Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

Du har rätt, men ändå lite fel

Vi som inte gillar T-sprit får väl helt enkelt erkänna att vi inte är lika coola som de som klarar av att reglera spritbrännaren lika bra som en gasbrännare.

Jag har t.ex. aldrig lyckats regleras sparlågeringen på spritbrännaren utan att lyfta av kastrullen. Vilket innebär att när jag behövde sjuda så fick jag peta till sparlågeringen, sätta tillbaka kastrullen för att kolla om det var lagom, lyfta undan kastrullen och justera igen osv...

Jag körde med spritbrännare i 10-15 års tid (under hela min tid som liten scout så körde vi ju med T-sprit i brännarna och när jag köpte mitt första egna kök tyckte jag gasbrännaren var alldeles för dyr) innan jag slog till på en gasbrännare till Trangiat och det har jag aldrig ångrat.

När jag blev intresserad av lättviktspackning så provade jag ett tag olika minimala spritbrännare men tyckte det var alldeles för slabbigt och svårkontrollerat för att jag skulle gilla det.

För mig har T-spriten fler nackdelar än fördelar.

Ja du har helt rätt vad gäller reglerbarheten, men....
På aktiviteter då lite extra vikt inte vart något hinder. Mc, kajak, skidor&pulka, snöskoter och så. Har jag ofta haft 2, 3 eller fler kök med mig. Det förekommer tillfällen då gaskök helt enkelt är bojsänken. De har inte gått att koka på alls och jag har fått plocka fram ett kök med flytande bränsle. Det visar sig att trangia sprit med vintertillsats faktiskt kan fixa kaffet när gasen inte klarar det.
I de fallen spelar reglerbarheten på sommaren mindre roll..
Man får kanske starkare band till det kök/bränsle som fixar fikat.

/John
 
Derailed, anyone..? ;-)

Godmorgon! Att sova en natt i -7 med en säck som har Lim +1 plus en Thermolite Reactor Extreme är mer än jag klarar (Uppenbarligen!), så nu är man "pigg & vaken". De 15 (!) extra graderna som uppges visste jag att den inte skulle ge, men värme ger den, för denna känslan har jag normalt redan precis under 0:an, så den ger nog ca 5 ärliga grader för min del, men det får bli en annan tråd...



@joanna

Väl talat!

Sjuda: Om du vill spara bränsle, du har aldrig prövat en "Pottmysare"..?

@nermander

-"...erkänna att vi inte är lika coola"?!

Ingen klarar nog att reglera sparlågeringen utan att lyfta kastrullen (?), men menar du att det är "en prestation" i att lyfta kastrullen..?

Sedan köper jag absolut ditt val av gas, jag gillar själv gas även om jag är mindre entusiatisk p.g.a. andra saker där ljudet är den främsta anledningen att välja sprit även på sommaren.

Ingenting jag testat kan reglera lika bra som gas över ett så stort effektområde, om detta är vi överens [emoji106]

@CampDavid

Jag inser nu att jag MÅSTE få tag i ett KAP. Utan KAP är mitt liv ofullständigt... ;-D

Håller fullständigt med ang. "Delikat stekning", men en blåsig dag är det svårt hursomhelst. Dessutom orkar jag aldrig släpa på ett BRA stekjärn, så...

Mattermos är förvisso en bra idé, om än lite tung, själv väntar jag troget på att alla delar till mitt nästa kök ska komma, denna gången blir det en Pottmysare, för jag gjorde ett test en vindstilla dag med gas där uppkoket tog lika mycket som sjudningen.

Vilket stekjärn använder du?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Klart jag eldade under brännaren så det gick, men den bränsleåtgången skall vi inte ta upp här.
Kök Jägareköket en gång och Trangia två gånger.

Methylyvarna skall komma ihåg att ett par droppar gör vilken rätt som helst oätlig i varje fall för mig.

96% proof var bästa spritbränslet i min erfarenhet.

