REC - eller?

Jagar som en råtta...

mellan storstans friluftsbutiker, för att finna sanningen.
Tydligen ingen större pryl (ännu).

Dual purposemöjligheten tilltalar mig (i tanken), men har ännu inte fått den bekräftad (inte ens på Utsidan).

/Björn
 
REC PLRN..!

Njae.! På REC´s hemsida står det att det är för #4-#7.

Men vad vet jag,, :)

Men PLRW är ju jäkligt snyggt det oxå..!!


// TG
 
Mer som Telis

PLRW har nog, kan man tänka, ett fixinstick i framkanten, så att rullen inte snurrar.

Jag skulle maila dem direkt och fråga.

/Björn
 
Min...

röst går på NBGB, bara en sån sak som "Butt cap features bullseye design" ! Ligger rätt i klass åxå (2-7), däremot så äre ju en hel del dollares som kommer att gå åt...

(Björn, dra igång en tråd om Telisens eventuella dualitet i telisforumet så lär det nog lösa sig, kanske med en annan rubrik dock än den jag valde här...finns risk för att det blir missförstånd hos mina tåfjutts kamrater annars;))

/Anders B
 
"Lätt" fiske = #4-5 i den landsända jag kommer ifrån. (Den där myggen är stora som gråsparvar) Ett klenare spröt är endast av ondo. (Svara gärna i ny tråd om detta skall debatteras!)

Oavsett hur vackert ädelträt är tycker jag det passar dåligt i rullfästet. Jag vill iaf. inte att spöt skall se ut som en totempåle. Således: kork i form av REC eller Landmark får det bli, om ingen har nått annat tips. Viktsbesparingen i ett korkhandtag kan tyckas marginell. Bland REC-fästena finns tom de i trä som är lättare, men då måste åxå lim + utfyllnad tas in i kalkylen. Däremot ger korken ett "lätt intryck", vilket är nog så viktigt i sammanhanget. Ett stort + är även enkelheten i helheten (om man kan säga så...)
 
Tillverka själv

Varför inte göra ditt eget rullfäste?

Köp korkringar och lim.
Svarvning och ringtillverkning, kan du ju få hjälp, av en finmekanisk verkstad.

Ett rent korkhandtag, är ju en baggis att tillverka.

/Björn
 
Tanken har slagit mej. Hårt och flera gånger dessutom. Käns lite motigt bara när jag aldrig ens hålligt i ett dyligt.
 
Halloj!

Hej!
Du skrev att det skulle bli ett lättviktsbygge... då kanske du snarare borde kolla bland REC:s alufästen? Nickelsilverfästena är ganska så tunga. Men iofs så gör ju inte det så mycket med lite vikt där bak... Ville bara göra dig uppmärksam på det, så du inte blir besviken.
Kan annars varmt rekommendera REC, grymt fina!! Köpte ett för ett par månader sedan, fick det till ett bra pris hos jk flugfiske. Ett NSUS med birdseye maple, mums! Kolla med dem om de har nåt hemma, sist jag kollade hade de inte lagt ut dem på hemsidan men de hade en del hemma när jag köpte mitt.
/Jörgen
 
mm.. värdefull synpunkt, men korkfästet verkar fortfarande vara lättast i #5 om man inte vill drista sig till ett #0-4. Trots noggranna jämförelser blev det ett wildcard i slutändan, nämligen landmark. Avgörande för detta val var i första hand en något ansträngd studentekonomi tillsammans med bra pris + lite inverkan av brooks predikan. Återkommer när grejjerna anlänt!
 
I...

skolen icke lyssnen...eller nja...hoppas att du blir nöjd med fästet!

(Litet monteringsråd: var försiktig när du ska montera korkfästet på klingan, det tål inte alltför mycket "böjningar" sidledes...men det kanske du redan listat ut)

/Anders "Preacherman" B
 
Ok, ska bara knyta ihop säcken för de som mot förmodan fortfarande är intresserade… Jag köpte alltså ett Landmark, men detta höll inte tillräckligt hög finish för att platsa på mitt lätt-snygg-bygge. Det hamnade i stället på ett annat parallellt bygge (6-delat resespö) där det gör sig bra. På Sageklingan hamnade i stället det omtalade REC-fästet, efter några smärre justeringar av detta. Inte heller REC håller sig (i detta fall) med fullgod korkkvalite. Lite utfyllnader och finpolering, inkluderande nedsvarvning av den lite väl tilltagna butt-konen gav tillslut ett fint resultat. RECs metall har underbar lyster. Går att spegla sig i ringarna, om man har behov av det. Huruvida det blir problem med RECs avsaknad av utfräsning vet jag förståss inte förrän temperaturen stigit till något humanare nivå (det är -17 i Umeå idag). Sammanfattningen av min lilla marknadsundersökning blir: Det är korkat att köpa ett rullfäste i kork. Köp i stället bra kork (Flor) + ett par snygga ringar och svarva ett eget.

Landmark skall för övrigt vara på väg att lämna marknaden enligt envisa rykten. Anhängare uppmanas hamstra innan det är för sent!

/Markus "the sinner"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersSupertramp Huggtabellen - bra eller ... Fiske 10
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
Dennis88 Kalixälven eller Torneälven? tips? Fiske 6
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
fiske grabben Daiwa eller Shimano?? Fiske 4
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
never Finnmark ett paradis för fiske eller en djungel av svår hittade fiskevatten? Fiske 2
Glidern Sik eller harr Fiske 14
Haspel- eller spinnrulle Fiske 17
M. Finn Tub eller krok? Fiske 0
Strykarräven Keramiska spöringar, på eller av? Fiske 6
Flaggan Har någon testat Loon eller WJ Fiske 0
samme83 Strippa eller inte strippa... Fiske 7
dePaul Haspel eller multi? Fiske 37
-Patric- Lax i Viskan eller fluga i Hyssna Fiske 8
Mikael Sandberg Aborre eller abborre? Fiske 6
Raskesven Röding, kröding eller splejk? Fiske 23
bredviken Vadarkängor eller annan lösning? Fiske 14
ala Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske) Fiske 6
highlandpark Två-, tre- eller 4-delade spön? Fiske 4
-Patric- Guldskallarnas vara eller? Fiske 46
monstergeddan Huggkrok eller håv? Fiske 20
HarrKungen Miekak, bra eller dåligt? Fiske 3
salmosalar GoreTex eller Neopren-Vadare? Fiske 11
Svartkjelen Ål eller Horngjel, eller ...? Fiske 2
xerxs fiske från kanot eller bår... Fiske 33
maskon Snakering - ett eller två ben? Fiske 8
AA Strömsländan Lyx - Eller? Fiske 15
green fiske i Skottland eller Irland Fiske 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...