jag vill veta allt om flugfiske!

för inte så länge sen bytte jag till mig en komplett flugfiske utrustning och har gått rn liten kurs med en släkting men p.g.a lite tid kom vi inte särskilt långt i utbildningen. eftersom jag ska på fiskesemester i sommar skulle det vara kul att ta med sig sitt flug setpå prövning för första gången. jag vill veta allt eller det mesta om flugfiske t.ex utrustning, knutar, ställen, beten, kastteknik mm och vore väldigt tacksam om någan kan ta sin tid och hjälpa mej.. tack på förhand/ fredrik
 
ooojj...

Du vill veta allt och komma igång på 10minuter. Jag har själv hållt på i några år nu och jag kan ingenting av denna otroligt vidsträckta hobby trots att jag nästan varje dag läser på Internet eller i böcker. Flugfiske är stort nog för att hålla den mest enträgna igång ett helt liv, man blir nog aldrig fullärd. Misströsta dock inte! Man kan komma igång snabbt med väldigt lite utrustning. Det viktigaste är att man lägger ambitionsnivån på rätt ställe innan man börjar.

Sååå...
1. Utrustning: Vad har du för flugspön? Vilken typ av linor ingår. Har du vadare?

2.Kastteknik: Jag måste rekomendera att gå en kastkurs. Det finns hur mycket som helst på Internet i detta ämne. Trots allt så tror jag att det underlättar med en riktig kurs.
[ http://www.flugfiskarn.com/nyb/f_set.htm ]

3. Flugor: Kommer du att binda själv eller kommer du att köpa flugorna? Det finns få saker som är så tillfredställande som den gången då man fick sin första fisk på en egenhändigt gjord fluga. När det gäller flugbindning så tror jag att det är lättare att komma igång utan att gå kurs, det räcker ofta gott med en pedagogisk bok av något slag. Den jag rekomenderar är Lennart Bergqvist's "Flugbindning på mitt sätt".
[ http://www.lbflugfiske.se/ ]

4. Fisken: Vilken typ av fiske är du sugen på? Kommer du att tillhöra de som binder artlika flugor och kryper akta fram för att lura harren, rödingen eller regnbågen. Du kanske mer är typen som kastar sig ut i en vrålande älv mitt i natten för att slåss med 10-15kg stora laxar.

Lite intressanta länkar:
http://www.flugfiskarn.com
http://www.edgeflyfishing.com/artiklar/tips/tip001/tip001.html
http://www.flugfiskarna.org.se/

Ett litet tips är att läs på mycket innan du ger dig ut. Fråga sedan de som bor där hur dom fiskar, lokalbefolkningen vet bäst....

Skitfiske på dig!!
 
ok...

problemet är att jag vet 0... just nu sitter jag i plugget men när jag kommer hem ska jag kolla vad det egentligen är för spö så jag får återkomma med det. vadarbyxor har jag tänkt att köpa men vill helst försöka lära mig grunderna innan man kastar ut flera tusen på utrustning... det här med flugor är väl ett senare stadie i flugfiskevärlden eller? till och börja med ska jag köpa mina flugor.. jag har ju också många ställen och arter jag kan fiska efter också eftersom jag har släktingar i skåne kan jag fiska havsöring och lax längs kusten och en annan släkting i tidaholm där jag kan fiska bäcköring, öring, regnbåge,abborre,gädda mm och själv bor jag i sthlm och just nu är väl spinnfiske efter lax och havsöring i skärgården mest aktuellt. men det skulle ju vara en upplevelse utöver det vanliga om jag nästa gång hade flugutrustningen med mej till skärgården...områdena känner jag väl till och har alltid någon med mej när jag fiskar som är kunnig (inte på flugfiske utan områdena).. det där med kastkurs lät intressant hur går man en sådan.. bara gå ner till fiskeaffärn eller? tips?
ps.om jag tog reda på spömärke längd osv skulle du kunna värdesätta det då?
 
Re: ok...

Det verkar som om du har en bra plan för ditt flugfiske. Gällande vadare så fungerade mina gummivadare(lårhöga) lysande mina 2 första säsonger, det bästa var att de kostade 375:- nya, det borde inte påfresta dina studiemedel allt för mycket. Gällande kurser i kastteknik så får nog våra fiskekolleger hjälpa till med bra ställen och utbildare i Stockholm, jag vet bara här på Västkusten. Eftersom du redan kan fiska och känner dina hemmavatten väl så kommer du lätt att komma igång med flugfisket. Läs på eller fråga din lokala handlare vilka flugor som funkar bra i dina favorit vatten. Släng ut frågor här på utsidan oxå, det finns många duktiga och kompetenta människor här. Angående dina/ditt spö så kan du skriva vad det är så kan om inte jag så säkert någon annan hjälpa dig att tala om värde och funktion.
 
