Vackraste platsen man varit på?

Vilken bild! Mitt tips (till oss andra) är gå in på Le Troglodytes profil och kolla in hans övriga bilder. De är verkligen inspirerande och vackra.

Tackar ödmjukast! :)

Vintergatsbilden hade jag gått och tänkt på ett tag. Jag har alltid varit intresserad av astronomi. Kruxet utan en ekvatoriell montering med motor är att välja en lagom lång tid (gränsen är ca 30 sek) och pga den relativt svaga ljusstyrkan behöver man gå upp i iso ganska mycket och helst vara på en plats ganska långt från störande stadsljus.
Men det var lite OT. :)
 
Mycket bra David men mina minnen är från Golan och ute i den Syriska grushögen, inte fullt så mycket snö på marken och ont om höga träd.
 
Vad man upplever som den vackraste platsen lär vara väldigt subjektivt. Jag skulle vilja påstå att det är mycket mer än den fysiska platsen som har en avgörande roll för helhetsintrycket. Exempelvis vilket sällskap man har, ens egen sinnesstämning, väderlek, ljus, m.m.

För egen del är det mer motiverat att prata om vackraste ögonblick än plats, som när åskovädren vandrade genom Överumans dalgång samtidigt som solen dalade bakom Okstindan. Eller den där vindstilla kvällen vid kanten av Island in the Sky, (Canyonlands NP i Utah (USA)). Eller den kalla ölen i goda vänners lag på en polsk strand i solnedgången. Även om somliga platser har betydligt större sannolikhet att upplevas som vackra än andra så kan egentligen vilken skogsdunge som helst kvala in som den absolut vackraste platsen om man är där i precis rätt ögonblick...
 
Den Namibiska öknen i kvällsljus.

Eller.

Blicka ut över Cerro Torre i Patagonien.

Eller.

Machapuchare Basecamp i Himalaya
 
Vad man upplever som den vackraste platsen lär vara väldigt subjektivt. Jag skulle vilja påstå att det är mycket mer än den fysiska platsen som har en avgörande roll för helhetsintrycket. Exempelvis vilket sällskap man har, ens egen sinnesstämning, väderlek, ljus,

Tillgänglighet! Jag brukar tycka att platser i min närhet är betydligt vackrare än de förmodligen är rent objektivt, eftersom det betyder mindre jobb för mig att ta mig dit än platser på andra sidan jorden. Utsikten över Sundsvall från Norra berget är vacker nog för att jag skall vilja slippa sitta 24 timmar på ett flygplan och lika länge på en buss bara för att se på en vacker utsikt. Reser gör jag av andra anledningar än att se den plats som andra tycker är vackrast på jorden.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...