Förvara gas i bil på sommaren?

Vi ska köra ner med familjen till Spanien i sommar. Har en lägenhet där och gör en roadtrip av det hela.

För att hålla nere kostnaderna lite tar vi med ett litet gaskök så att vi kan laga mat på vägen ibland.

Vågar man förvara en gasbehållare (se bild) i bilen en varm dag i sydeuropa eller riskerar man något? Att den exploderar eller börjar läcka?



5d9890f6e704f77bc846febfe0beca32.jpg
 
Dom skall hålla ganska högt kanske närmare 100 men är bara till garanterqde till 55 grader.

Om man vill vara löjligt säker kan man använda tuberna lite kanske
till 80% så ökar man på marginalerna i löjligt varma bilar eller svarta packlådor på motorcyklar.
 
Skulle säga att risken att bensindunken i plast har betydligt större risk att spricka och läcka än dessa gasflaskor, även bensindunk i metall kan tendera att närma sig fotbollsform efter en het dag - speciellt om det är svensk vinterbensin i denna, Det kan finnas skäl att tömma reservdunken under nedfärd och tanka denna med lokal bensin då denna har lägre ångtryck för att passa varmare klimat.

Så, både gasflaskor och bensindunk bör behandlas på samma sätt, lågt ned mot bagagegolvet eller eventuella (reservhjuls)brunnar i bagaget eller under bagagegolv om sådan utrymme finns samt instrålningsskyddat med draperi/insynsskydd för att skärma av solen en bit innan förvaringen.

Förvaras det i plastback (typ kombi-bilar) och det är svårt med skärmningen av solljuset, ha en berg av kläder över (flera decimeter tjock lager) - klä lådans utsida på översida och sidor (ej botten) i aluminiumfolie/räddningsfilt/värmefilt (de senare är starkare och håller bättre) så att man får värmestrålningsskärmning till innehållet i boxen. - detta gäller både reservbensindunken och gasflaskorna.

Generellt att veckla ut värmefilt över allt som presenning överst - skyddar det som är under det mot mycket värmestrålning inklusive ljuset i sig

Med samma teknik kan man öka en kylväskas köldhållbarhet ganska så mycket då ganska mycket av det som värmer upp varorna inuti är i form av värmestrålning utifrån och en (billig) kylbox är i stort sett genomskinlig i det avseendet.

kylbox med aluminiserad insida, utsida eller aluminiserad yttre överdrag/väska som tillbehör - är kvalitetstecken (i avseende att hålla kyla) att hålla utkik efter

(det är med sorg man kan konstatera att de mjuka tygkylväskorna man kunde köpa, det här året inte längre har aluminiumskikt på insidan - det kommer att försämra köldhållbarheten avsevärt mot tidigare väskor)

---

Den här typen av gasflaskor kan du med stor sannolikhet köpa lokalt då dessa finns mer eller mindre internationellt - så ta inte med dig onödigt mycket bara för att...
 
Vinterbensin på kalla bredgrader innehåller faktiskt en del butan.Så en vinterdunk från kalla källaren kan i ett 60 graders bagage ytrymme inta en futuristisk sfärisk formgivning.

Av samma skäl skall man ge fan i att på vintern tanka bilen proppfull och sen köra in i varmgarage, gäller ju även reservdunkar.

Butan är typ vätska vid 0 grader och klarar sig med väldigt enkla behållare utan mottryck i kallare väder.
 
Jag skulle inte oroa mig om du följer ovan goda råd om att skydda från direkt solljus och lägga den långt ner i packningen.

Jag har i vissa fall transporterat med en blöt trasa virad runt behållaren när jag vet att det kommer bli riktigt varmt. Avdunstningen kyler så länge det finns fukt kvar. Det kanske du kan ta till om du vet att du måste parkera riktigt illa och lämna bilen länge.

/G
 
Jag skulle investera i en elektrisk kylbox som går på 12 V DC. Då finns även plats för lämplig kyld dryck.

Om inte 12 voltsuttaget blir spänningslöst då man stänger av bilmotorn så skulle jag dra ur sladden för att inte riskera att tömma bilens batteri.

Per
 
Behövs inte för gastuben iaf.

Ska man köpa kylboxar skall det vara kompressortyp , dom drar inget i jmf mot ett peltierkyld (dom här billiga).
Waeco har bra boxar som är väldigt strömsnåla , dom kan gå på batteriet över natten utan och tömma helt.
 
Håller med - Waeco 18 liters jag har så kan man köra ca 4 dygn på en 100 Ah-batteri - och då har jag ordentligt kallt, strax under 0 grader C i +-25C omgivning, skulle man köra 8 grader C så skulle förmodligen en 100 Ah-batteri hålla uppemot 7 dagar. - dessa boxar kan producera mycket kyla när man snabbt vill kyla ned dryck och acceptabel kall dryck har man redan efter en halvtimme för behållarna som ställs efter sidan av väggarna (som är evaporatorn)

Dom håller också väldigt bra, min är snart 10 år och har varit inkopplad i stort sett konstant året om som en liten extrakyl - visst de kostar pengar att köpa men jämför man med utfallet med > 10 års livslängd så är dom prisvärda - det är inte en peltier-box för några hundra eftersom de inte gör jobbet (dvs blir inte rejält kall) och lagret för fläktarna brukar vara slut efter någon månads tid förutom att de drar hejdlöst med ström.

Har man väl provat en riktig kompressorkylbox så kommer man aldrig köpa en peltier-kylbox mer...
 
Jag kommer inte att köpa en kylbox för 4000 för att skydda gastuber från värme. De är säkert jättebra men jag tycker inte det ä är värt pengarna. En för 400 funkar tillräckligt bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandrarn02 Förvara gasbehållare i lägenhetshus? Kök och brännare 22
EinZwei Förvara MF-brännare Kök och brännare 8
srpp Förvara metanol till spritbrännare. PET-flaska? Kök och brännare 35
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 12
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Underlig Hök Jula gas Kök och brännare 14
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
Zigge67 Avdunstning av gas i behållare Kök och brännare 8
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
Lasse Be Gas från tub till tub Kök och brännare 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...