Lantmäterikartor börjar släppas

Nu har jagt lekt "liten" med väg- och fjälldata. ;)
Mycket är gjort, men lika mycket återstar.
Jag har användt SVG-symboler istället för textfil med kartsymboler, de finns i filen svg.zip
Troligtvis måste man redigera stylefiler liten (Skrifttyp, mappa för SVG-filer mm) men prova gärna.

Henning
 

Bilagor

  • Fjällkartan_160103_640.jpg
    Fjällkartan_160103_640.jpg
    57.2 KB · Visningar: 1,022
  • svg.zip
    258.6 KB · Visningar: 344
  • Style_Fjallkartan.zip
    95.1 KB · Visningar: 213
Lite mer stilar

Hej alla kartälskare :)

nu har jag skapat lite stilar för att efterlikna den tryckta kartan (lite löst), framförallt så finns det möjlighet att styra fonter i TX-lagret med hjälp av regler. Dessa är enbart baserade på fontstorlek och de använder Gill Sans MT i min nuvarande version (ska ändras till Swiss). MY-lagret är i princip samma som Evian's stil då jag utgick från denna.

Stilarna är publicerade på GitHub och finns där att ladda ner.

https://github.com/chaoz/QGIS-LM-Terrain-Styles

preview.jpg
 
Tack för det!

Jag får dock "unexpected character på rad 34 kolumn 71" på alla de stilarna?

Har du högerklickat och laddat ner så laddar man en html-sida och då funkar det inte. Klicka antingen på stil-filen och sedan "Raw" - där går det spara en enskild fil med "Spara-som". Ett bättre alternativ är att välja "Download ZIP" för att få ner alla i rätt format på en gång.

Edit: Stilarna är skapade i senaste versionen 2.12.2 så det skulle eventuellt kunna vara att de inte är bakåtkompatibla om du har en äldre version...

//N
 
Det är väl Lantmäteriets kartdata som släpps för friare användning, jag har aldrig hört talas om att LM skulle börja distribuera gratis kartor i varken tryckt eller digital form?

Det är väl en rimlig utveckling - kartdatat framställs och ajourhålls med skattemedel och kan ses som en gemensam tillgång, medan kostnaden för att få en färdigprocessad och tryckt karta i handen, eller en digital produkt som är anpassad för en eller annan pryl betalas av den som använder produkten som skapats med kartdatat som utgångspunkt? Det bör väl rimligtvis innebära att alla företag som levererar kartprodukter i en eller annan form kan göra det till ett betydligt lägre pris när/om man inte behöver betala samma licenskostnad för ursprungsdatat, men det innebär knappast att alla kartor blir gratis över en natt.

Det är väl rimligt att tro att karttjänster som t ex eniro eller hitta.se som redan baserar sig på info från gamla lantmäterietkartor kommer implementera de nya kartdatan i sina produkter. På så vis kommer det ju att bli gratis att använda via gratis appar i stil med Gallileo osv. I af är det vad jag hoppas på.

Poängen med att släppa kartdatan fri är ju att medborgarna skall få del av den fritt. I form av kartor.

I norge har det ju länge funnits olika websidor och appar som gratis ger tillgång till kartor på fjällkartan-nivå. Typ "norgeskart" eller via Ut.no-appen.
 
Häftigt

Kartdatan har funnits tillgänglig några dagar och snart finns det stilmallar och kartor att ladda ner från olika personer! Skall bli riktigt kul att se hur det här utvecklar sig!

Så nästa steg är hitta en leverantör som kan printa ut mina alster på ett bra vattentåligt papper!

Några tips?
 
Kartdatan har funnits tillgänglig några dagar och snart finns det stilmallar och kartor att ladda ner från olika personer! Skall bli riktigt kul att se hur det här utvecklar sig!

Så nästa steg är hitta en leverantör som kan printa ut mina alster på ett bra vattentåligt papper!

Några tips?

Har också funderat på printningen och kollade för ett tag sedan upp vilka som kan skriva ut på tyvek... Det verkar som Arkitektkopia kan fixa det men jag gissar att det blir dyrt. Det finns tyvek att köpa online, men jag vet inte vad det blir för kvalitet med laser/bläck etc...
 
Jag skulle nog säga att det är storformatsplottning på papper som gäller om man ska hålla sig på en rimlig kostnad och hela kartblad. Kollade upp det för något år sedan och då låg ett kartblad på ca 160 kr på 150 g papper + startkostnad 40 kr (exkl. moms). Det har säkert sjunkit en del sedan dess dock.

Tyvek är problematiskt att trycka på med plottning/bläckstråle eftersom det handlar om plast som har begränsad förmåga att suga upp bläcket. Det finns dock speciella Tyvek-material som har ytskikt anpassade för bläckstråletryck, t.ex. följande:

http://www.allweatherblueprints.com/store/p6/Inkjet_Sheets_made_with_Tyvek®_.html

Vidare har Océ en teknologi som heter CrystalPoint som ger mkt beständiga utskrifter, men det är en storformatsteknologi. Kanske några svenska storformatsfirmor använder det. Räkna dock med lite annan prisbild än ovan.

Vanligvis trycker man med våt- eller torroffset eller HP Indigo-pressar på Tyvek, men då handlar det om upplagor, inte enstaka ark.

En gyllene medelväg är att printa relevanta delar på en A3-färglaser.

Mats
 
Bra jobbat nicklasl! Håller på att spana in ditt arbete nu!

Jag har dock en fundering rent allmänt. Bör man inte köra med så mycket som möjligt låst i kartenhet istället för mm? T.ex. namn och symboler.

Tycker det ser konstigt ut när saker förblir små hur mycket man än zoomar in. Sen kan man ju såklart gömma höjdkurvor, symboler, mindre vägar, osv för att snabba upp översiktsbilden.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...