I kyla är lågtycksgas ingen höjdare, men i en kastrull med varmt vatten och mysare samt isolerat lock kan det gå ner till -15.

go tur
 
Ingen klarar nog att reglera sparlågeringen utan att lyfta kastrullen (?), men menar du att det är "en prestation" i att lyfta kastrullen..?
Nej, men det är krångel. Eftersom inställningen på sparlågeringen (jag antar att du i alla fall är med på att man behöver den moderna, med justerbar öppning) beror på väder och vind och dessutom på hur varm brännaren är (har man t.ex. nyss kokat upp nåt är brännaren varm och avger mycket spritångor, lägger man på sparlågeringen så brinner den svagare och kyls av, så efter en stund brinnner den för svagt eftersom den inte värms upp lika mycket längre så man måste justera sparlågeringen igen). Det betyder att om man t.ex. försöker baka en paj i kökets stekpanna så är det jättesvårt att få lagom värme med spritbrännaren.

Om man bara ska koka upp vatten så är det såklart inte lika mycket problem med spritköket, men om man nu ska fokusera på att spara bränsle så borde man nog se över valet av grytor istället och välja grytor med "värmeväxlare".


En sak som slår mig i debatten här är att du verkar vilja motbevisa en "myt" som jag aldrig hört nån påstå: Att gas skulle väga mindre än sprit.

Kan du peka på nån som påstår att gas skulle innebär mindre vikt än sprit? Jag har i alla fall aldrig gjort det, anledningen till att jag började med sprit igen när jag började med lättpackning var ju just att det, framförallt om man bara är ute över en helg, var lättare.

Men för mig så hade spriten så många fler nackdelar att jag återgick till gas, men lättare gaskök än Trangia-tillsatsen. Även som lättpackare så måste man ibland inse att viktbesparingen inte är värd besväret.


Jag tycker ju också att det är lite lustigt att diskutera bränslets vikt om man har ett helt Trangia med sig. Hur många gram vikt tjänar du på bränslet jämfört med hur mycket tyngre Trangia är än andra kök?
 
(...) Om du vill spara bränsle, du har aldrig prövat en "Pottmysare"..? (...)
Ehm... hela min planering: matsedel, köksval, formen på kokkärl etc bygger på "färdigkokning" i en grytmysare efter en uppkokning på mellan noll och en minut. Sista höstturen (temperaturer i snitt strax under nollan) hade jag med 100 grams gaspatron, som inte blev helt tom på de 13 dagar jag var ute.

Min brännare väger 48 g, vindskyddet av pajform ett par till, enliters Tragiakastrull med tamoj från Minitrangian 80+18, pajformslocket något omätbart. Totalt alltså kring 160 g för ett fullutrustat kök; med grytmysaren fortfarande under 200 g.

Jag har inga problem att få detta kit att fungera effektivt med vanlig primusgas i temperaturer ner till ca 10 minusgrader (lägre har jag inte testat). En del av tricket är den lilla gaspatronen, som är lätt att hålla lagom varm.
Nästa steg är vätskematning och därför har jag även en slangbrännare med förvämningsslinga (146 g). Efter att jag insett att jag klarar mig så bra med den toppmonterade, har den mest fått stanna hemma, men den + en halvfull vintergaspatron klarade i alla fall 15 minus galant under en liten provtur.

Det är sällan jag behöver smälta snö till vatten, men har gjort det med både sprit (Trangia köket) och gas (Trangia och egna kit enligt ovan), och jag uppskattar väldigt att slippa vänta den ungefär dubbla tid det är frågan om. Ännu längre och fippligare, när jag var ute med barn och behövde smälta mer än vad som klaras med en brännarpåfyllning.

Om det är meningsfullt att räkna gram i detta sammanhang, beror ju på turens längd, matvanor och snösmältningsbehov. Initialt kan det grovt räknat vara hugget som stucket - Trangias spritbrännare (110 g)+ säkerhetsflaska för bränsle väger sammanlagt ungefär lika mycket som min gasbrännare + plåten kring minsta gaspatronen (för jämförelsens skull antar jag att vindskydd och kastrull väger lika i bägge fallen). Vintertillsatsen tippar redan här till spritens nackdel, men det är fortfarande lätt nördig gramjakt.
Men är man ute i två veckor, behöver smälta snö, äter mat som behöver kokas en stund och vill ha varm dryck (och det vill man ju mer när det är kallt), så stiger skillnaden på resp. total bränslevikt snabbt för varje dag som går.
 