jaa

få se här.. det är inget mäske jag känner igen direkt..
det är ett enhands spö då förstås. COMANCHE heter det och har en liten fågel som märke.. något du känner igen?? sedan står det 10# 6-7. det är tvådelat om det nu har någon betydelsa.. rullen har jag knappt någon beskrivning på utom att den är svart i plast och är inte alls märkvärdig.. nu till lärandet.. jag har hört att handleden inte ska vara rörlig när man kastar. hur är det med det egentligen? den här frågan har jag slängt ut mig men det verkar inte som om någon är villig att avara :( förrutom du då.. skulle du inte punkta upp några rubliker vad som är viktigast i flugfiskevärlden och sammanfatta kort (eller långt om du vill) vad som är viktigt..
 
Stel handled

Hej hej.

Jag har kastat med fluga några gånger bara men det stämmer att du ska ha stel handled. Annars blir det ofast trassel eller helt enkelt att linan faller platt till marken.

Kan också rekommendera att börja kasta i skärgården eller bara på ett fält för att få igång tekniken.
Jag gav mig direkt in på flugfiske vid en å med en massa träd omkring.
Resultatet blev två flugor i en gran och ingen fisk :-(

Bara ett litet amatörtips...
 
...hehe

men det är ju perfekt jag är ofta ute i skärgården och spinnfiskar.. är det något mer man absolute ska tänka på.. du skulle ju också kunna hjälpa mej att komma på viktiga rubriker och skriva så mycket du kan under dessa (om du orkar såklart:))vad som är viktiga vid sin flugfiskedebut.. Några rubriker:
Utrustning: rulle,spö,lina,tafs,midjeväska eller väst,polaroidglasögon,håv,askar mm???

vilken fluga till vilken fisk???

kastteknik???

fisketeknik???

knutar???

priser???

vill veta allt jag kan.. tack på förhand!
 
här kommer lite till

Utrustning

Spö
Du har ett 10# 6-7 spö som du bytat till dig. 10# är längden på ditt spö i fot och 6-7 är linklassen. Detta spö är väl vad jag tycker ett alroundspö som funkar till det mesta. Jag började själv med ett 9# 6-7 spö som jag använde till allt fiske. Det som är viktigt är att man anpassar tafslängden till storlek/vikt på flugan. Jag använder fortfarande mitt första spö med glädje framförallt till havsöring. Så du kan utan tvekan använda ditt spö till både harr och öring, det går dock att använda till allt annat också. Du kan till och med fiska lax med ditt spö, du kommer att få slita men det kommer att fungera.

Fluglina
Fluglinan är en av de viktigaste delarna i din flugfiskeutrustning. Det finns både flyt- och sjunklinor samt linor där änden sjunker. Fluglinor kan i grova drag indelas i två grupper beroende på konstruktionen. Dubbeltaperad lina (DT) är som tjockast på mitten och blir smalare i ändarna. En klumplina (WF) har den tjockare delen av linan förskjuten åt den främre delen av linan. En dubbeltaperad lina är långsammare än klumplinan och kasten blir inte lika långa. Dubbeltaperad lina gör att kasten blir lite lättare att kontrollera och man kan vända linan när den blir sliten i ena änden. Jag rekommenderar en klumplina, så länge man sköter sin lina så kommer den att hålla i många år. Om ditt spö har märkningen 6-7 så skall dina lina vara antingen 6 eller 7, vissa säger att man skall gå upp ytterligare om man har ett styvt spö för att underlätta vändningen av linan.
De flesta plastlinorna har ljusa färger för att underlätta fisket. En ljus lina syns bra både i luften och i vattnet, vilket underlättar kastet samt att man lättare ser var tafsen och flugan befinner sig. Det är ingen större risk att fluglinan skrämmer fisken eftersom man har en nästan tre meter lång tafs fram till flugan. För den som fotograferar är det viktigt att fluglinan är ljus annars syns den dåligt på bilderna.

Rulle
Flugrullen är i de flesta fall bara en lagringsplats åt din fluglina. Skulle en stor fisk börja mata
lina så får man bromsa med handen, jag har själv aldrig känt att jag haft behovet att börja fippla med bromsen när det hugger. Bromsen skall dock vara inställd så att när det blir ett rus så vill man inte råka ut för att linan trasslar sig. En annan sak man kan fundera på är rullar med stor spoldiameter vilket gör att det blir mindre linminne. I vilket fall som helst så tycker jag att man skall haspla ut fluglinan vid lite längre perioder av lagring, jag har mina linor i skokartonger när jag inte använder dom.

