behandlas som vilka kläder som helst. Men de är de ju inte… de är många gånger bättre! Tekniken innebär att ullen doppas i polyamid, ett syntetiskt nylonmaterial, som fyller ut mellan fjällen, så fibrerna blir släta och inte drar i varandra vid tvättningen."

Tydligen är det kemikalierester som man får en allergisk reaktion av, inte ullen. Jag tycker det är mysko att man ska kunna maskintvätta ullen i så pass varmt vatten. Men det är tack vare att den är doppad i polyamid, alltså.
 
Eller kan allt egentligen handla om vilket ytterplagg man har? Under en Texjacka blir i alla fall jag nästan alltid dyngsur oavsett vad man har under och då är yllen trots allt bäst för att hålla värmen uppe. Men vad gör man med de blöta kläderna på högfjället vintertid på natten?

Jag tror på denna. För mig har det blivit betydligt behagligare sedan jag började klä mig mindre varmt och luftigare även på vintern. Började när jag fick för mig att jogga lite, där är det ju standard att man klär sig så man fryser i början och får upp värmen när man är ordentligt uppvärmd.

För mig blev detta lite av en (väldigt sen) aha-upplevelse som jag sedan dess tillämpat överallt där jag normalt blir väldigt svettig. Funkar finfint även vid vandring, även om det betyder att jag börjar huttra om jag går för långsamt och såklart måste kasta på mig ordentligt med kläder så snart det är dags för rast.

Det lilla aber som jag ännu inte löst helt tillfredställande är ryggen (nät man bär ryggsäck), svårt att hålla den torr utan att börja frysa ordentligt i andra kroppsdelar.

Vet att det finns folk som i riktigt rejäl kyla helt enkelt ser till att aldrig börja svettas, även om det innebär att man får dra ner på tempot. Det är antagligen det enda säkra alternativet om man är ute i seriös kyla.
 
(...) "Superwash… gör att ullplagg kan behandlas som vilka kläder som helst. (...) Tekniken innebär att ullen doppas i polyamid, ett syntetiskt nylonmaterial, som fyller ut mellan fjällen, så fibrerna blir släta och inte drar i varandra vid tvättningen."
...eller doppas i syrabad, så de "vassa" ändarna på fjällen faller av:
beskrivning
Tydligen är det kemikalierester som man får en allergisk reaktion av, inte ullen. Jag tycker det är mysko att man ska kunna maskintvätta ullen i så pass varmt vatten. Men det är tack vare att den är doppad i polyamid, alltså.
Varken klor(lösning) eller polyamid är kända för att ge allergi; väldigt många har ju burit på polyamidplagg i vid det laget väldigt många decennier.
"Kemikalierester" från processen kan ju däremot vara vad som helst, så svårt att ta ställning till påståendet. Kanske en del plagg har kvar mer än andra, men effekten borde ju rimligen klinga av i takt med antalet tvättar.
Med atopiskt "eksembarn" i familjen fick jag tvätta + extraskölja alla nya plagg flera gånger före användning, och skillnaden var tydlig.


Den trista sanningen är nog, att en del av oss inte tål ullplagg, oavsett behandling. Mitt atopiska barn reagerade lika starkt på "ekologiska" ullplagg utan superwashbehandling.
Mer hoppfullt verkar det vara, om det "bara" handlar om känslig hud utan allergi som orsak - då kan fibergrovleken - och/eller kanske rentav den "mjukgörande" superwashbehandlingen? - vara lösningen, så det lönar sig att leta efter plagg med hög kvalitet i det avseendet.
Aclima och Brynje anger 17,5 micron för sina plagg, Woolpower 22-23. Icebreaker anger inget alls... i alla fall vad jag kunnat hitta.
 
Senast ändrad:
...eller doppas i syrabad, så de "vassa" ändarna på fjällen faller av:
beskrivning

Varken klor(lösning) eller polyamid är kända för att ge allergi; väldigt många har ju burit på polyamidplagg i vid det laget väldigt många decennier.
"Kemikalierester" från processen kan ju däremot vara vad som helst, så svårt att ta ställning till påståendet. Kanske en del plagg har kvar mer än andra, men effekten borde ju rimligen klinga av i takt med antalet tvättar.
Med atopiskt "eksembarn" i familjen fick jag tvätta + extraskölja alla nya plagg flera gånger före användning, och skillnaden var tydlig.


