Cykelstöd

Jag kör utan, men om du ändå ska ha ett bör du nog ha ett sådant på länken eller liknande så att cykeln inte faller med all belastning...
 
Sällan

vettigt med stöd på packad kvalitetscykel p g a risk för att ramen inte håller för stödets infästning eller att cykeln eller delar av utrustningen går sönder när cykeln ramlar omkull. Stöd som sitter i anslutning till bakaxeln kan funka bättre om man har all last ovanför bakhjulet. Med lowrider fram funkar stöd dåligt IMHO.

Thure
 
centrlastöd är oftatst det stadigaste allternativet, men en full packa cykel får man alltid vara lite försiktig när man ställer den på stöd. Det behöver inte luta mycket innan den lätt välter.
Jag har ett vanligt stöd, det fungera tillräckligt bra och skulle den välta så lägger den sig bara på väskorna.
Sett en del framför allt tyskar som har stöd moterade vid hjulaxlarna, alltså två stöd för att få cyklen att klara av att stå stadigt även med lowrider på.
 
vettigt med stöd på packad kvalitetscykel p g a risk för att ramen inte håller för stödets infästning eller att cykeln eller delar av utrustningen går sönder när cykeln ramlar omkull. Stöd som sitter i anslutning till bakaxeln kan funka bättre om man har all last ovanför bakhjulet. Med lowrider fram funkar stöd dåligt IMHO.

Thure

En inte helt oväsentlig fördel med stöd monterade vid bakaxeln, är ju att det blir ganska smidigt att justera bakväxeln längs vägen. Fäll ner stödet och luta sedan cykeln mot en vägg eller ett träd så att bakhjulet kan snurra fritt. Sedan är det bara att veva runt vevarmarna och justera vajern tills växlarna funkar som de ska.
/Niklas
 
Cyklar som lastas bör lutas mot rejäla stöd eller läggas ner försiktigt, vikten av ett stöd lägger jag gärna på mat och dryck.
 
Har ett Hebie-stöd och det funkar ganska ok. Det är ok om det är plant men annars funkar det inte alls, då är det bättre att bara luta cykeln mot något. Det är dock väldigt smidigt om man behöver justera växlar, ta av hjulet eller liknande dock.

/Johan
 
Parkeringsbroms

Jag lutar allti cykeln mot något. För att den inte ska rulla eller välta över framhjulet har jag en parkeringsbroms. En rem runt handtaget och framhjulsbromshandtaget som jag drar åt. Enkelt billigt och funkar!
 
Dubbelpipigt

Funderar på att köpa detta:

http://www.jula.se/dubbelt-cykelstod-639070

Några erfarenheter? är det bara skräp?
Om så är fallet får ni gärna komma med något förslag på annat stöd.

Vanligt stöd eller centralstöd? Vad talar för och emot?
Jag har just det stödet på min cykel ... perfekt när man står på en camping och skall spänna fast tält, sovsäck och resten. Det fungerar perfekt för mig iaf.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mothesta Cykel med dubbla cykelstöd Långcykling 2
mrhandley Cykelstöd för tungt lastad cykel Långcykling 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...