Fjällräven - Hur bra egentligen?

Men så fungerar hela klädesindustrin. OM du när första varma sommardagen kommer säger "åh jag behöver nya shorts" så kan du köpa dem på rea, för sommarkollektionen reas ut för att få plats med höstkläderna. Hela industrin ligger ju nästan en säsong före verkligheten. Vet inte varför, men det är inte fjällrävenspecifikt såvitt jag kan se.

Sportaffärerna är extrema i det fallet. De flesta svenskar åker på skidsemester i slutet av februari eller i mars. Då har skidgrejorna redan reats ut. Stadium verkar vara de mest extrema.

Jag försökte köpa primusgas i mars men ingen av sportaffärerna på det köpcentrum jag var på hade någon. På Naturkompaniet finns det året om men Naturkompaniet finns ju inte överallt.

Man kan fråga sig hur många missade köp sportaffärerna gått miste om.
 
Nåja vi verkar vara en del som har bra och en del som har dåliga erfarenheter, så inget nytt under solen alltså. Inget staistikst säkert underlag att dra tvärsäkra slutsatser ifrån verkar det som
känner ingen som har köpt fjällräven G1000 kläder under de senaste åren som inte är missnöjda med kvalitén
 
känner ingen som har köpt fjällräven G1000 kläder under de senaste åren som inte är missnöjda med kvalitén
Vad går missnöjet ut på då?

Att de tillverkas i Kina eller vietnam eller vad det nu är innebär inte nödvändigtvis en kvalitetsförsämring. Allt handlar ju om hur produktionen övervakas och kvalitetskontrolleras. Tycker det är lite slappt att utgå från att kvaliteten är dålig enbart utifrån att det tillverkas i asien. Speciellt om det tillverkas av exakt samma material som tidigare.
 
När jag skulle iväg och vandra i Sarek 2011 så köpte jag ett par Fjällräven byxor i G-1000. Minns inte vad modellen hette men de var mörkgröna med svarta förstärkningslappar. Byxorna var utmärkta och höll under vandringen. Jag har använt dem under mina friluftsaktiviteter sedan dess, bl a ytterligare två fjällvandringar.

Kan det vara så att bara vissa modeller håller låg kvalitet?
 
Att de tillverkas i Kina eller vietnam eller vad det nu är innebär inte nödvändigtvis en kvalitetsförsämring. Allt handlar ju om hur produktionen övervakas och kvalitetskontrolleras. Tycker det är lite slappt att utgå från att kvaliteten är dålig enbart utifrån att det tillverkas i asien. Speciellt om det tillverkas av exakt samma material som tidigare.

Det är ingen som påstår detta. (hur du nu kunde läsa in det?)

Jag skulle tippa på att mina 15 år gamla byxor som hållit bra är tillverkade utomlands precis som de nyare som så lättvindigt gått sönder, de av mina FR plagg som är tillverkade i Sverige är nog bara jackorna från 70- och 80-talet.

Det lär vara något annat som FR infört de senaste åren, ett par år efter utflytten, som utgör skillnaden i kvalitet.
 
Har själv haft ganska blandade resultat på mina Fjällräven plagg. Vissa har funkar bra, andra inte. Men har en nära vän som i detta nu håller på att reklamera ett par Fjällräven Gaiter Trousers No.1 pga att dragkedjan vid byxdelningen är sönder plus så att någon söm i samma område behövas göras om.
 
Om ni istället för att titta på ett produktmärke som i det här fallet FR och istället tittade på vem mer säljer liknande produkter, vilka gruppen är ute länge i alla väder?
Arbetare, cyklister, seglare, golfare mf l. Har ni kolla deras plagg och modeller samt inte minst viktigt pris och när infaller reorna?
go tur
 
Nya tider

Fjällräven har sin produktion i Sverige. Av grönlandsvax i alla fall...

Annars så känner väl de flesta till numera vart våra produkter tillverkas. Fabrikerna i Asien är toppmoderna men trots att man både kan göra kvalitétsprodukter så kan det bli måndagsexemplar eller hela serier av det.
För snart tjugo år sedan besökte jag en textilfabrik i Saigon med 6.000 anställda. Redan då förvånades jag över tekniknivån. I en avdelning tillverkade man för ett berömt märke och det var bra kvalité som jag kunde tyda. I en annan avdelning producerade man en liknande produkt och där hade man sparat in på materialval. Beställarna vet säkert vad de gör och har koll på detta.

När det gäller fjällräven och övriga aktörer inom friluftsplagg så har de stor koll och analys på vad de gör utifrån sitt lönsamhetskrav. Möjligtvis så sammanfaller inte alltid det med kundernas intresse.
Fjällräven har i sin marknadsanalys uttalat sig att vi har ett annat förhållningssätt till plagg än förr. Det som fick hänga med säsong efter säsong hemma i våra garderober byts nu ut oftare. Det spelar nog in i deras bedömningar av materialval etc. Numberserien utgår vad jag förstår från ett klassiskt
tänkande med genomtänkta plagg med höga krav på materialval. Prissättningen är hög men beror nog mindre på ökade kostnader än på ekonomiska analyser. Kundsegmentet har hög köpkraft och man vårdar samtidigt exklusiviteten i varumärket.

