Ullfrotté blir WoolPower?

Rykten vill göra gällande att Ullfrotté, nyligen "KLAR Ullfrotté", ska byta namn till WoolPower; vad säger panelen? Är det lika illa (om det nu var det) som när Haglöfs lyfte bort hatten till förmån för det futuristiska H:et? Eller är det så att det äntligen blir ett varunamn som inte låter som om det var halvgenomskinliga handdukar de sålde? (Inte för att det är nåt fel på handdukar, en schysst handduk är ju allt man behöver enligt vissa guideböcker...)

(Kom nu iknte in på frågan om ryktet stämmer eller inte :). Det kommer från "säkra källor"... typ...)
[Ändrat av alven 2006-01-18 kl 14:17]
 
alven; sa:
Rykten vill göra gällande att Ullfrotté ska byta namn till WoolPower; vad säger panelen? Är det lika illa (om det nu var det) som när Haglöfs lyfte bort hatten till förmån för det futuristiska H:et? Eller är det så att det äntligen blir ett varunamn som inte låter som om det var handdukar de sålde? (Inte för att det är nåt fel på handdukar, en schysst handduk är ju allt man behöver enligt vissa guideböcker...)

Skitsamma vad sakerna heter eller hur loggan ser ut, bara grejerna är bra :)
 
Bränsle

Låter lite krystat likt Shell V-Power. Bensin som bensin.
Njae är lite skeptisk mot det namnet. Förövrigt har jag inte något emot modernisering av grafiska profiler samt varumärken. Så länge inte produktens grundvärde försvinner antingen i den grafiska profilen eller tillverkningsekonomisk rationalisering.
 
Ullfrotté har ju blivit synonymt med själva varutypen, ullunderkläder stickade i ett frotté-mönster. Ungefär som 'bostongurka' och 'bakelit'. Kan ett varumärke bli starkare än så? Kanske det kan, vad vet jag. Man kanske har marknader i tanke där ollfratte är svåruttalat. För inte kan det vara för att det ska låta fräsigt i svenska konsumenters öron. Det gör det ju inte.
 
Ullfrotté är inget registrerat varumärke

Bara de rensar upp i sitt råddiga Klar och Ullfrotté-härke så är jag nöjd.

Man tror ju att Ullfrotté är produkten och att Klar är firman, men det är tvärtom. Ullfrotté AB tillverkar varan som heter KLAR®. Som är sydd i ett material som man kan kalla ullfrotté.

"Klar" har de tvingats hitta på därför att "ullfrotté" inte går att registrera som varumärke eftersom det ju är en beskrivning av varan. Notera att den lilla ®-symbolen sitter på Klar och inte på Ullfrotté.

(Däremot går det att registrera Ullfrotté som firmanamn, men det hindrar ingen från att kalla sina ullplagg för ullfrotté - det är skillnad mellan firma och varumärke)

Helt rätt att byta namn, alltså. Inte en dag för tidigt.
Woolpower duger fint.
 
Oj. Så fel man kan ha. Men man ska ändå uttala sig om sådant man inte har någon aning om--för att man tycker så! *Raskt vidare till aftonbladets forum för att tycka om fotbollslandslagets utrikespolitik*
 
Med risk för att starta en tuppfajt om varumärke, identitet och firmanamn måste jag bara å det kraftigaste invända mot herr Nordejoes inställning i frågan. Min syn på saken är att Ullfrotté är ett i Sverige meget väl inarbetat namn på en typ av produkter som mången friluftare bär ofta och gärna. Att då hips-vips gå och döpa om det välkända grunkset till ett anglifierat och intetsägande WoolPower känns ju helt totalkorkat! ;)

Din tur Martäng!
 
tigertamjaren; sa:
syn på saken är att Ullfrotté är ett i Sverige meget väl inarbetat namn på en typ av produkter som mången friluftare bär ofta och gärna. Att då hips-vips gå och döpa om det välkända grunkset till ett anglifierat och intetsägande WoolPower känns ju helt totalkorkat! ;)

Visst har du rätt, men det är inte så enkelt (= du har rätt, fast på fel sätt :))
Problemet, käre Tiger, är att världens samlade långkalsongfabrikörer kan sko sig genom att använda det ord - ullfrotté - som Ullfrotté AB har spenderat pengar på att inarbeta. Utan risk. Gratis. Exakt så som till exempel Ullmax gör idag.
http://www.ullmax.se/new/products.asp?ProdGroup=2

Det finns alltså en uppsjö av underkläder i ullfrotté, men det finns bara ett Woolpower.

Missen är alltså inte att döpa om det till Woolpower - missen var att inte skapa ett skyddsvärdigt varumärke från början. Ungefär som om ABBA hade kallat produkten "Kaviar" istället för "Kalles Kaviar", och sen blivit arga när ICA också började sälja "Kaviar".

---
Lars,
mitt inlägg var inget svar på ditt, så för mig kan du lugnt fortsätta tycka! :)

(men att ett varumärke degenereras till en varutyp är det värsta som kan hända, eftersom man då förlorar ensamrätten till det)


[Ändrat av Nordesjö 2006-01-18 kl 15:58]
 
Nordesjö; sa:
Problemet, käre Tiger, är att världens samlade långkalsongfabrikörer kan sko sig genom att använda det ord - ullfrotté - som Ullfrotté AB har spenderat pengar på att inarbeta. Utan risk. Gratis. Exakt så som till exempel Ullmax gör idag.
[Ändrat av Nordesjö 2006-01-18 kl 15:58]

Å andra sidan hade vi alla fortsatt att köpa Klars dyra Ullfrotté i all framtid om inte konkurrenterna hade insett at ordet Ullfrotté var fritt att använda :)

( fick jag till det rätt nu med varumärken etc? ;) )
 
Nordesjö; sa:
Missen är alltså inte att döpa om det till Woolpower - missen var att inte skapa ett skyddsvärdigt varumärke från början. Ungefär som om ABBA hade kallat produkten "Kaviar" istället för "Kalles Kaviar", och sen blivit arga när ICA också började sälja "Kaviar".

Eller för att ta ett par kända exempel: "grammofon" och "termos"... Jag har full förståelse för att Ullfrotté vill rätta till sin miss (dvs att ullfrotté inte går att registrera som varunamn), men jag tycker kanske att "Wool Power" är ett namn som känns väldigt... ansiktslöst på nåt sätt. Men det har säkert plöjts ner en massa € i marknadsundersökningar för att ta fram det, och så är det klart att det är bra ;)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...