INTO THE WILD biopremiär den 16/11

Nåt som jag verkligen ogillar är när jag inte på nåt sätt förstår vissa inlägg.
Så nu ber jag om en förklaring.
Hur kom tonårsrevolt in här????
Är det inte en förolämpning mot ungdomar som verkligen har det taskigt hemma, föräldrar som super, knarkar, slås, tar livet av sig m.m. Ändå stannar de och kämpar för sig och sina familjer(syskon osv som också är i kläm.)
Dessa ungdommar kan inte göra en ball klassresa uppåt, Då kan jag tänka mig att en klassresa neråt rimmar rättså illa jävligt mycket. För filmens föräldrar må vara rättså likgiltiga men så jävla svåra verkar de inte vara så att man kan dumpa sin älskade syster ensam med all oro.
Så filmen är rättså skruvad och jag ser inget att se upp till.
Jag vet att det finns på detta forum de som haft skogen som tillflykt under sin taskiga uppväxt,
vad tycker ni om filmen?

(Hörru petter min vän ta och svep den där biran och säg vad du tycker jag vet att du sitter och njuter)

Såg filmen på förhandsvisningen och var bara arg när jag gick därifrån, men en massa storstadsäventyrare (de som jobbar på bank och har all utrustning hemma fast med prislappen kvar)älskade den -fan asså så skulle man leva, barra dra från allt så sa de innan de gick tillbaks tillbanken.
 
Peter, gissa vad jag dricker medans jag skriver?

Där fick du väl ändå så du teg, Vättlefjäll! ;)
Nä, men det slutade jag förvänta mig för ett par inlägg sedan. Det roliga i sammanhanget är att jag hade en så fullständigt utflippad ungdom att det liknar ingenting o den fortsatte långt upp i tjugoåren. Det är därför jag idag kan vara en lugn o dämpad trettiotvååring med barn som gillar att fiska o gå i skogen . Tråkigt att tråden blev en slagsmålstråd.

Betula Pendula verkar dock ha fattat grejen... Kunde själv inte släppa tanken på killens syrra o vilket jävla trauma det måste varit för den stackars tjejen. Hur fan man kan utsätta någon för något sådant? Man kan ju ringa är man drar från ett ställe så kan man inte bli uppspårad men de älskade där hemma vet att man lever o mår OK.
Men vad vet jag, han kanske var för upptagen med att fly undan samhället på grund av familjeproblem för att ringa sin syster?
 
Hemkallad av andevärlden

Vad olika vi tolkar saker. Här följer min:

En Micmac eller Northern Cree indians själ återföds i en astronautfamilj i kapitalismens hamsterhjul. Denna själ kvävs och förgås av denna miljö. De innom animistisk shamanism rådande naturandarna/förfäderna kallar hem själen till helig mark. Längs färden åker själen kajak på helig flod, bestiger heligt berg, lever i helig öken. Slutligen kommer själen till den gamla boplatsen vid älvkröken. Där tar andarna hem själen med naurens gifter. Själen är hemma och andarna är nöjda.

Ser ni inte detta?
 
Nä, jag ser en ung man som inte hedrar sin fader och moder, är högmodig och dör för han äter fel fröbärande ört. Men det handlar väl om vilken religion man tror på...

Kan dock tänka mig huvudpersonen skulle bli sjövild av glädje över din tolkning. Att andra ser en andlig koppling till ursprungsbefolkning brukar vara högsta vinsten för medelklassens naturromantiker...
 
Betula pendula och Vättefjäll förstår ju vad killens agerande handlar om: hur han agerar, både mot sig själv men framför allt mot sin syster, är oerhört fegt, svagt och egoistiskt.
 
Betula, jag ska hyra den när den kommer, men jag har den fördomen redan nu att det är amerikanskt romantiserat draveltramsfilm som vanligt.
Skulle hellre vilja se en verklighetsbaserad film gjord av någon här på utsidan som har Alaskaerfarenheter, eller motsvarande Sibibirien eller liknande.
Men ibland läser jag Kronblom, och njuter...
peter som gått över mer o mer till Loka som är förb. gott i alla lägen....
Är det fel att bli nykterist ?
 
Betula pendula och Vättefjäll förstår ju vad killens agerande handlar om: hur han agerar, både mot sig själv men framför allt mot sin syster, är oerhört fegt, svagt och egoistiskt.
Gäller det alla som tar risker eller bara de som tar vissa risker, eller gäller det de som tar risker och dör eller bara de som tar vissa risker och dör? Eller kanske det endast gäller vissa representanter ur amerikansk medelklass som ger sig ut i vildmarken och dör och som har en syster?

Raskesven
 
Har läst boken (om den nyligen) men inte sett filmen ännu. Skall väl göra det på DVD vid tillfälle.
Kan tänka mig att han hade en ganska händelsefattig barndom am medelklass med ständigt arbetande föräldrar. Grabben behövde lite input, vidga sin horisont. Och gjorde slag i saken. Bra.
Han satte upp höga moraliska ideal och fördömde sina föräldrar. Hör väl ungdomen till att se allt i svart-vitt. Synd om framför allt syrran.
Hans syn på friluftsliv och äventyr var ganska romantiserad. Men vad kan man begära om Jack London (den stora äventyraren *ironi*) är mentor. Men han hade på sina irrfärder nog skaffat sig en hel del kunskaper. Lite om säkerhet och förberedelser hade dock hjälpt.
Ok, med sina höga ideal och romantiserade syn vill han bli äventyrare och upptäckare. Bara ett litet problem som f ö gäller flera av dagens äventyrare. Det finns inga vita fläckar på landkartan längre! Så vad göra? Vissa cyklar med torrmat från Sverige för att knata upp på Mt E. Eller skall ensamsegla jorden runt så man riskerar att bli nermejad av en tankbåt. Han drog istället ut i "vildmarken" med bristfällig utrustning, bl a karta så han kunde tillgodogöra sig andras kunskap om området. För honom var det en vit fläck. Så kan man göra, men då måste man ha ett ganska stort driv och självdiciplin. Tycker själv om att gå utan detaljerad karta ibland men vet ändå var utgången är.
Han visste inget om snösmältning och såg inte tecknen på det när han passerade floden (bör ju vara ganska tydliga tecken på flodvallarna). När han senare upptäckte att det är svårt att komma tillbaka nöjer han sig med det och ger upp att komma över. Hade han haft en karta skulle han veta hur han kunde komma över. Hade han haft lite mera driv hade han utforskat området. Antingen gått uppströms för att passera vattnet i omgångar i tillflödena eller nerströms för att hitta deltan och kanske människor.
Att han sedan inte visste att ärtväxter ofta försvarar sina frön med gifter kan han ju inte lastas för. Han hade ju faktiskt med en flora.

Utifrån givna förutsättningar kan jag förstå en del av hans val. Hans oförmåga att lära av andra eller fel läromästare (J London) var nog hans största misstag.
 
Gäller det alla som tar risker eller bara de som tar vissa risker, eller gäller det de som tar risker och dör eller bara de som tar vissa risker och dör? Eller kanske det endast gäller vissa representanter ur amerikansk medelklass som ger sig ut i vildmarken och dör och som har en syster? Raskesven

Det är inte risktagandet jag är kritisk emot, det är att han flyr från något som han borde hantera först .
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...