GPS-inställningar

Nåja, min poäng är alltså att det idag kvittar hur GPSen är inställd. Det är först när man ska använda GPSen tillsammans med en papperskarta som visningsformatet har betydelse. Då ställer man alltså in GPSen på samma format som papperskartan har.

Det är inte bara när man relaterar positioner till en papperskarta, som koordinatsystem och kartdatum måste vara samma i både GPS-mottagare och papperskartans rutnät.

Motsvarande gäller även när du manuellt ska knappa in koordinater inför ett framtida besök. D.v.s. att du måste veta vilket koordinatsystem och kartdatum som dessa koordinater har och ställa in GPS-mottagaren på detta koordinatsystem och kartdatum innan du ska knappa in koordinaterna. Annars kan resultatet bli helt åt helvete galet. (När du väl navigerar till den inknappade punkten, spelar det ingen roll vilket kartdatum och koordinatsystem som GPS-mottagaren är inställd på.)

Ovanstående innebär också att det är mycket viktigt att noga ange både kartdatum och koordinatsystem när du överlämnar koordinater till en annan person.
/Niklas
 
Det brukar vara såhär:
RT90 använder X och Y koordinater.
SWEREF99 använder N och E koordinater.
WGS84 brukar oftast ställas in med hhh mm.mmm
/Ulf

I RT 90-rutnät (RT 90 2,5 gon V) ökar X-koordinaterna mot norr och Y-koordinaterna ökar åt öster (geografiska koordinater). I vissa amerikanska kartprogram vänder man på axlarna (matematiska koordinater). Det ska vara 7 siffror på meternivå på både X-koordinaten och Y-koordinaten.

En äldre variant av RT 90 kallas för RT 38 (RT 38 2,5 gon V). Koordinatskillnaden uppgår oftast till 1-3 meter och den största kända skillnaden är ca 5 meter, vilket är försumbart med en enklare GPS-mottagare. I övrigt är RT 38 och RT 90 identiska med varandra.

SWEREF 99 TM (transversal mercator) så står N för north (norr) och E står för east (öst). Bygger egentligen på det amerikanska UTM-systemet (universal transversal mercator) zon 33 N (norra halvklotet), som sträckts ut över hela Sverige. På meternivå ska det vara 7 siffror på N-koordinaten och 6 siffror på E-koordinaten.

Notera att på en del äldre topografiska papperskartor - och då särskilt militära varianter - så användes UTM med kartdatumet ED 50, som kan skilja sig upp till ca 500 meter från UTM med kartdatumet Sweref 99 och WGS 84.

När det gäller latitud och longitud, så finns det för det första tre olika vinkelformat:
GGG MM SS,S
GGG MM.MMM
GGG,GGGGGG

Sedan finns det på svenska kartor två olika kartdatum att hålla reda på:
RT 90 och SWERERF99/WGS 84. Koordinatskillnaden mellan dessa olika koordinatsystem kan uppgå till 500 meter. Skillnaden mellan SWEREF99 och WGS 84 är bara någon halvmeter, vilket är försumbart i dessa sammanhang.
/Niklas
 
Någonstans på utsidan finns en liten skrift jag skrev för hundra år sedan om en del av dina bekymmer. Hittar det inte just nu.
Men om du på ett hyfsat enkelt sätt vill nå <+-3 meter så blir det nog EPOS eller liknande DGPS-lösning. Men det blir inte billigt.

Sedan finns ju RTK, som på öppen mark ofta ger en relativ noggrannhet på några centimeter i realtid. I en äldre skog rör det sig ofta om en halvmeters noggranhet - förutsatt att en s.k. fixlösning erhålls! Fast en sådan utrustning går loss på 100-200 kkr + moms...
/Niklas
 
Felvisning 200 meter

Jag använde en Garmin Oregon 550 med Friluftskartan Pro V2 Norra Norrland på fjällvandringen i augusti. Gick från Katterjåkk efter gränsen söderut och upptäckte snart att jag enligt GPSen vandrade mitt ute i sjöar och tjärnar eller 150 meter väster om jokken istället för som i verkligheten på stigen omedelbar öster om sjöar och vattendrag. En lägerplats var 100 meter ute i en fjälltjärn...