Det finns som flera konstaterat rejäl kvalité och genomtänkta arbetsplagg för betydligt lägre pris än friluftsbranschens märkesplagg. Men det man kallar mervärde, dvs känslan för kunden att i symbios med varumärket finna en inre frid... ingår då då oftast inte.

Jag själv låter mig villigt luras ibland och känner mig nöjd och glad. 😉
 
Fjällräven har sin produktion i Sverige. Av grönlandsvax i alla fall...

Annars så känner väl de flesta till numera vart våra produkter tillverkas. Fabrikerna i Asien är toppmoderna men trots att man både kan göra kvalitétsprodukter så kan det bli måndagsexemplar eller hela serier av det.
För snart tjugo år sedan besökte jag en textilfabrik i Saigon med 6.000 anställda. Redan då förvånades jag över tekniknivån. I en avdelning tillverkade man för ett berömt märke och det var bra kvalité som jag kunde tyda. I en annan avdelning producerade man en liknande produkt och där hade man sparat in på materialval. Beställarna vet säkert vad de gör och har koll på detta.

När det gäller fjällräven och övriga aktörer inom friluftsplagg så har de stor koll och analys på vad de gör utifrån sitt lönsamhetskrav. Möjligtvis så sammanfaller inte alltid det med kundernas intresse.
Fjällräven har i sin marknadsanalys uttalat sig att vi har ett annat förhållningssätt till plagg än förr. Det som fick hänga med säsong efter säsong hemma i våra garderober byts nu ut oftare. Det spelar nog in i deras bedömningar av materialval etc. Numberserien utgår vad jag förstår från ett klassiskt
tänkande med genomtänkta plagg med höga krav på materialval. Prissättningen är hög men beror nog mindre på ökade kostnader än på ekonomiska analyser. Kundsegmentet har hög köpkraft och man vårdar samtidigt exklusiviteten i varumärket.

Det finns som flera konstaterat rejäl kvalité och genomtänkta arbetsplagg för betydligt lägre pris än friluftsbranschens märkesplagg. Men det man kallar mervärde, dvs känslan för kunden att i symbios med varumärket finna en inre frid... ingår då då oftast inte.

Jag själv låter mig villigt luras ibland och känner mig nöjd och glad. 😉

Jag tror man måste skilja mellan kläder för vardagsbruk och friluftsbruk. För vardagskläder verkar trender bli allt viktigare. Just nu är det tunna dunjackor som gäller. Förra året skulle man ha en quiltad jacka. Fjällräven Kånken är en populär ryggsäck idag. Om ett par år kanske en annan väska är the-thing-to-have. Man behåller inte sina kläder eller accessoarer tills de är utslitna utan tills de blir omoderna.

Friluftskläder däremot behålls längre. Man är beredd att betala lite mer mot att de håller. Köper man ett par Meindl kängor eller en regnjacka från Arcteryx så vill kunna man ha dem i flera år. Plaggen ska fungera bra och hålla länge. Det är synd om Fjällräven missat denna skillnad. Kanske är det en medveten satsning på mode. Kanske är det dags att överge Fjällräven som friluftsmärke?
 
Jag tror man måste skilja mellan kläder för vardagsbruk och friluftsbruk. För vardagskläder verkar trender bli allt viktigare. Just nu är det tunna dunjackor som gäller. Förra året skulle man ha en quiltad jacka. Fjällräven Kånken är en populär ryggsäck idag. Om ett par år kanske en annan väska är the-thing-to-have. Man behåller inte sina kläder eller accessoarer tills de är utslitna utan tills de blir omoderna.

Friluftskläder däremot behålls längre. Man är beredd att betala lite mer mot att de håller. Köper man ett par Meindl kängor eller en regnjacka från Arcteryx så vill kunna man ha dem i flera år. Plaggen ska fungera bra och hålla länge. Det är synd om Fjällräven missat denna skillnad. Kanske är det en medveten satsning på mode. Kanske är det dags att överge Fjällräven som friluftsmärke?

Jag tror helt ärligt att många som köper friluftskläder idag inte alls vill använda samma prylar år efter år. Nu har jag helt ärligt inte någon statistik eller faktaunderlag. Men jag får känslan av att den genomsnittlige köparen av friluftskläder vill ut och åka långfärddskridskor 2-3 gånger om året, eller ha en jacka till kontoret som visar att man seglar, en snygg regnjacka när man hämtar barnen från skogsmulle etc.

Det är lika mycket image i friluftskläder som det är i andra sportkläder som ju används till vardags av väldigt många.

Sedan är jag övertygad om att det i denna image ingår att man rent officiellt ska vilja ha hög kvalitet. Men i praktiken har jag svårt att se att den som köper en färglad skaljacka verkligen vill använda samma plagg 20 år senare, oavsett om den fortfarande håller eller inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Hutterstrom Fjällräven Greenland Winter på sommaren? Kläder 15
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
Karolina P Fjällräven Greenland Parka (w) Kläder 4
niklas_axelsson Fjällräven Numbers Kläder 19
grodanbolle Byxor i stretsch (fjällräven kalfjäll) Kläder 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...