Senast ändrad:
OT om värmeväxlare

(...) om man nu ska fokusera på att spara bränsle så borde man nog se över valet av grytor istället och välja grytor med "värmeväxlare". (...)
Det finns en bra "utredningstråd" om värmeväxlare här på forum (läs gärna hela tråden,där finns fler synpunkter än just om viktbesparing). Vi var flera, som kom fram till att man inte tjänar in dess vikt genom motsvarande bränslebesparing förrän efter 10 dagars - upp till två veckors användning, beroende på kök, årstid och individuella matvanor.
Jag är ofta ute rätt länge, men tycker ändå inte den eventuella viktvinsten är värd nackdelarna - en gryta med värmeväxlare är mer skrymmande, känsligare för skador, svårare att hålla ren och oflexibel, då den bara passar ihop med vissa brännare.
Vad som definitivt fick mig att avstå var dock insikten om att den kan öka risken för hälsovådliga nivåer av CO-emission, om man nu skulle vara tvungen att laga mat inne i tält(absiden) vid busväder. Se xxargs som vanligt uttömmande förklaring.
 
KAP inte bara fördelar

Jag inser nu att jag MÅSTE få tag i ett KAP. Utan KAP är mitt liv ofullständigt... ;-D

Jo, det är ett utmärkt kök. Men det är mycket att släpa på, både fotogen och sprit, en liters flaska med pump, brännare som inte går att packa i köket.

Det är inte ett kök man vill bära på ryggen. Att jag nämner den ofta är bara för att jag använt den mycket. Jag har aldrig burit det i ryggsäcken . Ett svea 123 är så mycket lättare att bära.

Stekpanna, jag har många. Lite extra vikt gör den bättre att använda.
indikatorer för lätt panna:
om lågan sprider värmen bra
om lågan går att reglera bra
om du kan ordna lä
om du ska bära långt
indikator för tung panna
du ska inte bära.

Om köket har bra spridning och reglering går det att steka i tex trangiakastrull ( ha i en klick smör INNAN du sätter på kastrullen )
Om kastrullen har nonstick får man vara på sin vakt att man inte bränner den.
Om jag ska rekommendera en stekpanna blir det GSI Outdors Pinnacle 8" - tindeberg.se har den för 299kr. Obs passar inte itället för trangia 25 pannan. Om du vill ha en tjockare stekpanna till trangia 25 så passar muurikka stekpanna utan skaft.
Men det är svårt att veta innan du provat, om det är rätt avvägning för ditt kök.

/John
 
Senast ändrad:
Efter att ha snabbt skummat igenom tråden har jag några funderingar...
Jag har själv gått från gas (GB74) till sprit under mina cykelturer (fortfarande Trangia) för enkelheten att få tag på i vissa länder, och tystnaden. Nu har jag införskaffat bensinkök för vintertid (och kanske även för nästa cykeltur...), allt är fortfarande Trangia vindskydd+kastruller.

Jag har inte sett någonstans ifall du vätskematade köket i ditt test, eller bara lät den stå normalt? Jag har under ett antal vinterturer kört gas för både vattenkokning till frystorkat, görtlagning och för att steka pannkakor. Utan vätskematning blir det tämligen värdelöst, men det är en av sakerna som gör GB74 såpass bra.
Stekandet klarades även utan vätskematning, då det blev alldeles för hög effekt... :)
 

Bilagor

  • IMG_0899 copy.JPG
    IMG_0899 copy.JPG
    41.8 KB · Visningar: 501
@joanna

Now we're talking!

Här har du ett exempel på nedklankningen av sprit som görs på många ställen utav industrin, denna "sanning" sprids sedan vitt & brett, men jag skulle naturligtvis undantagit utsidans initierade läsare, då kunskapen härinne i många fall är långt större än vad mina små labbar påvisat. Det äri huvudsak på Facebook jag hört dessa påståenden; sorry!

För de av er som tycker att jag gett mig ut på en "Wild Goose chase", så är det sant. Samtidigt var kanske inte mitt alster i första hand tänkt att läsas för de rutinerade, fleråriga användarna, utan som en motvikt till exempelvis XXL:s köksguide (utdrag nedan):

"Bränsle: Rödsprit

Detta är den enkalste varianten av stormkök. Här slipper du mekaniska delar, externa bränsletankar eller liknade. Det är bara en ”bägare” som man häller rödspriten i och tänder på som behövs. Då brinner rödspriten med en öppen låga utan något tryck. Nästan som en oljelampa med stor låga.

