rena vatten

Att man numera sätter en koktid på två minuter beror på att många inte kan avgöra om vatten kokar eller sjuder. Har det kommit stora bubblor under ett par minuter kan man vara säker på att vattnet kokar...
 
Mitt bästa redskap är en karta. Med den kan man se var vattnet kommer ifrån. Kommer vattnet från en torvmosse är det garanterat ok. Sen tittar jag efter bebyggelse eller åkermark. I min erfarenhet är det endast i uppodlade delar av landet som det är problem att hitta vatten, där källan är helt säker.

Kokar gör jag aldrig, jag kör med reningsfilter.
 
Det man inte praktiskt avdödar vid 100 grader är sporer till bakterier, men de är inget problem för den som dricker vatten. I princip alla bakterier i vatten som ställer till med problem avdödas genom att bara koka upp vattnet. En del menar att man skall koka någon minut för att säkert avdöda just viloformer av encelliga parasiter, t ex Giradia.

Mitt favvo-djur "björndjuret":
"Björndjuren (även kallade trögkrypare eller tardigrader) finns överallt på jorden där det finns fritt vatten någon gång på året, från Sibiriens tundra till oceanernas djup. Björndjuren klarar temperaturer från -272 till över 340 grader Celsius. De klarar starka syror, ren koldioxid, intensiv UV-strålning, torka. Det är inte mycket som kan rå på björndjuren, de klarar faktiskt det mesta." http://www.biol.lu.se/zoofysiol/Djurartiklar/Tardigr.html

Tur att de inte är onda!
 
Skrivet av Karolina P:
Mitt favvo-djur "björndjuret":
"Björndjuren (även kallade trögkrypare eller tardigrader) finns överallt på jorden där det finns fritt vatten någon gång på året, från Sibiriens tundra till oceanernas djup. Björndjuren klarar temperaturer från -272 till över 340 grader Celsius. De klarar starka syror, ren koldioxid, intensiv UV-strålning, torka. Det är inte mycket som kan rå på björndjuren, de klarar faktiskt det mesta." http://www.biol.lu.se/zoofysiol/Djur...r/Tardigr.html

Tur att de inte är onda!

Men va fanken ä dä för djur, skämtar du?
Usch va otäckt !
Länken funkar inte Karro.,...
peter1959
 
Om jag minns rätt så krävs det att vattnet blir omkring 140 grader för att alla virus och bakterier ska dö, så det är väl därför det kan vara lämpligt att koka en stund så att man kommer upp i så hög temperatur som möjligt även om det är svårt att komma över 100 utan någon form av tryckkärl. Som jag tolkar det så upphettas mjöljen till 140 grader under 2 sekunder när den pastoriseras.
Fast själva toxinet blir man ju inte av med så kokning är ju ingen garanti.
121 grader i 20 minuter är standardreceptet för att sterilisera vätskor, verktyg etc. Men som sagt, inte praktiskt möjligt utan tryckkärl. Sunt förnuft räcker långt, riktigt bra tips det där med att kolla vattenkällan mha karta, det ska jag lägga på minnet.
 
Den som vill bära på

autoklav får väl göra det, men bränslet eller sladdvikten lär ju bli än mer betydande.
Två enkla sätt att rena tvivelaktigt vatten är med grop vid flödet och filtrering före uppkok. Glaciärvatten blir inte rent av enkla filter men väl av att stå och hinna klarna. (tempot igen)
Utomlands är oftast ett filter och extra bränsle metoden att få tag i tillräckligt med vatten.
Här, även i götaland räcker det med att läsa kartan väl så behöver man inte bära så mycket.
Ociviliserat är melodin....
//J
 
Skrivet av Karolina P:
Mitt favvo-djur "björndjuret":

Du glömde att de även klarar radioaktivitet. I tester har de genomgått strålningsnivåer 11000 gånger över vad en människa skulle överlevt, till synes oberörda.