Håv
Du har säkert redan en bra håv som du använder vid ditt vanliga fiske. Kolla så att den är knutfri, detta för att skydda fisken vid återinsättning.

Flugor
En fluga kostar runt 10-25 kronor. Det är alltid lättare att börja med att köpa färdiga flugor, dock är det så att man sätter en massa flugor i träd och dylikt som nybörjare, detta kan ganska snabbt bli påfrestande för din ekonomi. Köp inte en fluga av varje sort i butiken, se till att du väljer ut ett par som du tror på och köp minst 4-5 av dessa så du inte står fluglös på semestern. Annars rekommenderar jag att snarast fundera på att binda själv, detta blir mycket billigare i längden. Med detta vill jag inte säga att du skall springa ner och köpa en massa bindutrustning det första du gör, känn på fisket och tycker du att det är roligt så börja bind.Att köpa flugor som täcker alla tänkbara fiskesituationer blir därmed mycket dyrt.

Flugask
Det finns enkla och billiga askar för detta ändamål. Lägg dig på runt 30-40kr för en ask med antingen skumplast som du fäster flugorna i eller en ask med hålrum i för förvarningen. Det finns ingen anledning att lägga 700-800kr på en flugask.

Tafsmaterial
Tafsen fungerar som länk mellan din fluglinan och flugan. Tafsen skall vara avsmalnande för att den skall lägga sig rakt när kastet avslutas. Det finns ett gott utbud av färdiga tafsar man kan köpa för 30-50kr per tafs, detta är enkelt och köptafsarna fungerar mycket bra. Jag vill nog av kostnadseffektiva själv råda dig till att lära dig knyta dina tafsar själv, detta för att man i början avverkar tafsar på löpande band. Jag börjar med en 0,50 lina som jag stegvis tar ner till 0,30-0,16 beroende på vad jag fiskar. En egentillverkad tafs innehåller dock flera knutar som kan ökar risken för trassel.

[ http://w1.650.telia.com/~u65003470/flugbindning/knutar.htm ]

Skärmmössa
Använd alltid keps eller någon form av skärmmössa för att inte få flugor i ansiktet, skärmen skyddar mot solen också.

Solglasögon
Samma sak gäller här som med kepsen. Skydda dig mot illasinnade flugor som vill hugga dig i ögat och även mot solblänk från vattnet.

Vadarstövlar
Vadarstövlar eller byxor är väsäntliga för att du skall komma på plats när du flugfiskar. Vadarstövar fungerar yperligt för att komma igång med fisket. Man kan längre fram fundera på ett par vadarbyxor i neopren, goretex eller gummi. Det finns vadarbyxor med fasta stölvar eller med strumpa, vid strumpverisonen så måste man skaffa sig ett par vadarkängor. Jag har själv kvar mina vadarstövlar som jag köpte för 375:- dessa använder jag ofta vid lättare fiske. Jag valde ett par vadarbyxor i gortex i strumpmodell för mitt mer krävande fiske, jag kan med lätthet fiska en hel dag med långa transportsträckor till fots.

Fiskeväst
När man flugfiskar så står man oftast ute i vattnet och fiskar. Detta gör att man måsta ha med allting ut i vattnet, flugask, extra tafsar o.s.v. Man bör därför ha en väst med många fickor och lätt åtkomliga utrymmen. Jag har förutom min fiskeväst även på mig midjebälte för att få med det jag vill.

Övriga knutar kan du hitta här:
[ http://www.algonet.se/~sjostran/knutsida.htm ]

Kastteknik har jag angivit tidigare, här kommer den igen:
[ http://www.flugfiskarn.com/nyb/kastkurs.htm ]

Hur man läser vatten:
[ http://www.edgeflyfishing.com/artiklar/tips/tip001/tip001.html ]

Hoppas detta är till någon hjälp...
 
tack..

för alla bra tips men jag har en del frågor till...
den rulllen som jag har har ingen bromsmekanism verkar det som.. det finns en stor knapp på sidan av rullen men det händer ingenting när man trycker inden.. och hur ska jag kunna ställa den efter vilken fluga jag har, hur vet man det? och så sa du något med att haspla ut linan, hur går det till? en grej till, när jag är ute på tomten och tränar snärtar det i både fram och bak kast, vad kan detta bero på?
 
