Flerdelade flugspö

Hmmm...

döm av min förvåning när jag nu får lära mig att det finns spön som är progressiva, jag trodde att alla spön oberoende av aktionstyp är progressiva, dvs att de böjer sig allt mer i samband med att belastningen ökar...alla spön böjer sig progressivt, graden av progressivitet eller vad som även benäms för aktionstyp varierar dock, men alla spön är progressiva...om man nu ska vara petig!

Nåja, God Jul och Gott Nytt år på dej med!

/Anders B
 
Terminologi

Du kanske har rätt om progressiviteten. F r o m nu ska jag då benämna denna aktionstyp, endast med epitetet toppaktion. Då lär du utan problem förstå vad jag menar, så dessutom har jag lärt mig något...

En annan sak förstår jag inte. Om man inte har ett splitcane-spö från innan 40-50 - talet inte varför man skulle använda en silkelina eftersom de flesta spöbyggare gjorde då gjorde om sina taperingar just för att passa de nya pvc-linorna.

Sakande lite försvarstalet för Sage :) Hade väntat med spänning på det. Kunde dock ana viss agressivitet ;)
 
Nja...

om du hade väntat dej ett försvarstal från min sida gällande förträffligheten med just Sage, får du nog vänta ett bra tag...jag gillar en del av deras spön men långt ifrån allting i deras olika serier.

Hur som haver så ger det ingenting att polemisera över olika fabrikats förträffligheter gällende flugspön, var och en har sina åsikter, som sig bör.

Däremot så är jag väl till skillnad mot dej och Lod lagd åt ett mer agressivt kasttemperament, då framförallt när jag underhandskastar mestadels, något som jag finner VÄLDIGT svårt att utföra med en spaggetipinne, och det är väl mest troligt därför jag gillar de spön som jag har, och i detta fall så är det inte bara Sage pinnar som gäller.

Om du märkte av aggresivitet i mitt förra inlägg, så ber jag om ursäkt för det, det var min mening att påpeka just vad progressivitet innebär då det inte skall förväxlas med aktionstyp, min avsikt var inte att bitas ;)

Jag tycker att det är trevligt med en sån diskussion som vi för just nu, men om ni/du tycker att jag är aggresiv eller otrevlig i min ton, så påpeka det då för mig, för att under sådana omständigheter är det svårt att föra en givande diskussion, varpå jag skall vidtaga lämpligare ton och distansering i mina inlägg.

Tycker att det är nog av smutskastande trådar på en del andra forumgrupper, onödigt att ta det till "vårt" fiskeforum åxå...

Skulle vara skoj att träffas nån gång så att vi får visa vad vi menar är det optimala spöt :)

Ha det bra fiskebröder....och kanske nån fiskesyster åxå!

/Anders B
 
Gammal vana

Hej på er!!!

Snart är det ett nytt år, så jag passar på att önska alla debattörer ett gott nytt år!!!!

Spön var det och flerdelade skulle det vara som skulle avhandlas. Min flugfiske karriär startade 1989 med ett som ni här kallar "spagettispö". Ett Kunnan spö i komposit grafit, allt var frid och fröjd, jag lärde mig att utnytja de egenskaper som spöt tillät, vad gäller överhands, underhands, rollkast osv. efter ett tag så blev jag less på att inte kunna presentera mina flugor med precision, då bytte jag lina från WF till DT, samt att jag gick ner en klass under vad spöt var tillverkat för (6-7), så det blev en DT 5. Kontenten av detta blev en något kortare kastlängd, men oj vad det blev lätt att lägga flugan där jag ville ha den, en ny dimension öppnade sig i mitt flugfiske utövande. Så harvade jag på några år till, och visst, nog testade jag andras spön för att få jämföra vad mitt eget gamla gick för.
I våras köpte jag till slut ett fyrdelat resespö, Strömsländan SS blev det, varför gjorde jag inte ett byte tidigar för? Tja jag var ju nöjd och invand på det jag hade, och inget annat hade direkt inponerat på mig.
Jag blev helnöjd, spöt har en otrolig ryggrad och en action som passar mig utmärkt, det är sällan som ett kast havererar på grund av att spöt inte orkar, enda som är till nackdel är att resespöna är lite tyngre.

Ha det!
Magnus
 
Nja...

spagettispö är nog bara min benämning av vissa spön i denna fråga...var person har ju sin smak, min är dock inte mot al'dente hållet...

/Anders B
[Ändrat av brook 2001-12-27 kl 02:45]
 
Ingen forskel på spö

Jeg forstår ikke diskussionen. Om man køber en to-delt flugspö eller en fler-delt er ikke en smagssag.
På samme måde som man kan få både bløde og stive to-delte kan man få nøjagtig det samme i fler-delte.

Alle mine flugspö er idag fler-delte og jeg har dem i alle mulige aktioner. For eksempel er Loops 4-delte bløde og behagelige til let fiskeri i ferskvand. Men andre spö er utroligt hurtige i aktionen. Min favorit er en gammel 5-delt klasse 6/7 som er utrolig hurtig i aktionen og den passer mig fint til kystfiskeri og fjellfiskeri.
Men pointen er at jeg har skiftet alle mine to-delte stænger ud med fler-delte af den eneste årsag at de er nemmere at have med - både på rejse, men også til daglig. Om stangen er blød eller hård har ikke noget med antallet af delene at gøre - det varierer fra spö til spö ligesom med de to-delte. Så lad være med at høre på alle amatørerne - spørg istedet en professionel forhandler og lad ham hjælpe dig med at finde lige præcist den fler-delte der passer til din kastestil (start med at kigge på Scott Flyrods - bra tip!!)
 
Sage-fantast...

...är jag inte än, men jag kom en god bit på vägen efter mitt senaste inköp. Jag hade bestämt mej för att införskaffa ett lätt och relativt snabbt spö och fastnade så småningom för Sage XP-serien. För att anknyta till vad denna diskussion handlar om vill jag tillägga att jag valde den 4-delade modellen – inte för att det tar mindre plats i packningen, utan helt enkelt för att det kändes bättre. Med bättre menar jag djupare aktion (smaksak visserligen). Det är förståss en smaksak, men jag hittade inga uppenbara nackdelar med den 4-delade skönheten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Staffan Andersson Flerdelade spön Fiske 2
Joakimlejon Gula kortet Göteborg, flugspö men vilka beten? Fiske 4
erske Val av flugspö Fiske 25
blekingefiskaren Flugspö Fiske 21
Piranha_paradise Rulle till flugspö Fiske 3
cyanopsis alternativ tub till 7-delat flugspö Fiske 14
ala flugspö och haspelrulle? Fiske 14
bredviken Flerdelat flugspö?? Fiske 3
Tobbe L Flugspö Fiske 7
Nappe Bygga flugspö, idéer? Fiske 18
Graip Flugspö/isyxa Fiske 3
moekk Black Master Flugspö Fiske 1
flugfiskarn Flugspö till gädda ? Fiske 5
PoH Byta flugspö, tips någon ? Fiske 7
AA Bygga eget flugspö Fiske 60

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...