Wild Woodgas Camp Stove (vedkök)

Hej!

Har funderat på ett nytt kök ett tag och hittade detta på Naturkompaniets hemsida: http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=127279

Är det någon som har erfarenhet av det eller liknande? Tycker det verkar effektivt och bra, sen gillar jag tanken på att slippa släpa bränsle, att elda det man hittar i skogen. Inser att det kan bli svårt på fjället dock.

Vad för kastrull/stekpanna skulle kunna funka till?
 
Ved

Ved funkar bra är min erfarenhet men jag har inte erfarenhet av detta köket.

Undra vad det väger?
Första du kan testa är Ikea diskställ för 29 kr. Funkar bra och priset är ok.

Detta köket ser fint ut men du måste lyfta på grytan för ladda mer ved. Tror du klarar den fysiska ansträngningen.

Googla på vedkök på youtube så hittar du många spännde filmer. Eller Ikea woodstowe.
 
Vikt

Ved funkar bra är min erfarenhet men jag har inte erfarenhet av detta köket.

Undra vad det väger?
Första du kan testa är Ikea diskställ för 29 kr. Funkar bra och priset är ok.

Detta köket ser fint ut men du måste lyfta på grytan för ladda mer ved. Tror du klarar den fysiska ansträngningen.

Googla på vedkök på youtube så hittar du många spännde filmer. Eller Ikea woodstowe.

Så nu undrar jag inte över vikten mer, 280 g.
Något att tänka på är att vedkök ger samma vedlukt som en brasa även om man inte ser så mycket rök. Men vissa gillar att lukta rök.
 
Hej Yogi,

Vedkök/Gengaskök tycker jag generellt är rätt roliga. Jag har byggt ett par och tycker nog att dom fungerar rätt OK - det går att få en brinntid på 20-30 minuter relativt enkelt, och en liter vatten kokar man på 6-10 minuter eller så, beroende på väder, vind och hur bra köket är. Det finns dock nästan ingen fördel med dessa kök jmf med andra kökstyper förutom att man inte bär med sig mer än en eller två laddningar ved, samt att man eventuellt kan hävda mindre miljöpåverkan. Så man ska nog vara en glad amatör för att fullt ut uppskatta ett gengaskök.

Trots att köket i din länk är snyggt skulle jag dock hävda att 599 spänn är rena rånet. Du kan rätt enkelt bygga ett eget kök som fungerar exakt som det i länken. Det enda som behövs är egentligen två plåtburkar (t.ex konservburkar) i nästan samma storlekar, några verktyg och lite motivation. Sök lite här på utsidan(finns en jättebra artikel på ämnet), t.ex. GDS-forum eller på nätet i allmänhet. Finns massor med geniala ritningar att testa.
 
Håller med om att köket som trådstartaren nämner är i dyraste laget. En vän har just köpt just detta kök och han är enligt testkokningen inte helt nöjd med köket, men det kan ha att göra med att han testade köket med bara blöta pinnar.

Själv har jag köpt en variant av Evernews kök på http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=98346

Det är gjort med tanke på att kunna användas i första hand med t-sprit, men lika enkelt användas med torrgastabletter/metatabletter och ved.

Jag har testat köket med alla tre bränslen och det funkar bäst med t-sprit, näst bäst med metatabletterna och sämst med veden. Men igen kan det ha att göra med att veden jag brände var fuktig, så koktiden låg på över 20 minuter. Man är även tvungen att lyfta kastrullen när man ska fylla på ved. Vikten däremot på köket är det inget fel på. Hela köket väger bara 86 gram!

Om man ska bränna med ved tror jag mer på gengasbrännare. Bushbuddy är en sån från Kanada som verkar bra och som har fått lite uppmärksamhet. Den är dock lite i dyraste laget med sina över 800 kr inkl frakt till Sverige. Du hittar den här http://bushbuddy.ca/. Även denna går det att använda en spritbrännare till! Har funderat på att köpa Bushbuddyn och testa med spritbrännaren från mitt Evernew-kök. Få se när jag har råd att köpa hem Bushbuddyn bara :)

/Andreas

P.S. Kan intyga att Ikeas diskställ funkar klockrent som vedbrännare - om än lite ineffektivt.
 
Ikea inte dumt, men WWS ser ändå riktigt bra ut

Nya diskställen från Ikea är tunnare plåt o lättare att klippa med vanlig plåtsax än de gamla.

