Köpa nybörjar kajak

Ska köpa 2 kajaker att användas av mig (182cm 95kg) och min son (183cm 70kg) mest på insjö men även Östersjön endast dagsturer. Vi har hyrt och paddlat 5-6 ggr men vill paddla oftare. Kanske 10ggr/sommar kommer det bli av.

Vi vill inte lägga ner för mycket pengar men ändå ha helt ok utrustning. Vi har kikat på Seabird expedition och Havspaddeln Eskimå. Bägge dessa säljes ut till ganska bra pris nu under lågsäsongen. Totalt med paddel, väst och kapell skulle vi få dessa för ca 8 500kr/st.

Någon som har erfarenhet av dessa kajaker? Vi har hyrt Prijon kodiak och Seayak tidigare. Är det stor kvalitetsskillnad på dessa Prijon mot Havspaddeln och Seabird?

Tar också tacksamt emot tips på andra modeller eller begagnat som alternativ.
 
Seabird har väl alltid rea på sina kajaker tycker jag. Har inte hört så mycket positivt om dem förutom att de e billiga. men som nybörjarkajak funkar det säkert om man bara vill ut ibland. Risken e kanske att man tröttnar fort på den. Den e rätt tung och trögpaddlad vad jag hört. Inte provat själv.
Prijon e dyrare men har bra andrahandsvärde. Skulle välja seayak om jag skulle ta en eller ev skegyak. Deras är bra om man vill ha med sig mycket packning och helt ok att paddla

Eller kolla runt på blocket och köp en glasfiber kanske?
 
Köp en begagnad VKV Lisa eller liknande glasfibermodell t ex någon av Trappers. Dessa håller 2:a handsvärdet bra och har många fördelar kvalitetsmässigt.

Köp inte 4-meterskajaker de blir för långsamma om ni paddlar med kamrater som har 5-meters.

Kolla gärna äldre trådar här på forumet finns många liknande denna med bra råd. Satsa en slant på fina och lätta paddlar.

Thure
 
Tack för tipsen och jag har läst många trådar i ämnet. Dock inte hittat rätt argument för att fastna för någon ännu.

Att köpa en ny kvalitetskajak är inte ett alternativ då vi hamnar på 50 000kr då.
Begagnade letar jag efter men ganska tidskrävande att hitta då vi ska ha 2st. Därför tyckte jag det var smidigt att köpa 2 https://havspaddeln.se/produkt/havspaddeln-eskima/ och de tillbehör som behövs på samma ställe.

Vad vore anledningen att inte köpa den? Kommer de inte hålla i 10år, man sitter inte bekvämt, de är trögpaddlade. Om man bortser från andrahansvärdet är den värd ca 7000 kr?
 
Tack för tipsen och jag har läst många trådar i ämnet. Dock inte hittat rätt argument för att fastna för någon ännu.

Att köpa en ny kvalitetskajak är inte ett alternativ då vi hamnar på 50 000kr då.
Begagnade letar jag efter men ganska tidskrävande att hitta då vi ska ha 2st. Därför tyckte jag det var smidigt att köpa 2 https://havspaddeln.se/produkt/havspaddeln-eskima/ och de tillbehör som behövs på samma ställe.

Vad vore anledningen att inte köpa den? Kommer de inte hålla i 10år, man sitter inte bekvämt, de är trögpaddlade. Om man bortser från andrahansvärdet är den värd ca 7000 kr?
För mig ett helt okänt märke.

Kollar man sitsen så går den bort, då sån höga ryggstöd hindrar en från att luta sig bakåt mot däcket. Ryggstödet ska aldrig gå upp över sargkanten. Då blir det amerikansk skön cruising men ganska begränsat för vad man kan göra. Kanske vill du öva roll och liknande framöver, men då blir det svårt med en sån där.

Skulle inte heller välja en roderkajak. Med skädda istället lär man sig mer teknik och det blir roligare i längden. Kul att lära sig styrtag med paddel och kantning m.m.
 
Därför tyckte jag det var smidigt att köpa 2 https://havspaddeln.se/produkt/havspaddeln-eskima/ och de tillbehör som behövs på samma ställe.

Vad vore anledningen att inte köpa den? Kommer de inte hålla i 10år, man sitter inte bekvämt, de är trögpaddlade. Om man bortser från andrahandsvärdet är den värd ca 7000 kr?

Stor nackdel är vikten. Liten nackdel är marschfarten jämfört en lite längre i komposit. Begagnatutbudet varierar över året. Kolla regelbundet Blocket och prylmarknaden här på Utsidan. Begärda pris varierar rätt mkt.

Eftersom det är väldigt begränsat med data om kajaken du är intresserad av så kan jag inte säga så mkt mer.

Hittade dessa uppgifter från Långholmen https://langholmenkajak.se/butiken/kopa-kajak/havspaddeln-eskima-havskajak/ "Passar dig som väger mellan 50-100 kg och är 150cm-195cm lång.

Utmärkt val för nybörjaren."


Det är orimligt att kajaken passar alla dessa kroppsstorlekar.

Därmed inte sagt att ni inte kan bli hyfsat nöjda. Det är väldigt individuellt vad man har och hur man ändrar sina kajakpreferenser.

Thure
 
Senast ändrad:
Är du en roder eller skäddapaddlare? Kajaksverige har mkt delade meningar i den frågan.

Jag menar att roder ofta är överlägset.

Thure
 
såg att du länkade en Scott HV...nu vet inte jag hur stora ni är, men ta inte för stor bara. Bättre lite tight än en där man får dålig kroppskontakt med kajaken för att det är för mycket volym. Blir svårare att paddla och speciellt med skädda där man kanske använder kroppen mer.

Provsitt innan köp och helst provpaddla.

Video på ryska men man får en bra överblick
https://youtu.be/7vlPO02gVJ0
 
Senast ändrad:
Seabird Expedition är inte "trögpaddlad". Skrovet har Ingvar Ankervik på VKV designat och är mycket likt VKV Måsens skrov så det är lättdrivet och har mycket bra sjöegenskaper.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Jokkmokkguiderna Köpa kanadensare Paddling allmänt 0
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Lico Köpa tillbh & utr i Uppsala? Paddling allmänt 5
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Loifen köpa kanot Paddling allmänt 5
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
fuchs köpa Beckson luckor, vart? Paddling allmänt 1
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Thrashback Köpa begagnat, vad tänka på? Paddling allmänt 0
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
Erik Barkefors Köpa begagnat... Paddling allmänt 0
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
hannulan Köpa halsmudd Paddling allmänt 3
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Sara L Köpa Yoo-A-Kim av äldre modell?, Rimligt? Paddling allmänt 13
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
segerholm Intresse att köpa träpaddel? Paddling allmänt 6
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
B-O Var köpa kättinglås till VKV:s pontonrör? Paddling allmänt 5
Trilla Köpa kanot i Norge? Paddling allmänt 5
Togt Skall köpa en kanot och söker tips. Paddling allmänt 11
Niftigolebb köpa latex Paddling allmänt 5
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...