Temperaturen -272 grader förtjänar en förklaring. Det är 1 "plusgrad" i Kelvins mätskala, dvs en grad varmare än så kallt det kan bli. Droppar du den sista graden kolapsar själva materien ihop i något som kallas "Bose–Einstein kondensat", ett tillstånd där atomerna förlorar sina individuella egenskaper och formar ett sorts kollektiv. Inget kan garanteras sina ursprungliga egenskaper i den miljön.
Djuren överlevde 8 timmar i -272.

Att djuren överlevt "bara" -272 beror sanolikt på svårigheten att kyla ner så stora objekt till under en kelvin. När man är nere på tusendelen av en Kelvin arbetar man med tusentals atomer. Man vet alltså inte var gränsen går.

Tester med ren atmosfär av väte, kväve, koldioxid, helium, vätesulfid och "hushålsgas" - enligt min skriftkälla, troligtvis den gas man eldar med i en gasspis - gav inga utslag alls.

Evolutionsteoretiker har föreslagit att detta djur bryter mot teorin om alla livsformers ursprung i en ur-cell. Livet sägs alltså vara "mono-fyletiskt", men vissa menar att detta djur är av "poly-fyletiskt" ursprung, dvs inte alls evolutionistiskt släkt med någonting alls. Kreationister använder djuret som ett argument mot evolution som sådant, utifrån antagandet att detta djur har försvar mot påfrestningar det aldrig kommer att utsättas för, vilket inte det naturliga urvalet skulle slösat energi på.

Djuret är inte alls primitivt som sådant, endast litet. Det har många egenskaper gemensamt med oss däggdjur. Äggstockar på honorna, ett fullt utvecklat öga med lins, iris och allt det där, dock bara en receptorcell, hjärna, med 4 ganglier till de fyra benparen, tarmar och hela tjofräset, andning genom huden liksom grodorna.

Då de ömsar skinn flera gånger i sitt liv klassas de som leddjur, men jag är skeptisk till den klasificeringen. Men de måste läggas till kackerlackorna i gruppen "djur som kommer att överleva ett kärnvapenkrig".
 
Det alla glömmer är

att alla djuren dricker vatten utan att koka det. Det gjorde vi också förr. Vi människor och djur är ju gjorda för att klara oss i naturen, men idag är dom flesta människor domesticerade. Om man skulle låta sin hund dricka ur en sjö borde det inte vara nåt problem för en människa. Men har man aldrig druckit sjövatten förut kanske det är bra att ta det i etapper så att magfloran hinner anpassa sig.
 
Hundar har en helt annan magmiljö än vi. De klarar t.ex. att äta rå kyckling. Ingen jag skulle rekommendera att en människa gör idag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
nenonen Rena vatten? Friluftsmat 10
Att rena vatten från bakterier??? Friluftsmat 13
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
Fjorr Kyla ned kokt vatten. Friluftsmat 4
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
labbman Köp i affär och tillsätt bara varmt vatten... Friluftsmat 19
Iggle konservera/lagra vatten? Friluftsmat 82
Still Alive Dricka vatten från sjö med algblomning? Friluftsmat 28
Purre84 Vatten, behövs rening? Friluftsmat 2
Öhrnell Metamat - gourmet på 4 dl kokhett vatten? Friluftsmat 13
Damberg Ziplock som tål kokande vatten? Friluftsmat 22
avslutad120523 Bevara vatten - hur länge ? Friluftsmat 9
micke112 Vatten Friluftsmat 8
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6
Oootro Koka vatten = Säkert vatten? Friluftsmat 13
jamo Dricka vatten från Mälaren? Friluftsmat 10
Wolf25 Vad simmade i mitt vatten? Friluftsmat 13
benny_bennytall.nu Dricka vatten i naturen? Friluftsmat 1
ballmtbk_22 VATTEN på låglandstur? Friluftsmat 9
Staffan Andersson Vatten? Friluftsmat 24
sma Vatten, bäst före? Friluftsmat 2
Sportbil Idiotfråga om vatten Friluftsmat 46
realout friskt vatten i asien? Friluftsmat 1
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
1145 Matlagning med bräckt vatten? Friluftsmat 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...