Ett tips för er som har en MSR Titan Kettle Om man klipper ned diskstället passar det perfekt runt en MSR Titan Kettle, man behöver föstås göra uttag för handtagen. Ganska bra med tältpinne av titan över som hjälper att göra bra ställ för grytan. Mycket kompakt kök. Lagom att ställa in spritbrännare i också om man hellre vill det.

Bäst är de dubbelväggiga vedköken tycker jag dock. Högre temperatur i härden. Betyder, mindre rök, mer värme. Lättare att elda med även lite fuktig ved. Wild Woodgas Stove ser riktigt bra ut. Önskar bara det vore lite lättare, i titan. Då skulle jag vilja testa.
 
Wild Woodgas Stove säljs som ett komplett kit på deras sida och då med MSR Alpine Stowaway Pots 0,75 liter kastrull. Jag provade med denna och det blev på tok för tajt att stänga locket, jag bedömde det som en risk att knäcka låshaken på kastrullen.
kastrullen på 1,1 liter passar därför mycket bättre och den är inte så mycket större men några millimeter högre vilket blev betydligt bättre.
Ett kök och en kastrull i rostfritt som dessutom väger mindre än mitt Eta Express med gastub, det viktar in på ca:650 gram, det är helt okey tycker jag.
Sen tycker jag att det är en riktigt hög mysfaktor, att ha en liten lägereld medans man fikar eller äter.
 

Bilagor

  • 2012-08-11 14.10.39.jpg
    2012-08-11 14.10.39.jpg
    85.2 KB · Visningar: 9,533
Tack för input allihop! Jag var nere på Naturkompaniet och klämde lite och försökte snacka lite med personalen men de hade (som vanligt) ingen aning om produkten och hävdade att gas är det enda rätta! Hursom fick jag en bra känsla av köket, känns kvalitativ och stablit men jag håller med om att det är mycket pengar för lite "plåt".

Angående att det är lite jobb med att elda och att man lutar rök är det inget som bekommer mig. Brukar försöka dra igång en brasa och grilla lite korv på kvällarna i vilket fall och vem luktar gott efter några dagar på tur?

Drog iväg en beställning från Wild Wood Gas. Köpte deras duokit med kastrull från MSR på 775 ml. Dock oroande info från xtrem har ovan. Nåja vi får se hur det funkar. Återkommer när jag testat det.
 
Tack för input allihop! Jag var nere på Naturkompaniet och klämde lite och försökte snacka lite med personalen men de hade (som vanligt) ingen aning om produkten och hävdade att gas är det enda rätta! Hursom fick jag en bra känsla av köket, känns kvalitativ och stablit men jag håller med om att det är mycket pengar för lite "plåt".

Angående att det är lite jobb med att elda och att man lutar rök är det inget som bekommer mig. Brukar försöka dra igång en brasa och grilla lite korv på kvällarna i vilket fall och vem luktar gott efter några dagar på tur?

Drog iväg en beställning från Wild Wood Gas. Köpte deras duokit med kastrull från MSR på 775 ml. Dock oroande info från xtrem har ovan. Nåja vi får se hur det funkar. Återkommer när jag testat det.

Lycka till :)


/Andreas
 
Bara en massa rök och lite glöd

Jag köpte en Wild Woodgas Camp Stove på Naturkompaniet och har nu provat den i två helger. Första helgen trodde jag att pinnarna var för fuktig så det var därför det gick dåligt. Men det blev samma sak den här helgen. Det är jätte lätt att tände den, sen lägger på lite småpinnar några i taget så jag ser att dom tar sig, sen håller jag på så ett litet tag. Sen lägger jag på pinnar ungefär i storlek som lillfingret och sätter dit kastrullen, för då borde det fortsätta att brinna och det gör det också så jag lägger på några till pinnar till, och som oftast så slutar det då att brinna och bara glöder och röker extremt mycket som syns på dom här två bilderna. Om jag då tömmer ut det då börjar det brinna direkt, så då är det dit med två stenar eller stora pinnar som stöd för kastrullen. Jag har fått det att fungerat ganska så bra 2 gånger på fyra dagar, två gånger på ungefär 10 försök.

Den kan vara bra att ha om man vill röka bort myggen men så mycket mer är den inte bra till, eller så är det jag som gör helt fel?

Nu blir det att testa en Littlbug Junior Stove istället.
 

Bilagor

  • 2012-09-30 15.58.13.jpg
    2012-09-30 15.58.13.jpg
    54.5 KB · Visningar: 9,035
  • P1020106.jpg
    P1020106.jpg
    56.1 KB · Visningar: 8,929
  • P1020112.jpg
    P1020112.jpg
    48.5 KB · Visningar: 8,890
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...