Vad är inte gjort än?

1) Ett äkta äventyr skall höja ribban för vad andra människor tror är möjligt. Om denna definition gäller så finns det inte mycket kvar att göra.

ett äkta äventyr är att höja ribban för vad man själv tror är möjligt.. att göra saker för att impa på andra visar bara på dålig självkänsla och hävdelsebehov. jag tycker att äventyr är lika värt hos varje individ som upplever känslan av äventyr, om det handlar om att plocka hjortron eller att bestiga K2 har ingen betydelse.. att jobba som akutläkare i 20år tycker jag verkar mer äventyrligt än att klättra upp för ett berg eller ro över ett hav.. men som sagt, det är inte viktigt vad jag tycker utan vad känslan hos den som gör det är.
 
Äventyr - njutning

Ribban är olika hög hos olika individer, det som verkar äventyrligt hos icke invigda kan vara skåpmat för dem som utför det. Allt beror på träning och förberedelser. Envar får ju bli lycklig, tillfredställd på sitt sätt. Även om man inte fyller i vita fläckar som Sven Hedin gjorde, med ett stort antal ofrivilliga offer.... Lila bussarna är ju ett perverst sätt att vara äventyrlig på...
Ett bra mått är ju att man kommer ut igen på andra sidan, hel men trött och fylld av upplevelser samt det enda extra man har med sig ut är minnen och bilder..... Sen må det vara jorden runt i luftballong eller fjällkedjan baklänges med vad man har i fickorna.....
Roligt vore att veta vad ni anser är äventyrligt?
 
Kailash

Såg ett program på TV igår om Tibet. Deras heliga berg Kailash var så heligt att ingen får eller har bestigit det. Det såg otroligt lockande ut för en bestigning.
Det är inte gjort....


Johnny
 
Jag...

...har inte vinterklättrat i alperna och det är något jag kommer att råda bot på den kommande vintern!:) Det är väl det som är det intressanta, dvs att finna något man vill göra som man inte gjort tidigare och som man tror kommer vara givande för en själv.

Att jaga projekt som inte har gjorts av andra tidigare...i mina ögon är det att skjuta sig själv i foten och en väldigt stor risk att man missar vad det handlar om egentligen. Men det är bara mina "five pennies"...;)
 
Göran Kropp

Nu märker jag att denna tråd handlar om filosofin bakom expeditioner. Men för att varken försöka vara rolig eller filosofisk så är det väl ingen svensk som seglat till Antarktis och skidat till Sydpolen och seglat hem igen. Det som Göran Kropp var inne på att göra.

//Mattias som aldrig seglat i hela sitt liv
 
En traverse av Everest-Lhotse är fortf inte gjort. Flera har försökt, bl a nyligen en Kazakstansk expedition som ledde till ett dödsfall. Simone Moro och Anatoli Boukreev har också försökt.
 
En traverse av Everest-Lhotse är fortf inte gjort. Flera har försökt, bl a nyligen en Kazakstansk expedition som ledde till ett dödsfall. Simone Moro och Anatoli Boukreev har också försökt.


En nästan riktig bedrift som återstår att göra alltså, mycket annat som föreslagits i tråden känns minst sagt konstruerade "bragder".
 
ett äkta äventyr är att höja ribban för vad man själv tror är möjligt.. att göra saker för att impa på andra visar bara på dålig självkänsla och hävdelsebehov. jag tycker att äventyr är lika värt hos varje individ som upplever känslan av äventyr, om det handlar om att plocka hjortron eller att bestiga K2 har ingen betydelse.. att jobba som akutläkare i 20år tycker jag verkar mer äventyrligt än att klättra upp för ett berg eller ro över ett hav.. men som sagt, det är inte viktigt vad jag tycker utan vad känslan hos den som gör det är.

att vara läkare i 20 år är väl gjort ganska många gånger:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Lars Monsen har gjort det igen Expeditioner 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...