Våga vägra håva!

maskon; sa:
Detta verkar gå att utveckla (och inveckla) i all oändlighet. Fisk på 2-3 hg behöver inte tröttas ut om man inte envisas med att använda för klena grejjer.

Det här har jag tjatat om tusen ggr, jag fattar inte flugfiskarnas fixering vid att använda för klena redskap för att dra ut på nedläggandet av bytet, att inte använda redskap krafitgt nog är djurplågeri och inget annat..

Jag har iofs med håv när jag fiskar för det kan behövas ibland, men för det mesta så använder jag mig av en liknande teknik som Markus använder, jag krokar av fisken i vattnet.. Detta upplever jag som mer skonsamt för fisken och då slipper jag hålla på med håven, är fisken för stor eller för livlig så åker håven fram!
 
FJS90/91; sa:
maskon; sa:
Detta verkar gå att utveckla (och inveckla) i all oändlighet. Fisk på 2-3 hg behöver inte tröttas ut om man inte envisas med att använda för klena grejjer.

Det här har jag tjatat om tusen ggr, jag fattar inte flugfiskarnas fixering vid att använda för klena redskap för att dra ut på nedläggandet av bytet, att inte använda redskap krafitgt nog är djurplågeri och inget annat..

Jag har iofs med håv när jag fiskar för det kan behövas ibland, men för det mesta så använder jag mig av en liknande teknik som Markus använder, jag krokar av fisken i vattnet.. Detta upplever jag som mer skonsamt för fisken och då slipper jag hålla på med håven, är fisken för stor eller för livlig så åker håven fram!

Jag haller med foregaende talare. Sedan erkanner jag att det hander att jag fiskar med wobbler ibland. Da kan en hav, faktiskt bli problem med trassel etc.
 
Nej jag håller absolut med dig i detta. Har man en rätt avvägd utrustning kan man man snabbt dra in småfirrarna i vattenytan och ibland skaka av dem, ibland måste man även använda håv. Mjölksyranivån av fisken bestäms ofta av drillen inte av infångningsmomentet.

Men det var väl inte det frågan gällde? Det var väl om man skulle använda håv överhuvudtaget i återutsättningsförfaranden? Det jag ville säga att jag tycker att det är oansvarigt att försöka återutsätt ex. en 8 hg harr genom att fånga den med handen. Det ökar risken för tryckskador och annat som kan nedsätter fiskens chanser till överlevnad. Därom är vi oense.

Jag förstår att ditt syfte med rubriken var att provocera och ja man kan säga att du lyckades. Jag blev provocerad. För jag tycker på ren svenska, att det var ett j**** idiotiskt påstående.
 
Så j**** idiotiskt kan det ju inte vara eftersom du själv håller med om att man ska "skaka av" småfisk i vattnet istället för att linda in dem i håvgarnet. 8hg harr har jag eg. aldrig pratat om, förutom i rubriken som var just provokativ. Jag tycket faktiskt att denna tråd har genererat en hel del intressanta synpunkter trots att vissa fått hjärtklappning och förhöjt blodtryck emellanåt :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tau Håvar för att håva sik! Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.