Dagens ungar

hanspers; sa:
Dessutom är den punkten under omarbetning och kommer förmodligen att ändras (tror att det tagits beslut om det) till: "En scout söker sin tro och respekterar andras"
Sen när har lite andlighet skadat?

Varför denna försvarsställning?
Andlighet är bra, det är inte det jag menar.
Vad jag menar är att Scouterna i sina mål i ganska stor utsträckning fokuserar på just andligheten. Det är en del av grunden, vilket är hur tydligt som helst för den som läser innantill.

Hur många hockeyklubbar skulle i sina "lagar" skriva "en hockeyspelare söker sin tro och respekerar andras"?

Hur som helst: min mening var inte att klanka ner på olika organisationer och säga att FF skulle vara bättre, utan att beskriva de GRUNDLÄGGANDE SKILLNADERNA som finns.

Att alltihop mynnar ut i att man sitter i naturen och kokar käk på ett Trangia är en helt annan sak. :)


[Ändrat av Nordesjo 2004-02-27 kl 09:17]
 
Kan man välja mellan Fältbiologer, Frilufsfrämjandet och 40 olika scoutkårer så är det inget problem.. Men för de flesta unga så är det inte fallet att urvalet är så stort..

Handlar det om att komma ut i skogen så skall man sikta på något av ovanstående som finns i närområdet så att man kan ta sig dit på egen hand.. Det handlade om en kille vars föräldrar inte aktivt ville deltaga i något och då gissar jag att skjuts är uteslutet?!

Själv så är jag en inbiten ateist med rötter i KFUM..
 
Barn

Ja tycker ni drar alla över en kant. Visst ser många på tv.. Men intresset består. Intresset för friluftsliv har aldrig minskat bland ungdomar. Det är bara att friluftslivet kanske inte består av vandring..
Skidåkningen har väl inte ett minskat i inresse. Det har snarare ökat. På tal om aktiva ungdomar så har sverige alldrig någonsin haft så många idrottsutövande ungdomar..
Men ja håller med er.. Man ser tyvär inte så många ungdomar när man är ute i skog och mark. Men de kommer senare i liver börja med den typen av friluftsliv, för intresset har som sagt inte minskat.
Jag är 17 år och jag och några kompisar fjällvandrar, åker skidor och mycket annat. Jag ser inte mycket på tv, så jag har inte sett camp molloy, men det är väl ändå en signal om att friluftsliv är något som ungdomar intresserar sig för.. Men ja tror att ordet friluftsliv är lite töntstämplat isig..
 
Ungar som är blasé

Gammal diskussion, men jag lägger mig ändå i.

Jag har inga egna barn, men "lånar" några regelbundet. Det jag har reflekterat över är hur svårt det är att göra barn entusiastiska idag. Vi har hittat på allt möjligt med dem som de vanligtvis aldrig gör, tex sova i tält, följa med till stallet och rida i skogen, åka på utflykt, mm. Jag minns hur det var när jag själv var liten och fick göra liknande saker (dvs saker som var nya och spännande). Jag höll formligen på att spricka av spänning!!! Pratade inte om något annat lååångt efteråt. Men de barn som jag gjort saker med (ett flertal barn från olika familjer med olika uppfostran) har på sin höjd tyckt att det var "roligt". Och då menar de INTE jätteroligt!

Jag ser ingen personlig anledning till att gnälla över detta, men däremot tycker jag att det är väldigt synd om barnen, som verkar så fullproppade med aktiviteter att de helt förlorat förmågan att uppleva sin omvärld med entusiasm och nyfikenhet.


För övrigt är jag otroligt tacksam över mina egna föräldrar, särskilt min pappa, som alltid hittade på nya äventyr ute i naturen åt oss när jag var liten och inspirerade mig till att bli den frilufsare jag är idag. Vilken gåva att ge sina barn!!
 
"Det var bättre förr" möter fetmarubriker

Tag 1 del rubriker om skenande fetma och en del "Det var bättre förr" så får man fram hur känslan är just nu - även för mig.

Vid närmare eftertanke inser jag att jag inte var sååå mycket ute när jag var mindre, och grannarnas barn kan springa runt på innergården en hel dag och leka.

Samtidigt måste det vara nåt som inte stämmer eftersom fetman bland skolbarn och grabbarna som mönstrar ökar drastiskt.

Ökad stress, med dålig mathållning som följd, stillasittande och en trend mot mer datorintresse summerar mina teorier. Men jag är över 30 - så ta det med en nypa salt.
 