Rödspriten brinner bäst när temperaturen ute är varmare än -5 grader. Den är alltså inte lämplig till vinterturer. Effekten är dock låg, då spriten brinner helt utan tryck.. Med en effekt på ca. 7-800 Watt så tar det ganska lång tid att koka upp t.ex 1 liter vatten. Så ska du ut på en tur som sträcker sig över flera dagar måste du ha med dig ganska mycket rödsprit."

Källa: https://www.xxl.se/stormkök-brännare

Dock blev jag duktigt sugen på @nermanders paj!! Har du något recept? Aldrig tänkt på att baka paj i campingköket [emoji2]

Så snälla, ta det lite lugnt, jag gör vad jag kan i mitt första stora inlägg för nybörjare, men känner att tråden har kantrat en aning emot "territorial pissings".

Jag gjorde inte mina försök & skrev ner mina slutsatser för att någon skulle känna sig påhoppad/få ytterligare en sanning nerkörd i halsen.

Internet & skriven text är oftast bra, men röstens nyanser försvinner, hade denna diskussionen förts runt en brasa, hade stämningen varit annorlunda.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
@CampDavid

Vill fortfarande ha ett KAP [emoji2]
Tack för info.

Ska kolla in GSI-pannan [emoji106]

@Jackiie

Hej, välkommen hem (eller var är du nu?)!

Iom att det bara var -2 så gjorde jag inte det då gaskartuschen var ca 85% full, tror du det hade gjort någon skillnad?

Nu blev jag nyfiken och måste nog testa!! [emoji12]


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Backpackinglight har en artikel (tyvärr bakom betalvägg) där de under kontrollerade former efterliknat förhållanden under sommarturer. De kom fram till att om man kokar 2 liter vatten om dagen når man ett breakeven för ca 12 dagar. Då väger kök, behållare och bränsle ungefär lika för alkoholkök, toppmonterade gaskök och typ jetboil. De tyngre köken har då kommit ifatt på bättre bränsleeffektivitet.

Halaj!

Jag har också gjort en sådan vägning/beräkning. Jag utgick ifrån att 6g gas och 12 g tröd kokar upp ½ liter vatten, och vägde_allt_man måste ha för respektive bränsle.
Jag kom fram till att man når break-even vid ca en vecka. Kortare tur vinner sprit.
Detta gäller ju naturligtvis just_mina_kök. Andra kommer fram till andra värden med sina kök. Ändå ger det en fingervisning.

En sak som aldrig uppkommer vad gäller gas/sprit är mängden man har med sig. Sprit behöver man aldrig ta med mer än man behöver. Det är väl ingen gaskramare som är så UL, att h*n pyser ut gas ur burken så att h*n bara har mängden som behövs för den givna färden?

För mig är robustheten en viktig faktor med sprit. Det skall mycket till för att systemet skall fallera. Det är BICtändaren som är den svaga länken.
Jag tycker att den potentiella brandfaran är en ganska stor nackdel. Råkar man stöta till trangiatriangeln så att sprit spiller ut blir det inte kul. Jag brukar se till att ha alla matgrejer framme innan jag tänder så att jag slipper stöka runt under lagningen. Vatten framme lättillgängligt.

Förr var sot ett stort problem. Problemet borta sen jag började hälla metanol i spriten. Kanske hjälper det att jag har polerat utsidan kastrullerna med Autosol, jag vet inte.


//T
 
Vätskemata gas med god reglering

Stekandet klarades även utan vätskematning, då det blev alldeles för hög effekt... :)

Det finns några kök som går att vätskemata med gas med god reglering.
primus omnifuel och omnilite ti samt optimus polaris.
Dessa går att montera i trangian.
Nackdelarna är främst att det är lite omständigt att sätta ihop köket för användning och packa ihop det. Dvs vid kyla kan det kännas omständigt.
Anledningen till att de kan regleras bra är att kranen sitter i brännaren, inte vid pumpen/gaskartuchen.
/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
cliffisen Är helt vilsen med köksvalet Kök och brännare 35
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...