Aldrig mer Meindl

Har hänt mig då jag efter lång sjukdom tog fram träningsskorna och skulle gå några km. Det blev barfota hemåt efter 300 m. Tog fram mina tennisskor och kom 500 m innan ena sulan lossnade. Gick hem barfota och tog på mig ett par randsydda lågskor samt gick mina 5 km.

go tur
 
Det här har hänt mig också, fast på ett par Salomonkängor som blivit stående stående i garderoben en tid. Som andra redan skrivit verkar det vara materialet i mellansulan som har bäst före datum och vittrar sönder med årents lopp. Kass att det skall behöva vara så här, inte bara att man tvingas kasta i övrigt fungerande kängor men ändå mer för just osäkerheten - kommer kängorna att hålla under nästa långvandring? Fowwe skriver här i sin blogg om just detta:
https://www.utsidan.se/blogs/fowwe/index.htm?date=2014-08-01
 
Tråkigt när sånt händer.
Har dock använt mina Meindl Island MFS aktivt i över 6 år utan problem!
 
Uppdatering

Jag vet att tråden är gammal men förhoppningsvis relevant för den som går i köptankar eller ska plocka fram sina Meindl för en längre expedition.

Mina gav upp i våras. Helt opåkallat har båda kängorna fått sprickor i mellansulan. Är väldigt poröst. De går fortfarande använda men litar inte ett dyft på dem.

Blev ett par Lundhags forest av den tidigare modellen som såldes ut för en billig peng.

/G
 
Fast är det Meindl man ska välja bort?

Om jag förstår rätt så sitter det en Vibramsula (multigriff/multigrip) på kängan. Så vill man undvika liknande problem ska man egentligen välja bort alla tillverkare som använder denna (eller liknande) sula. Alternativt kanske man välja en annan Meindlkänga som har en annan sula, kanske tom en annan sula från Vibram fast då kanske den inte är lika lätt eller lika dämpad som multigriff/multigrip.

I och med att friluftsföretag använder externa leverantörer (DAC, Vibram, YKK, National Moldning, Gore-Tex, Primaloft m.fl) är det inte ens lätt att välja vad man ska bojkotta.

Jag tycker att det är positivt att Meindl verkar ha ett system för att byta sulor. Skulle jag behöva köpa nya kängor är det definitivt något jag skulle beakta..
 
Njaä, det är nog inte yttersulan det är fel på utan det jäkla skummet som ligger ovanför, stötdämningen.

Förresten, jag tänkte inte på det när det begav sig, men när jag ögnar igenom inläggen nu förefaller det som skumeländet åldras och sönderfaller fortare när skorna inte används. Flera med glappande sulor sa att det hänt efter att skorna varit undanställda en (längre) tid och jag fick känslan att de vars skor höll långliga tider använde dem flitigt.
 
Njaä, det är nog inte yttersulan det är fel på utan det jäkla skummet som ligger ovanför, stötdämningen.

Förresten, jag tänkte inte på det när det begav sig, men när jag ögnar igenom inläggen nu förefaller det som skumeländet åldras och sönderfaller fortare när skorna inte används. Flera med glappande sulor sa att det hänt efter att skorna varit undanställda en (längre) tid och jag fick känslan att de vars skor höll långliga tider använde dem flitigt.

Yttersula samt skummet (mellansula) verkar vara en produkt.
 
Mycket riktigt den mjuka dämpningen mellan själva längan och den sula man går på som blivit porös.

Jag har använt mina kängor främst till friluftsliv och inte vardagligt frånsett när det är ordentligt med snö. Så de har såklart stått oanvända i flera månader från tid till annan för att sedan användas mer flitigt ett tag så är det väl för ganska många ägare av kängor?

Själva sulan och kängan i övrigt är inte märkbart slitna.

https://www.meindl.se/kangvardmeindl/sulkasettbyte/omsulning

1200kr för att byta sula är ju rätt nära nypris, och de garanterar inte att den är tät efteråt. Känns som de kunde vinna lite lojalitet på att sänka det priset ordentligt.

Lundhags tar 700kr, men lämnar även garanti vilket jag hoppas innefattar liknande fel.

Någon som haft erfarenhet med Lundhags i samma sits?

/G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenblock Saker jag alltid velat fråga om sk "Fukttransporterande" plagg men aldrig vågat fråga Kläder 40
HåkanC Nytt tyg blir aldrig blött Kläder 16
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
Sewen Katla bomull - nån som vet mer? Kläder 7
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
johfo Skaljacka och material - mer skidstuk än klättring och inte så "avskalad"? Kläder 14
mekstr socka som kostar 6ggr mer Kläder 8
gundj Högskaftade kängor? Orkar inte leta mer. Kläder 30
jojken2 mer sockar... Kläder 1
resenaren mer handskar Kläder 0
bjornhallberg Val av kängor - mer stad än hiking Kläder 4
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
JMel Krympande Meindl Kläder 22
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
såg Är dom här Meindl Kansas nått att ha som fjällkänga Kläder 10
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Gregorius Förväntat livslängd på Meindl-kängor Kläder 10
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Henkes Meindl Elbrus Pro Kläder 0
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Jackiie Hur mycket skötsel krävs - t.ex. Lundhags/Meindl? Kläder 8
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
Elvah Meindl Dovre Extreme - behandling mm Kläder 6
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
karlalbertfrej Stegjärn till Meindl Super Perfekt Kläder 0
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
Smogz Lästa ut Meindl Nepal Pro Kläder 0
lidde Spruckna Meindl dovre extrem Kläder 0
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
nyvaken Skovård Meindl Kläder 2
brillone Meindl Jersey Pro Kläder 1
mxsr Meindl Engadin Kläder 2
Kvarnträsk Meindl Taiga - hur ser de ut inuti? Kläder 9
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
perb001 Meindl fel sula?? Kläder 8
Nettchen Meindl kängor Kläder 38
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
Oskar R. Meindl Borneo vs. Haglöfs Forest Kläder 0
Henke_P Behandla Meindl kängor? Kläder 1
dom_runner Meindl Island Pro? Kläder 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.