Re: Ungar som är blasé

petratetra; sa:
Men de barn som jag gjort saker med (ett flertal barn från olika familjer med olika uppfostran) har på sin höjd tyckt att det var "roligt". Och då menar de INTE jätteroligt!

Jag vet inte om jag tyckte att det var "jätteroligt" att vara ute i skogen när jag var liten. Inte mer jätteroligt än att lira Atari, leka Burken eller cykla runt i samhället. Man kan ju inte kräva att ungarna jublar av extas för att de får ligga och huttra i en sovsäck... :)

Precis som Carl Thome tycker jag att det i mångt och mycket är föräldrarnas fel. Man KAN inte lita på att ungarna ska lära sig allt om livet någon annanstans än i hemmet.

Det är föräldrarnas fel att ungarna är feta, slappa sockerknarkare med åldersdiabetes och suveräna datorspelsreflexer.
I och för sig har ungdomarna givetvis ett eget ansvar när de blir lite äldre, men någon måste skapa en grund som de kan ta ansvar utifrån.
 
Nä, hörni pojkar och flickor. Nu tänker iaf jag att logga ut för den här veckan. Dags att ge sig ut i solskenet och agera förebild åt dottern...

/Håkan
 
bash; sa:
Varför får man aldrig skrapsår längre förresten, nu bryter man ben och armar, skrapsår finns inte efter 12 års ålder.. märkligt ..

börjar man använda mer långbyxor efter att man fylt tolv kanske (jag bara gissar). och ben bryter väl mest bredes (snö/skate) åkarna och det är väl mest de sporterna dagens ungar (med undantag av personer med självbevarelse drift) håller på med.
 
Var bor du!

[Citat redigerat av admin]
Var bor du? Tala om detta för alla dom 6277 som läst denna tråd hittills. Kanske är det någon som har ungdomar i samma ålder och kan ta dig med ut på något. I en tidigare tråd har jag skrivit om hur viktigt det är att ta ut andras ungar till sällskap åt sina egna.
Det är inte alla lokalavdelningar som har den verksamhet du söker, t.ex Frilufsare eller TVM, men kolla på http://www.frilufts.se och leta rätt på närmsta lokalavdelning så har du i alla fall prövat. Scouterna har mycket kul grejer också, och man behöver inte bry sig så mycket om vad som skrivs här om religiös inriktning etc. Lite kristen lärdom är faktiskt inte helt fel, om man inte bekänner sig till någon helt annan religion. Det religiösa brukar inte ha någon större genomslagskraft i alla fall.
Och ni som läser tråden sedan, hjälp killen ut, om han är seriös alltså.
\C.
 
Senast redigerad av en moderator:
Ja det var säkert mycket bättre förr, men säga vad man vill om dagens ungdom men det finns saker som inte var bättre förr.
Dagens ungdom gör ytterst sällan egna smällare, bomber, har hört massa av gamla släktingar vad de gjorde för idiotiska saker nämner bara klorex så kanske nån känner igen sig. Dessutom så super de inte så mycket som ni gamlingar. Och visst leker det, som kurriosa kan nämnas att en lek håller på i ungeäfr 40min, sen övergår den i en annan lek.
 
Vi sprängde bättre och drack mindre!

Wow! En gammal favorit-tråd!

Politikern; sa:
Dagens ungdom gör ytterst sällan egna smällare, bomber /.../
Dessutom så super de inte så mycket som ni gamlingar.

Har du siffor?

Antalet skadade av "pyrotekniska varor" har inte minskat sedan smällarförbudet infördes 2001.
Så antingen tillverkar dagens ungdom fler och sämre bomber än vad vi gjorde, eller så är köpefyrverkerier mindre säkra än de bomber vi tillverkade, eller så är det helt enkelt så att dagens ungdom är för okunniga för att klara av att handskas med pyroteknik till och med om de köper TÜV-godkända "tänd-här-och-flytta-dig-10-meter"-tomtebloss på Ica. ;)

Och även om 15-åringars alkoholkonsumtion har gått ner en del de senaste åren är den fortfarande högre än den var i början av nittiotalet, när några av "oss gamlingar" var ungdomar (och vissa andra gamlingar redan var gamlingar). Dessutom dricker tjejerna MER idag än förut.

Slutsats:
Det är fortfarande lika många berusade unga män som skadas av pyroteknik.
[Ändrat av Nordesjö 2006-03-03 kl 09:56]
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...