Fler dumma mäniskor!!

Re: ?

Lorre2; sa:
Kan hålla med om att Catch and release blir svårt om man jagar med båge men det gäller väl all jakt?
Har du sett en älgjägare släppa en skjuten älg?

Catch and release är bra men att ta matfisk är inte förbjudet, fiska med båge däremot bör man nog inte göra när man har publik.
Jag brukar lägga nät vid sommarstugan, det knappast läge för att släppa tillbaka nån fisk då heller.
När jag fiskar fluga sätter jag tillbaka det mesta, är jag en skurk?
Nä självklart är det inte förbjudet att ta upp fisk!! Det tycker jag verkligen inte!! Fisk är ju gott och nyttigt (kanske...) Men att fiska med pilbåge med eller utan publik tycker jag verkar konstigt man tar ju inte t.ex. hare eller räv med krok och spö!! Så rätt utrustning till rätt aktivitet verkar väl vara ett bra rättesnöre?!?!
Och inte blir man en skurk om man behandlar sitt vilt med respekt!
Hej hopp!!
 
Back to basic

Fast egentligen tycker jag nog att pil och båge är minst lika rätt som krok och lina.
Inte för att jag vill att alla ska gå ut och prova men killarna i djunglernas värld, fiskar dom inte mer med pil än med krok?
Trots allt var det ungefär så det började.

I Sverige har vi ett traditionellt starkt motstånd mot att jaga med pil medans man tex. i USA jagar lite allt möjligt med både armborst och pilbåge, tydligen även fisk.
Jakt med pil ställer högre krav på utövaren och han kan därför anses ha en högre status.
En bra träff med en jaktpil har en otroligt verkan och fäller stort vilt.

Har aldrig provat men skulle bra gärna vilja men blyg och laglydig som man är ligger jag lågt med det ;-)
 
Gammal tradition

Inte ovanligt förr, att man använde grovkalibriga bössor till gäddfisket.

Detta fiske, med båge eller bössa, är tämligen svårt.
Det gäller att beräkna brytningsfelet, i förhållande till djupet gäddan står, inte enkelt.

Enklare att klubba lake (isfiske) också en gammal tradition.

/Björn
 
Jag tycker redskapaen spelar mindre roll än mängden fisk man tar upp. Personligen äter jag en ganska stor del av den fisk jag fångar, men den jag inte äter släpper jag självfallet tillbaka. Svårare än så är det inte; ska man inte äta den så släpper man tillbaka den (om man då inte fiskar mört eller så till kräftbete eller vad det må vara). Sunt förnuft räcker långt. Sen är det väl upp till var och en att avgöra vilken metod för att fånga fisken man vill använda.

En metod som dödar fisken är förstås olämplig om man inte avser behålla den, men ska man det så är den lika bra som någon annan. Bara för att det är ovanligt i Sverige betyder inte att det är olämpligt. Bågjakt är som sagt ett exempel på en jaktmetod som är väldigt vanlig i USA men inte här. Inte gör det den mindre rätt än något annat. Så länge man inser vapnets begränsningar och använder det därefter så är det ju lungt.

//Petter
http://www.sportfiskeforum.com
 
Inte skönt.

Jag tror att plågan för en fångad Gädda är större med en pil i kroppen än en krok i munnen under drillningen. Sedan hoppas jag att all avlivning sker så snabbt och effektivt som möjligt av den fisk man avser att äta.

Så tänker jag när jag ser båg-fiske....
 
Re: Back to basic

Lorre2; sa:
I Sverige har vi ett traditionellt starkt motstånd mot att jaga med pil medans man tex. i USA jagar lite allt möjligt med både armborst och pilbåge, tydligen även fisk.
Jakt med pil ställer högre krav på utövaren och han kan därför anses ha en högre status.
En bra träff med en jaktpil har en otroligt verkan och fäller stort vilt.

Har aldrig provat men skulle bra gärna vilja men blyg och laglydig som man är ligger jag lågt med det ;-)

Glöm aldrig att vi är människor och vi gör misstag..

En 30-06 har oxå en otrolig verkan och fäller stora djur, trots detta så behövs ibland ett andraskott..

Hur snabbt kommer andraskottet med pilbåge?
 
Skjuta...

Själv brukar jag skjuta mig en julgran så här års... Fin gammal tradition det där...

Tror det är mindre plågsamt för granen än att bli nerhuggen, eller ännu värre nersågad... hemska tanke.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandrare Fler forsar att förstöra? Fiske 17
bj_orn fler fiskesidor Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.