Hjälp med val av multifuelkök

jag får kanske ge fotogenet en chans till, med högre tryck i flaskan.

Hittills har jag mest framgång med bensin.

PolarDawg2 får vänta något tror jag. Men jag har sett några klipp på nätet, det blir en helt annan brännare med den, verkar fungera avsevärt bättre.

Jag är tacksam för alla tips jag kan få, förr eller senare lär jag mig.
 
...

Jag har full förstående för att en Polarisbrännare med ett munstycke för olika bränsletyper aldrig kan brinna lika optimalt som en brännare med dedikerade munstycke för respektive bränsletyp. Men den borde ju rimligtvis kunna brinna lika bra som en annan polarbrännare eller en annan brännare med ett munstycke för flera bränsletyper.

...

Jag kunde inte hålla mig från att jämföra några olika brännare jag har hemma. Körde samtliga på samma gastub som redan var påbörjad. Rumstemp. Kallt kranvatten. Trangia 1,75 Duossal kastrull med lock. Original vindskydd. Gasmunstycke där det finns som alternativ. Stående gastub. Resultaten i minuter:sekunder till stormkok.

Trangia Gasolbrännare 742527: 4:20
Primus Omnifuel II: 3:15
Optimus Polaris: 4:20
Primus Spider: 5:21

Primus skriver inte vilken effekt deras Omnifuel har med gas bara en generell 3000W. Optimus hävdar 3300W. Trangia uppger 2100W. Primus Spider ska ha 2000W. Har inte jämfört Optimus med upp- och nedvänd gastub...
 
Trangia Gasolbrännare 742527: 4:20
Primus Omnifuel II: 3:15
Optimus Polaris: 4:20
Primus Spider: 5:21

Primus skriver inte vilken effekt deras Omnifuel har med gas bara en generell 3000W. Optimus hävdar 3300W. Trangia uppger 2100W. Primus Spider ska ha 2000W. Har inte jämfört Optimus med upp- och nedvänd gastub...

Intressant, undrar om den angivna effekten är felaktiga, kanske uppskattade värden? eller om verkningsgraden varierar så mycket.

Den angivna effekten verkar inte ha någon praktisk betydelse, köparen är oftast mer intresserat av koktid och möjlighet att reglera lågan och i viss mån ljudvolym.

Kanske är det helt upp till ”tillverkaren” (eller vad man ska kalla primus och Optimus) att välja en siffra som passar i marknadsföringssyfte. 3300 är snyggare att titta på än 3000, 2200 hade varit snyggare än 2100. För 20 år sedan sålde nog siffran 2000 bra, kanske visar siffran 2100 att det är århundradets brännare
 
När jag får tid ska jag se skillnaden med alkylatbensin. Tre av brännarna går iaf att köra på det, då kan jag samtidigt slänga in lite andra brännare som står i förrådet... Optimus ska leverera 4200W på bensin. Omnifuel ligger kvar på samma samtidigt så sjunker Spider till 1500W.

Jag tror att när dom beräknar effekten så är det nog mest en teoretisk beräkning efter bränslets energiinnerhåll och hur mycket bränsle som kan passera i brännaren. Eller är det någon som vet?
 
Effekten är beräknat på en viss tryck (0.5 eller 1 Bar) och hur många gram bränsle/tid det förbrukar och dess energiinnehåll. Det säger inget om hur mycket värme som faktiskt tränger in i grytan och värmer vatten/mat.

Det betyder att stor del av effekten kommer aldrig grytan till nytta utan passerar som hetluft utanför grytan.

Trangia 27 med GB74-brännaren med ca 6.5 gram gasol per uppkok av 10 gradigt 500 gram vatten i sin optimala pådrag ger ca 50% värmeverkningsgrad (många alternativ med kylflänsade grytor når 55-60% som bäst, så det är bra gjort för att vara en kökslösning med planbottnade grytor)

Går man över till koppbrännare med betydlig hårdare och snabbare låga än vad hattbrännare ger - så sjunker verkningsgraden mycket - till uppemot 9-10 gram bränsle per uppkok av 500 gram 10-gradigt vatten, och det ej inräknat förvärmningsförbrukning av brännaren. Provat med både Omnifuel och Nova - trangiaköket och i sina orginalställ - med större diameter gryta också för att se om diametern påverkar (tyvärr väldigt lite...) .

tyvärr så är det ganska stabilt och man kommer aldrig ned till GB74-brännarens 6-7 gram förbrukning hur man än gör... vilket gör att verkningsgraden halkar ned på 36% eller så med MF-brännare av kopp-typ och planbottnad gryta.

drar man på ytterligare så ökar förvisso uppvärmningshastigheten en del men till kostnad av mycket mer bränsle eftersom allt större delen av lågan går utanför grytan okyld (blåa lågdelar synligt efter grytsidan ger ingen värme till grytan utan är ren förlust)
 
Senast ändrad:
Gör jag fel eller har jag fått en dålig brännare?
Jag tycker inte arr jag fåt brännaren att gå bra/rent. Den pulserar och jag tycker att lågan är för gul. Jag har ngen tidigare erfarenhet av MF-brännare så jag har inte mycket att jämföra med.
Jag har lagt upp ett klipp på brännaren.
https://m.youtube.com/watch?v=9_Ks2XU63IU

I klippet kör jag på fotogen, visserligen från ÖoB, men men.
Jag har förvärmt med t-sprit och köket har körts några minuter när jag filmar. Jag har läst om pulserande ”novor” och bomull i stället för filter. I filmen testar jag med bomullsfilter.