Snärt

Snärt = rörlig handled

När jag bärjade fiska åkte jag till närmsta fiskeaffär och ställde mig mitt i & sa: Jag ska flugfiska, vad behöver jag?
Så kostade det en hel del också...
Jag kan rekommendera att hyra om du ska till en fiskecamp, eller göra som jag, Skit i flugan & dra upp gäddor med schyssta wobblers istället. Sen kan du åka till Ö-malms hallen och köpa dig en middagsöring.
Som du kanske förstår är jag en rikitg prylbög...
 
en liten fråga till..

på web-sidan http://w1.650.telia.com/~u65003470/flugbindning/knutar.htm som du angav fanns många bra tips men du sa att man skulle knyta taffsen i ertapper, först lite tjockare lina senan tunnare osv.. dessvärre stog det inte det på denna sida, dom hade skrivit hur lång tafsen skulle vara med enbart en tjocklek. vi tar några exempel jag tar:

1. 0.45 0.30 och 0.20 hur långa ska vardera vara??

2. 0.45 och 0.20 kan skilja så mycket mellan två tjocklekar?? i så fall hur långa ska vardera lina vara i det hät fallet??

3. 0.45 0.20 och 0.18 samma fråga här, hur långa ska vardera ände vara..

några frågor till:

ska man göra en spikknut med den tjockaste linan rakt på fluglinan??

kan man sätta ett beteslås på den hemmagjorda tafsen??

vi säger att jag nu är ute och fiskar gädda, vilket jag ofta är, kan jag då använda enbart 0.40 lina? eller hur skulle den tafsen se ut, ståltafs?

MVH/Fredrik
 
ok..

köpte du den dyra utrustningen utan att använda den?? nämen problemet är inte utrustning i alla fall vad det gäller rulle spö och lina och flugor det ända är väl tafsar och vadraprylar... jag kommer ALDRIG lägga av med spinn & haspel fisket... tror jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Vilket drag ska jag använda för att fiska i fjället? Fiske 4
m22aa Vad fick jag för fisk? Fiske 4
Pellepelikan Vad fick jag för fisk? Fiske 4
jotho Hur köper jag Norskt fiskekort?! Fiske 2
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
klättermicke Nu behöver jag expertishjälp Fiske 3
mipert Hur avliva näbbgädda? (Och hur bevara fisken medan jag fortsätter fiska.) Fiske 11
pjh891013 Vilket flugfiskeset ska jag köpa?? Fiske 7
Jocka Vilket Flugfiskespö ska jag köpa? Fiske 9
mipert När kan jag lättast titta på öringarna i lilla bäcken? Fiske 7
magbe238 Flugfiske - va e de jag köpt egentligen? Fiske 3
vuogga Vilken haspelrulle ska jag köpa?? Fiske 23
Avslmedl Jag förstår inte ett skit Fiske 15
Floot Hur vänder jag min rulle? Fiske 3
Floot Vad ska jag köpa för fluglina? Fiske 12
frni Vilket spö tar jag inför Afrikasemestern? Fiske 5
Tiveden Jag vill fiska!! Fiske 1
Freddan75 Hur servar jag en Ambassadeur 6000 (rod) Fiske 11
TG Jag har bestämt mig :-) Fiske 1
flugfiskarn jag och farsan... Fiske 1
PoH Jag har valt spö ! (tror jag) Fiske 6
Björte Vad gör jag för fel? Fiske 2
Hur bygger jag en kallrök (fiskrök) Fiske 19
antondahlback Vadarbyxor Fiske 0
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
m3614 Flugfiske Fiske 17
kjrocklad Flugfiske v.24 Fiske 0
kjrocklad Flugfiske i Idre Fiske 5
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Lindeman Vandring & Flugfiske Vålådalen - tips Fiske 3
avslutad160426 Kurs i Flugfiske (Linköping)??? Fiske 1
Putte74 Flugfiske sällskap runt Östersund Fiske 0
leo.abacuson Lära flugfiske Fiske 12
blaben Flugfiske i Tjeggelvas? Fiske 0
DrChris Vandra + flugfiske med tåg/buss? Fiske 6
jonasvalter Flugfiske Ljusdal Fiske 1
jonasvalter Flugfiske i Södertäljeområdet Fiske 1
Kevom Flugfiske Fiske 16
Öresundaren Flugfiske väster om östersund? Fiske 4
baldur1 Vandring och flugfiske i norrland? Fiske 8
baldur1 Flugfiske och vandring i norr? Fiske 0
Koala Flugfiske kompis/resa Fiske 1
MagnusEnbom Flugfiske tips ang. Plats Fiske 0
M0501 Flugfiske i säveån gbg Fiske 0
brutalaccent Flugfiske söp för nybörjare? Fiske 1
EHJ Linlåda för flugfiske? Fiske 1
mimartin82 Linköpings Flugfiske Förening Fiske 1
Puttri Flugfiske runt Strömstad Fiske 1
NiklasGr9 Nybörjare inom flugfiske... Fiske 7
Holmarna Flugfiske i Jotunheimen? Fiske 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...