Hitta själva sjön på kalfjället (Fosksjöarna norr om Dalarna)

Jag har en nybörjarfråga gällande vinterfiske på kalfjället. I början av april ska jag debutera med isfiske i området kring Grövelsjön. Min tanke är att med hjälp av turskidor ta mig till Fosksjöarna som ligger ovanför trädgränsen. Jag undrar dels om någon har erfarenhet av dessa sjöar men sedan huvudfrågan - hur hittar man egentligen själva sjön under snön? Jag ser framför mig ett vitt fält där det inte går att avgöra var sjön börjar och slutar :)
 
Just Fosksjöarna bör gå att se skapligt med hjälp av kartan, de är ju platta fält längst ner i dalgången. Kan man ta sikte på något landmärke ska det nog funka.
 
Jag var vid fosksjöarna i somras. Stora anslag vid fjällstationen avrådde från fiske just där eftersom någon form av parasit hittats i fisken i en av fosksjöarna. Jag vet inte om det fortfarande gäller men fjällstationen vet säkert mer.
 
Om det är OK med fiske dvs parasiten är borta så torde det inte vara svårt att hitta isytan. Med en detaljerad karta så ser du strandlinjen och kan jämföra med verkligheten. Ännu enklare förstås med en smartphone med karta och GPS eller en dedicerad kart-GPS.

Det är dessutom populära ställen för fiske så du lär hitta spår efter tidigare fiskare i snön ovanpå isen. Jag har åkt mkt skidor där och minns att det är rätt lätt att se både isytan och strandlinjen.



Thure
 
Om det är OK med fiske dvs parasiten är borta så torde det inte vara svårt att hitta isytan. Med en detaljerad karta så ser du strandlinjen och kan jämföra med verkligheten. Ännu enklare förstås med en smartphone med karta och GPS eller en dedicerad kart-GPS.

Det är dessutom populära ställen för fiske så du lär hitta spår efter tidigare fiskare i snön ovanpå isen. Jag har åkt mkt skidor där och minns att det är rätt lätt att se både isytan och strandlinjen.



Thure

Gott! Men jag undrar om.det finns täckning där ute? 😊
 
Det finns ganska många offlinekartor/appar. I fjällen använder jag Lantmäteriets fjällkartor genom appen "Fjällkartan - Offline" (iOS). En mycket bra app, tycker jag.
 
Har bara varit där på sommaren, men kommer du från Grövelsjön längs vinterleden borde det inte vara så svårt att räkna ut vart sjöarna ligger eftersom de går mellan Fosksjökläpparna och Storvätteshågna. Sjöarna ligger ganska tydligt nedsjunkna mellan fjälltopparna.

Ingen aning om det är till någon hjälp, men här är ett kort jag råkade ta på en skylt en liten bit efter bron där leden passerar söder om Övre Fosksjön, som syns i bakgrunden. I bakgrunden till höger syns en liten utstickare av Storvätteshågna som i princip leder rakt ner till sjöstranden.

Jag hade för övrigt full täckning med Telenor så länge jag var väster om Storvätteshågna. Tror det står master med mobilantenner uppe på Jakobshöjden

VJlS6UV.jpg
 
Har bara varit där på sommaren, men kommer du från Grövelsjön längs vinterleden borde det inte vara så svårt att räkna ut vart sjöarna ligger eftersom de går mellan Fosksjökläpparna och Storvätteshågna. Sjöarna ligger ganska tydligt nedsjunkna mellan fjälltopparna.

Ingen aning om det är till någon hjälp, men här är ett kort jag råkade ta på en skylt en liten bit efter bron där leden passerar söder om Övre Fosksjön, som syns i bakgrunden. I bakgrunden till höger syns en liten utstickare av Storvätteshågna som i princip leder rakt ner till sjöstranden.

Jag hade för övrigt full täckning med Telenor så länge jag var väster om Storvätteshågna. Tror det står master med mobilantenner uppe på Jakobshöjden

VJlS6UV.jpg

tack, jag ska spana efter den varningsskylten :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...