Jag har inte tagit isär brännaren i övrigt för att se om jag kan se något uppenbart fel.
Är allt som sig bör?
Bör jag reklamera brännaren?

Som sagt ingen tidigare erfarenhet så goda råd mottages tacksamt.

BernieDawg tar upp frågan om pulserandet mot slutet av den här videon. Kanske det kan hjälpa dig?
https://youtu.be/Jl9UWdp7OHc
 
BernieDawg tar upp frågan om pulserandet mot slutet av den här videon. Kanske det kan hjälpa dig?
https://youtu.be/Jl9UWdp7OHc

Jag har testat att justera vid flaskan, jag tyckte inte att det hjälpte. Jag har även testat med filter av bomullstops, vilket verkar fungera på vissa brännare. Det gjorde ingen större sklinat. Men i det fallet kanske jag använde för lite bomull. Jag får testa lite mer. Det är ju både intressant och lärorikt.

Egentligen stör det mig inte så mycket att den pulserar, mitt bekymmer är inte hur den låter utan om det är något som inte är som det ska.

Den typen av brännare låter mycket det är jag helt klar över, den går enkelt att göra tystare med PolarDawg2 eller motsvarande.
Jag gillar inte att den låter illa, pulserar eller brinner dåligt på fotogen. Men jag accepterar att den låter illa, pulserar och brinner dåligt på fotogen om det är vad som ska förväntas av en brännare av den typen

Men OM det är fel på brännaren så bör den ju bytas inom garantitiden, för att kunna avgöra OM det är något fel på brännaren så måste man ju veta hur en icke felaktig polarisbrännare uppför sig och det är svårt när man bara har en GB74 som är en helt annan typ av brännare, att relatera till.

När det gäller fotogen så är det nog så att polarisbrännarna är dåligt optimerade för fotogen för att också kunna köras på gas. Samtidigt verkar vissa av dem kunna fungera bättre med fotogen om man använder PolarDawg2.

Jag tycker att min brännare fungerar betydligt bättre på alkylatbensin och jag har inget emot att köra den på det. Med ett förbehåll och det är bensinens beteende vid riktigt låg temperatur. Men är man medveten om risken kanske man klarar sig genom att undvika att stå med ”näbben” ovanför köket när man tänder, kanske rent av förvärma med t-sprit även när man ska använda bensin vid -25 och kallare och på så vis undvika stora samlingar av explosiva bensinångor i trangiat?
 
Då var premiärturen med köket avklarad. Grövelsjön förra helgen med -25 grader. Svårtänt kök måste jag säga men löstes genom att låte tändstickan ligga kvar i brännaren som pilotlåga. Hade svårt att få förvärmningen att värma till flamtemperatur men nog för att förgasa bensinen (och då var det mycket bensin som gav stora lågor under förvärmningsfasen...).

Funderade lite på om en esbit-tablett kunde vara användbart för förvärmning...

Gör en polardawg att köket beter sig bättre vid låga temperaturer i uppstart?

Inga eldningar i tältet dessvärre så inga mätningar av CO dessvärre.
 
1. Har du ordentligt med 'veke' i förvärmarskålen? Om inte, dit med rejäl veke bums!

2. Skaffa tystbrännarhatten! Allt går mycket lugnare till med den sittande där IMHO
 
Jag kör bara med originalveken på köket, kanske ska sätta dit reserven också.

Jag tyckte inte att köket var så högljutt så jag blev för snål för att skicka efter tystbrännarhatten mem kan se att der finns fler fördelar så ja fen kommer införskaffad.

Hursom, vad tror du om min idé med esbit annars?

Mvh Erik
 
Då var premiärturen med köket avklarad. Grövelsjön förra helgen med -25 grader. Svårtänt kök måste jag säga men löstes genom att låte tändstickan ligga kvar i brännaren som pilotlåga. Hade svårt att få förvärmningen att värma till flamtemperatur men nog för att förgasa bensinen (och då var det mycket bensin som gav stora lågor under förvärmningsfasen...).

Funderade lite på om en esbit-tablett kunde vara användbart för förvärmning...

Gör en polardawg att köket beter sig bättre vid låga temperaturer i uppstart?

Inga eldningar i tältet dessvärre så inga mätningar av CO dessvärre.

Vad använder du för bränsle i köket? Vad förvärmer du med?

Jag tror inte på Esbit. För mig har det fungerar utmärkt att förvärma med den alkylatbensin som jag kört mina kök på även i temperaturer under -30°C!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
melody Ny på gasolkök. Hjälp! Kök och brännare 5
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
DrChris Hjälp! Vilket kök? Kök och brännare 36
avslutad120814 Krångel med Varifuel! Hjälp! Kök och brännare 4
Macke27 Lite hjälp...! Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Lasse Be "Svårt" val Kök och brännare 16
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
desmo79 Val av kök för maximal flexibilitet Kök och brännare 22
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
aphex val av kök och utrustning Kök och brännare 11
jariL Val av kök? Kök och brännare 9
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
SWE3171 Val av kök???? Kök och brännare 4
salis Val av kök? Kök och brännare 9
Livetiskuggan Hajkbricka för multifuelkök Kök och brännare 16
Skipper_ I Multifuelkök, skall man eftersträva så stort munstycke som möjligt? Kök och brännare 0
Avslutat Medlemskap 201709 Veke till multifuelkök Kök och brännare 9
Nåsten Bränslen till multifuelkök Kök och brännare 24
srpp Multifuelkök med gasmöjligheter... Kök och brännare 28
adventure_transport Stort multifuelkök Kök och brännare 15
CrossM Nytt Multifuelkök till Trangia Kök och brännare 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...