Minska kondens i tält

Jag har en enväggstält och har inte budget att byta till ett tvåväggstält för att minska risken för kondens. Jag vet att man kan ha en liten låga i tältet och kondensen kommer att minska. Finns det något elektronisk lampa som ger värme istället för en låga men är samtidigt brandsäkert.
Tack på förhand.
 
Jag har en enväggstält och har inte budget att byta till ett tvåväggstält för att minska risken för kondens. Jag vet att man kan ha en liten låga i tältet och kondensen kommer att minska. Finns det något elektronisk lampa som ger värme istället för en låga men är samtidigt brandsäkert.
Tack på förhand.
Kan bara säja att om du vill ha elektrisk värme så lär du få ha mängder med batterier med dig. Tror inte heller att det finns någon lampa som avger värme till någon nytta.
 
Föreslår att du sparar pengar till ett riktigt tält istället för att göra av med pengar till ingen nytta. Men även om du har ett bra tält så kan det bli kondens. En wettextrasa är bra att torka med. Sedan är det bra att läsa om hur andra gör och har gjort. Men ett sk. thermotält är numera en gammal fin lösning på problemet. Vissa förespråkar minimalism till det yttersta och då får de betala priset i form av mycket kondens.
 
Ventilera så mycket som möjligt. Sov alltid med dörren helt öppen utom om det ösregnar eller luften är mättad med vatten (tältar i ett moln). Det är temperaturskillnaden på ytorna som skapar kondens och fukten kommer från dig, utrustningen och marken. Ventilationen utjämnar temperaturskillnaden.

Inte i svackor, inte nära vatten, under träd om möjligt, luftigt, golv som täcker hela ytan, osv.

Inte blöta kläder / saker i tältet. Förvara i plastpåse eller utanför.

Finns massa bra info på nätet.

Enväggstält är ofta mindre kondensbenägna än traditionella fjälltält (eftersom de är luftigare) men ja ev kodens kommer närmare.
 
Kondens bildas på kalla ytor. Oundvikligt om det regnar och avdunstningen på yttervävens yta kyler ned väven på insidan. Din varma 100% fuktiga utandningsluft kondenserar på kallare ytor än 37 grader.

Vädring minskar men tar inte bort problemet helt. Vid utstrålning på natten blir ytterväven kall och blåser det inte så räcker inte ventilationen till för att ta bort kondensen på insidan.

Så lär dig att tackla detta på lämpligt sätt t ex med en sovsäck som tål vattendroppar på ytan eller använd sovsäcksöverdrag.

Thure
 
Öppen dörr

Jag har en enväggstält och har inte budget att byta till ett tvåväggstält för att minska risken för kondens. Jag vet att man kan ha en liten låga i tältet och kondensen kommer att minska. Finns det något elektronisk lampa som ger värme istället för en låga men är samtidigt brandsäkert.
Tack på förhand.

Du får sova med öppen dörr och lägga typ stenar under kanterna på tältduken så du får in luft.
 
Jag har en enväggstält och har inte budget att byta till ett tvåväggstält för att minska risken för kondens. Jag vet att man kan ha en liten låga i tältet och kondensen kommer att minska. Finns det något elektronisk lampa som ger värme istället för en låga men är samtidigt brandsäkert.
Tack på förhand.

Visserligen är det så att om du höjer temperaturen så kan luften ta åt sig mer fukt (den relativa luftfuktigheten sjunker) och det känns torrare, men då krävs det mer än en liten låga.
Att öppna lågor "äter" fukt är inte heller sant. Tvärtom så kan de, beroende på vad som brinner, faktiskt avge fukt.

Det enda som hjälper mot kondens är:
*Välj en bra tältplats
*Ta bort allt blött ur tältet
*Ventilera mera.
*Skydda dig mot droppet

En annan lösning kan vara att köpa ett myggnät och hänga upp i tältet (om du har fästöglor i taket). Beroende på hur väl du gör detta så blir det ett dubbelväggigt tält. Får du upp det med bra lutning så kan du få myggnätet att fånga upp dropparna och leda ner dem utanför dig istället.
Nu är det ju inte myggsäsong, men sommartid så medför denna lösning att du kan öppna upp tältet väldigt mycket och få bra ventilation.
 
Kondens bildas på kalla ytor. Oundvikligt om det regnar och avdunstningen på yttervävens yta kyler ned väven på insidan. Din varma 100% fuktiga utandningsluft kondenserar på kallare ytor än 37 grader.

Vädring minskar men tar inte bort problemet helt. Vid utstrålning på natten blir ytterväven kall och blåser det inte så räcker inte ventilationen till för att ta bort kondensen på insidan.

Så lär dig att tackla detta på lämpligt sätt t ex med en sovsäck som tål vattendroppar på ytan eller använd sovsäcksöverdrag.

Thure

Det jävliga med sovsäcksöverdrag är det kondenserar på deras insida också....
 
Visserligen är det så att om du höjer temperaturen så kan luften ta åt sig mer fukt (den relativa luftfuktigheten sjunker) och det känns torrare, men då krävs det mer än en liten låga.
Att öppna lågor "äter" fukt är inte heller sant. Tvärtom så kan de, beroende på vad som brinner, faktiskt avge fukt.

Det enda som hjälper mot kondens är:
*Välj en bra tältplats
*Ta bort allt blött ur tältet
*Ventilera mera.
*Skydda dig mot droppet

En annan lösning kan vara att köpa ett myggnät och hänga upp i tältet (om du har fästöglor i taket). Beroende på hur väl du gör detta så blir det ett dubbelväggigt tält. Får du upp det med bra lutning så kan du få myggnätet att fånga upp dropparna och leda ner dem utanför dig istället.
Nu är det ju inte myggsäsong, men sommartid så medför denna lösning att du kan öppna upp tältet väldigt mycket och få bra ventilation.

En låga, eller för den delen all förbränning avger vatten och koldioxid.
För att få en torkande verkan underlättar en skorsten som leder bort vattenångan från själva förbränningen men spiller värme till tältet.
Eller kanske en skorsten för utandningsluften. :) :)
/John
 
Avråder bestämt från lång snorkel. Ökar döda rummet och kan leda till allvarlig koldioxidansamling i blodet.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
Davva2 Hur minska ispansaret på sovsäcken pga utandningen? Bo och sova 9
Anton1 Kondens Soulo Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
Comsys Kondens i polyester tält? Bo och sova 1
Glännman Ventilation, kondens m.m Hilleberg Niak Bo och sova 8
HELLRIK Kondens tips - Nordisk Telemark ULW 2 Bo och sova 3
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
kaah Stora problem med kondens Bo och sova 13
hartvig77 Är Hilleberg = massa Kondens?? Erfarenheter? Bo och sova 10
The Crow Kondens mellan liggunderlag och sovsäck? Bo och sova 4
enSAM Kondens Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...