Senare, vid Vistassugan, så visade GPSen att jag stod ca. 200 meter från stugan med hjälptelefonen, när jag i själva verket stod på farstutrappan. Och hängbron över jokken vid stugan var enligt GPS-kartan ca. 200 meter norr om den verkliga platsen där jag gick på bron..

Efter att ha ställt om GPSen positionsformatet till SWEREF 99 TM så minskade felvisningen, men jag var fortfarande enligt GPS-kartan ute och vandrade mitt ute i de strida strömmarna i Abiskojokka (ca. 50 - 60 meter fel) och fjällstationen låg ca. 150 meter från sin verkliga plats.

I Uppsala, med den förinstallerade Europakartan, är felet bara några meter.
Tacksam för erfarenheter/idéer om det här, vad man kan göra, eller om man helt enkelt inte kan förvänta sig bättre.
I snöstorm och nollsikt vill man ju inte leta efter stuga/hjälptelefon inom en radie på 200 meter...
 
Kolla så att du har uppdaterat GPS:en med senaste firmware som finns på Garmin. Hade nåt liknande med min Vista HCx för ett bra tag sen.
 
I Uppsala, med den förinstallerade Europakartan, är felet bara några meter.
Tacksam för erfarenheter/idéer om det här, vad man kan göra, eller om man helt enkelt inte kan förvänta sig bättre.
I snöstorm och nollsikt vill man ju inte leta efter stuga/hjälptelefon inom en radie på 200 meter...


Du har väl inte ”lås på väg” till för då kan felet bli väldans stort när man befinner sig långt från en väg.

/Per
 
Tacksam för erfarenheter/idéer om det här, vad man kan göra, eller om man helt enkelt inte kan förvänta sig bättre.

Du ska definitivt förvänta dig bättre än 200m felvisning.
Att stigar inte riktigt är där dom ska ligga osv kan man kanske acceptera, men inte inte 200m fel.

Det spelar ingen roll om du har RT90, SWEREF99, WGS84 eller nåt annat inställt för den inbyggda kartan. Det är om du använder koordinater tillsammans med papperskarta du måste ha koll på att GPSen har samma kartdatum inställt.

Har du strömsparfunktionen aktiverad? Den kan ge felvisning.

Har du WAAS/EGNOS på? Kan ge felvisning i norra Sverige.

/Ulf
 
Kolla så att du har uppdaterat GPS:en med senaste firmware som finns på Garmin. Hade nåt liknande med min Vista HCx för ett bra tag sen.

Nej det har jag inte gjort, ska prova och se om det hjälper.

Har inte "låst på väg" som du Per varnar för.

Aktiverad strömsparfunktion - ja den har jag haft på, men kan det ge en stor felvisning? Varför då?
Och vad är WAAS/EGNOS?

/Ronny
 
WAAS/EGNOS är en korrigeringssignal som skickas ut från en station som är inmätt exakt, ungefär som DGPS. Eftersom nordligaste ligger i Gävle kan det ge felvisning här uppe.

Tror att strömspar gör att det inte uppdaterar positionen lika ofta, normalt sett skulle jag inte vilja påstå att det ger 200m felvisning, framför allt inte då man vandrar och inte färdas så fort.

/Ulf
 
Ja en strömsparfunktion måste ju innebär någon form av eftergift, annars skulle den väl inte behöva gå att slå av? Jag menar, det är väl ingen som vill att GPSen ska dra mer ström än nödvändigt?
 
Den här typen av

fel kan uppstå då och då och de gånger jag noterat felen (Vista HCx) tror jag att orsaken har varit få tillgängliga satelliter. Möjligen kan strömspararfunktionen bidra. Slog du av och på GPSen när det var fel och försvann felet då?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tvmma Geocaching med GPS - rätt inställningar? Navigering 2
eaglerock GPS-inställningar Navigering 8
jonibyn Gps inställningar Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...