Material i t-shirt/skjorta vid varmt väderlag

Energin som åtgår vid avdunstningen kommer att tas direkt från den närmaste omgivningen där avdunstningen sker, alternativt från strålningsenergi, vanligen från solen. För att kroppen ska kylas effektivt behöver det finnas god värmeledningsförmåga mellan stället förångningen sker och kroppen vilket det gör om fukten ligger på huden, men inte om den transporterats bort från huden.
Förångningen sker väl i alla fall från yttersta ytan av tyget och inte från huden. Förmodligen beror det på hur stor skillnaden i värme är mellan tygytan och kroppen. Att vatten leder värme bättre kan ju också medföra att solstrålningen leder in värme till kroppen, om den är väldigt varm.
 
Förångningen sker väl i alla fall från yttersta ytan av tyget och inte från huden. Förmodligen beror det på hur stor skillnaden i värme är mellan tygytan och kroppen. Att vatten leder värme bättre kan ju också medföra att solstrålningen leder in värme till kroppen, om den är väldigt varm.

Jag får väl be om ursäkt om det var otydligt borde kanske skrivit "i kontakt med huden" istället för "på huden". Notera även Thores kommentar. Du verkar ju alla fall uppenbarligen förstått vad jag menar med värmeledningsförmågans betydelse när du skriver att det kan även leda in värme till kroppen vilket är riktigt, men det var avkylning genom förångning av vätska jag diskuterade. En tight svart våt t-skirt i bomull inte är det bästa valet som enda och yttersta plagg när solen gassar på ryggen.
 
Nu när det är varmt är det väl utmärkt tillfälle att prova? Ta med ett par olika plagg ut och ägna sig åt lite fysiska aktiviteter och se vad som händer.
 
Om ylle säger man ju att det värmer även när det är fuktigt, det låter inte som ett optimalt plagg när det är varmt...
 
Jag har hört värmer när det är kallt och kyler när det är varmt. Men struntsamma. Jag gillar ull men smaken är som baken.
 
Visst

Ylle värmer inte och det gör inga andra material heller annat än när dom förbränns. Ylle isolerar bättre än många andra textila material vilket innebär att det motverkar både instrålning och utstrålning av värme.
 
Ylle värmer inte och det gör inga andra material heller annat än när dom förbränns. Ylle isolerar bättre än många andra textila material vilket innebär att det motverkar både instrålning och utstrålning av värme.

Ett halvt poäng till dig! Men ylle isolerar inte. Luft isolerar och yllet håller luften torr och på plats. ;-)
 
Ullfibern innehåller en del luft och det är bakgrunden till viss isolation/ minskad värmeledning i vått tillstånd.

För att kyla så skall ett material leda bort värme från huden tack vare avdunstning och ledning. Ull kan funka hyggligt för det men jag upplever bomull som mer genomblött och svalare.

Thure
 
Ullfibern innehåller en del luft och det är bakgrunden till viss isolation/ minskad värmeledning i vått tillstånd.

Det jag har läst är att det är fiberns krullighet som gör det, i och med att yllet är så krulligt på ytan så har det mindre anläggningsyta mot huden (och vilket då gör att det är mindre mängd fuktigt tyg i kontakt med huden).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
salvion Köpråd: Funktions/material T-shirt? Kläder 25
freonet Sockor, avgöra material? Kläder 5
thomas.vastervik Tvättips! (ull mfl material) Kläder 25
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
UnderEnTarp Nytt material med silvernanotrådar! Kläder 8
ödemark Hydrofil-material Kläder 3
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
amdb85 material för kavaj/jacka? Kläder 2
johfo Skaljacka och material - mer skidstuk än klättring och inte så "avskalad"? Kläder 14
Henke stj Material med dun. Kläder 1
sajberjohan Naturligt material Kläder 7
HansErik Nybörjarfråga om material Kläder 9
Nordstjärnan Förväntningar på andas material? Kläder 23
Balaclava och underkläder material Kläder 7
Räv Rävsson Material mot fotsvett? Kläder 2
Jonas.O Stretch material Kläder 4
bigfish Gore-Tex vs andra material? Kläder 7
Xander Windstopper, ett onödigt material? Kläder 15
ayn Lite åsikter om Schoeller-material? Kläder 5
amle Skaljacka - vilket material? Kläder 7
katlet0907 Andningsförmågan hos olika material Kläder 14
JuanMP T-shirt, skjorta för vandringen? Kläder 2
Burnis Merino t-shirt Kläder 39
Burnis Merino ylle t-shirt Kläder 27
splashmore Long-sleeve T-shirt i merino? Kläder 14
LarsMagnus Icebreaker t-shirt Kläder 2
andy69 Lundhags Bamboo L/S Shirt...? Kläder 0
Joakim Ambrosson ITAB Action T-shirt Kläder 11
Nosferatu T-shirt som inte nopprar Kläder 7
Strmbrg Tips: Crafts T-shirt! Kläder 18
Strykarräven T-shirt att svettas i Kläder 13
oskarg t-shirt för svettiga aktiviteter Kläder 7
Person93 Funktionell skjorta Kläder 18
mooolan Vandring: Linne + tshirt +/- skjorta = idiotiskt? Kläder 18
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
TheDude Söker en bra skjorta till vandring bl a... Kläder 32
action2 Skjorta Traveller Kläder 1
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
Maskros444 Sval och myggtät skjorta? Kläder 1
Nanobell Snabbtorkande skjorta? Kläder 7
henan Fjällrävens skjorta "Protector"? Kläder 0
Vindtät skjorta? Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...