Tur-–Vindsurfing

Har tänkt på det där med vindsurfing ett tag och vill gå en kurs och börja lära mig nu till sommaren.
Har i princip aldrig stått på en vindsurfingbräda och det är såklart svårt att veta nu hur jag kommer att tycker om det hela och vilken slags vindsurfing jag kommer mest vara intresserad av.
Har för mig att jag skulle gilla det att "turar" med vindsurfing. Att man t.ex har med sin UL packning i en liten rygga, torrdräkten på sig och sedan drar ut i skärgården på ngn flerdagars tur känns lockande.
Har hört att det finns folk som gör detta men aldrig sett någon eller ens sett någon bild.
Någon här som har gjort det eller koll på det hela? Vad som lämpa sig bäst inom brädesväg och typ om man har packningen på brädan eller bättre med rygga osv?

Som sagt jag är total novis i det hela men vill gärna hitta lite inspiration och vägledning. Vill dock inte gå med i något forum eller så förrän jag ens har börjat lära mig grunden.
 
Gå en kurs

Hallå!
Kul att du vill prova på vindsurfing! Själv firade jag en kompis 30-årsdag genom att gå en vindsurfingkurs över en långhelg på den polska sandreveln Hel för några år sedan. Sedan dess har jag varit fast. Tyvärr har jag haft för lite tid och inte haft råd med nyare och bättre utrustning (fick en gammal från början på nittiotalet) så min utvecklingskurva har stannat av. Men jag hoppas på en bra säsong i år.

Det absolut bästa tipset är att gå en kurs över en helg (eller liknande) annordnad av en vindsurfingklubb. Det finns klubbar lite runt om i landet och de brukar ha bra nybörjarutrustning och duktiga instruktörer. Då får du chans att prova om det är något för dig.

Det är mycket svårare att försöka att lära sig på egen hand då den utrustning som man kan få tag på billigt är gammal och svåranvänd. Dessutom är det givetvis bra att få tips av någon som ser vad man gör för fel. Efter en kurs kan man ha lite mer kött på benen att skaffa utrustning och prova sig fram själv. Bor man nära en vindsurfingklubb så har de oftast någon träningsdag per vecka över sommaren och man brukar kunna låna utrustning också.

Att det inte är så många som beger sig ut på långfärd med vindsurfingbräda beror nog på att vindar har en förmåga att dö (särskilt i skärgården) och det kan bli besvärligt att komma hem igen. Men det går säkert, ta med en SUP-paddel! Moderna brädor är inte gjorda för att lasta en massa prylar på men det går säkert bättre på en gammal longboard eller liknande. Någon större ryggsäck känns spontant inte så lämpligt men en liten och lätt kan nog gå. Du får prova dig fram!

Det som fångade mitt intresse var dock den kick och fartupplevelse som man kan få när vinden friskar i och brädan planar iväg.

Ett bra forum för vindsurfing och andra surfformer finns här. Precis som på Utsidan behöver man inte registrera sig för att läsa trådarna. Men som sagt kolla upp om det finns någon surfklubb nära där du bor och kontakta dem.
 
Hej,
tack för dit svar. Att gå en kurs har jag absolut tänkt göra. Tror som du säger att man lär sig både mkt bättre samt även snabbare. Då jag känner de från surfspot lite och de tippsade om företaget "Windsurf Gotland" tänkte jag boka mig på en helgkurs där för att lära mig grunden. Sedan få jag ser om jag vill gå någon fortsättningskurs eller så.
Jag brukar har en tendens att göra saker väldigt mkt när jag väl fastnar för de och bli det samma sak där hoppas jag på många timmar redan i år och kommer då även att satsa på en helt ny utrustning. Ska dock inte köpa något förrän jag kan lite.
Det som känns spännande är som du säger - farten. Är inte sugen på freeride med hopp och allt var det innebär. Att på ett ganska enkelt sätt kunna tar sig fram snabbt och tyst verkar spännande.
Det där med vinden beror såklart på, förra året har jag suttit ca 270 dagar i kajaker och det var väldigt få dagar då det inte blåste. gör man båda hobbyn och vet att det är en helg som det inte kommer att finnas någon vind lär jag nog tar kajaken. Suppandet känns inte så spännande för min del. Tänkte att jag då hellre alltid satsa på extra tid/dagar som säkerhet så man inte måste kommer hem just till ett visst klockslag. Sedan är det ju även frågan hur ofta jag skulle vilja resa på detta sättet, kanske ändå skulle bli mest att tälta längs kusten och göra dagutflykter när man är på semester. Men några övernattningsturer skulle vara trevligt.
Om det skulle vara med en rygga så tänkte jag på något riktig på max 4kg eller så. Lite dricksvatten, en sovsäck+bivack och lite mat. Matvatten tar man då ur havet och har vanliga kläder under torrdräkten eller så - riktig enkelt alltså.

Att jag skriver inlägget här är mest för att höra om andras upplevelser och få lite guidning inom just tursurfing. Ska kolla på det där forumet du tipsar om.
 
Att boka in en kurs på Gotland låter som en mycket bra idé.

När det gäller vind förstår jag att det känns blåsigt när man sitter i en kajak men det är kanske inte riktigt så enkelt eftersom man som vindsurfare måste ta hänsyn till vindstyrka och vindriktning också. Man behöver anpassa segelstorlek efter vindstyrka så det kan kanske vara en bra idé att ha med något extrasegel i en annan storlek på långturen. Dessutom är det nog inte så roligt om man måste kryssa hem en halvmil eller längre (motvind)...

SUP-paddeln är väl mest bra att ha som en säkerhetsgrej om vinden dör fullständigt eller om du får haveri på utrustningen. Ev. skulle det kunna duga att använda en packraftpaddel som går att packa ihop i mindre delar så att den inte är ivägen när man inte använder den.

Om du har någon kajak-kompis som är sugen att hänga med på en tur så kan denne säkert ha plats till en hel del av dina prylar också så slipper du att ha så mycket med dig på brädan. En schysst deal skulle kunna vara att du lånar ut din kajak till en kajaklös kompis mot att denne transporterar dina prylar också...

Lycka till med vindsurfingen!
 
Haha ja det är just sånt jag inte alls har koll på - vinden.
I min naiva föreställning inbillar jag mig nog det hela lite för enkelt kanske. Alltså inte själva surfandet som jag fatta att jag behöver lära mig och träna mkt sedan men det där med turen.
Hade tex en tanke hur det skulle vara att dra någon liten transportsak efter sig - lär dock bli knäppt att kryssa med misstänker jag.
Nåja skrev nu till de på Gotland och ska försöka att få ihop någon flerdagars kurs i början på sommaren och sen få jag ser vad det bli utav det hela :).
 
Tror att du vill undvika att släpa någonting efter eftersom det drar ner på farten så mycket. Men det är sånt som du märker när du har kommit igång med vindsurfingen lite...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sebr0ck Vindsurfing i Stockholm! Segelsporter 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...