Mössa hatt basker keps osv

En keps om det är temperatur som kan ge regn, samt allt som oftast en vindjacka med huva vid de temperaturerna.

Några kylgrader så gäller en tunn ullmössa eller pannband/buff om jag går på hårt, samt vindjacka med huva.

Vid kallare väder en fleece fodrad inkamössa i ull.

Vid riktigt sträng kyla, inkamössan med en balaklava av ullfrotté 100 eller 200 gram beroende på temperatur.

Är jag stilla i kyla har jag alltid en huva på mitt förstärkningsplagg som är en täckjacka eller dunjacka beroende på temperatur.
 
Köpte en tunn ullmössa på polan o pyret till min son. Den är superskön och jag köpte direkt en likadan till mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Vad jag använder är beroende på väder och årstid: Bush hat FM, Headwrap, Buff, Sydväst FM, Shemagh, Pilotmössa, Balaklava, Olles brorsa FM, Bandanas (FM halsduk), Keffiyeh, M/59 FM sommar eller vinter modell och M/90 FM keps. USGI Extreme Cold Weather Mask

Mvh troswe
 
Normalt: Min fluffiga rockstjärnefrisyr - och helskägg... ;-) [Håller med Vanheden - fortfarande vid 62+]

Om det är fördjävligt kallt ute: En Olles Brorsa (dvs frisyren förstörd = A Bad Hair Day) i lämplig färg.
(Någon som har en FN-blå till salu?)

Om det är fördjävligt kallt ute, och dessutom blåser: Olles Brorsa + uppfälld kapuschong på yttersta förstärkningslagret...
 
Som många här brukar olika, beroende på väder och aktivitet men jag har en sådan där trapper, sibirisk pälsjägarmössa när det är riktigt långt ner i thermometern eller när jag skall sova i tält.
Vintermössor bör rymma en balclava under utan att bli trång.

Har vi isolerande plagg på kroppen så försvinner ca 75% äv värmen genom huvud och hals. Mössa på!

Glöm inte halsduk eller buff.
go tur
 
på huvet

keps, mössa. pälsmöss. balaklava och mössa, balaklava och pläsmössa
kör på det man vill ha. finns inget rätt eller fel. bara just du är skyddad
 
Föredrar, liksom många andra att vandra utan någon som helst huvudbonad. Dock kan vädret ibland ställa till det och då använder jag dessa:

Blåsigt, regnigt - Impregnerad keps
Lite småruggigt - Tilley T5-hatt:
twc5-tilley-hat.jpg

Också Didrikson-hatt använder jag ibland:
didriksons-top-hat.jpg

Är det riktigt kallt så kör jag (precis som seobserver) på en ryssmössa, lik den på bilden:

czapka-uszatka-skora-plus-lisi-otok-477243839.jpg


~Paul~
 
Keps + tunn mössa....

Många bra alternativ är ju redan nedtecknade, men en favorit för mig är den tunna ullmössan. Har en variant av denna http://aclima.no/products/herre/headwear/lightwool-beanie som är överraskande varm. Kör med den ner till -15 då jag åker längdskidor på t.ex Lugnet här i Falun. Då denna typ av mössa är så tunn torkar den på nolltid om man blir svettig, vilket för egen del inträffar i typ varje uppförsbacke :)

Som extra bonus får den plats under min fjällräven keps (https://www.fjallraven.se/helags-cap) vilket ger en enligt mig perfekt kombo då man fjällvandrar på senhösten.

/ Stefan
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...