Den trista sanningen är nog, att en del av oss inte tål ullplagg, oavsett behandling. Mitt atopiska barn reagerade lika starkt på "ekologiska" ullplagg utan superwashbehandling.
Mer hoppfullt verkar det vara, om det "bara" handlar om känslig hud utan allergi som orsak - då kan fibergrovleken - och/eller kanske rentav den "mjukgörande" superwashbehandlingen? - vara lösningen, så det lönar sig att leta efter plagg med hög kvalitet i det avseendet.
Aclima och Brynje anger 17,5 micron för sina plagg, Woolpower 22-23. Icebreaker anger inget alls... i alla fall vad jag kunnat hitta.

Nu har jag genomfört mitt experiment och använt sköljmedel ett par veckor. Mina observationer:
Plaggen känns mjukare och behagligare. (Icebreaker skriver att man inte ska använda sköljmedel:
http://nz.icebreaker.com/en/customer-service/product-information/service-product-information.html )
Jag har inte märkt någon skillnad förutom att de inte "känns" lika stickiga. Har jag plaggen på mig mer än några timmar, då börjar det klia och utslagen kommer tillbaka.
Fö provade jag att följa Icebreakers rekommendationer och använde helt vanligt tvättmedel. Jag körde två plagg (en långärmad tröja och ett par leggings, båda icebreakers tunnaste merino, ett par år gamla) i tvättmaskinen, när de var färdiga hade de flera små hål båda två. Små hål, kanske tre mm lite här och där liksom, inte alls där de var slitna. Så det gör jag inte om.
Vad gäller micron på Icebreakers ull så googlade jag och hittade denna artikel:
http://www.stuff.co.nz/business/farming/sheep/8993574/Contracts-help-protect-against-merino-slump
Så det ska ligga mellan 18-19, rätt så grovt tror jag. Jag brukar sticka halsdukar av merinoullsgarn från Malabrigo och det har jag för mig ska ligga på 14,5 micron drygt. Det kliar garanterat inte ;)
Ok nu har jag i alla fall provat. Tänker fortsätta använda de kliande plaggen fast med något under, av syntet eller siden.
 
När ull kliar och ger utslag. Kan det mycket väl vara så att det är dåligt bortsköljt tvättmedel som sitter kvar på ullen.
De flesta överdoserar tvättmedel till sina tvättmaskiner och antalet sköljningar räcker inte till för att få bort allt tvättmedel från textilen.
En tvätt i rengjord maskin, glöm inte filtret, utan tvättmedel kan förändra situationen.
go tur
 
Tips. Ulvang har en tunn merinoulltröja(stretch) med mesh under armarna/sidorna och på ryggen. Hittade den i ljusgrått på Lundhags fabriksförsäljning, blir lätt varm och har använt den vid vandring och är nöjd. Är inte speciellt känslig för ullkli och tvättar den i tvättpåse utan sköljmedel, se länken nedan för en liknande tröja. (finns som t-shirt oxå)

http://www.lundhagsfabriksbutik.se/article/training_rn_ws?attr1_id=628#.VO93JS6BTm4

Intressant att den har mesh i ryggen. Är det över hela ryggen eller bara en del? Fast ryggen är nog det ställe som jag helst av allt inte vill bli kall på. Icebraker har en tröja som jag tänkte testa. Den har mesh enbart under armarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alvide Balaclava i microfleece eller merinoull? Kläder 7
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
diwic Merinoull - yeah, right Kläder 35
macgunde Overall/onepeace i merinoull? Kläder 9
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
rJohansson Hänga woolpower på galge? (Merinoull) Kläder 15
moa_k40 supertunn merinoull liner strumpa Kläder 2
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
Mansson Merinoull Kläder 0
Jocke B Merinoull med lycra? Kläder 4
Still Alive Djurplågeri bakom Merinoull? Kläder 36
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
mathias Merinoull - Djurhantering Kläder 38
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...