Tält för långcykling

Låter som att jag kanske ska ta hubba hubba då :) jag förstår din poäng, tror min generella känsla varit att alla säger hilleberg och jag vill inte sitta i en situation där jag ångrar mig. Men har väl nu sett flera som gott i god för hubbahubba och sk a väl kolla vig Agnes också. Slipper gärna punga ut för mycket pengar. Tack för svar!

En stor fördel med Hillebergtälten framför Hubba Hubba är att du reser inner- och yttertälten samtidigt. På Hubba Hubba reser du först innertältet och lägger sedan över yttertältet - en inte helt optimal lösning om du behöver komma i skydd när det regnar och blåser. Av den anledningen skulle jag personligen rata Hubba Hubba och istället leta efter ett tält med "Hillebergkonstruktionen" (som dock inte nödvändigtvis måste vara ett Hilleberg).
 
En stor fördel med Hillebergtälten framför Hubba Hubba är att du reser inner- och yttertälten samtidigt. På Hubba Hubba reser du först innertältet och lägger sedan över yttertältet - en inte helt optimal lösning om du behöver komma i skydd när det regnar och blåser. Av den anledningen skulle jag personligen rata Hubba Hubba och istället leta efter ett tält med "Hillebergkonstruktionen" (som dock inte nödvändigtvis måste vara ett Hilleberg).

haha, låter som att alla har en tanke med vad dem själva föredrar, oavsett situation så verkar ingen direkt klaga på kvaliteten angående Big Agnes, Vaude, Hubba Hubba, Hilleberg, Exped. Utan det verkar snarare handla om vilket märke man själv föredrar, vilket råkar vara hilleberg i de flesta av fallen. Jag får väl se vilket jag väljer, men jag antar att ingen har något konkret hat mot någon av dessa?

Sen får jag väl se vilket av dem jag väljer i slutändan, men antar att det handlar om viss ökad komfort/kvalitet vs pengar. Varav det i samtliga fall handlar om kvalitativa tält.
 
haha, låter som att alla har en tanke med vad dem själva föredrar, oavsett situation så verkar ingen direkt klaga på kvaliteten angående Big Agnes, Vaude, Hubba Hubba, Hilleberg, Exped. Utan det verkar snarare handla om vilket märke man själv föredrar, vilket råkar vara hilleberg i de flesta av fallen. Jag får väl se vilket jag väljer, men jag antar att ingen har något konkret hat mot någon av dessa? (...)
Jag kan lova, att möjligheten att sätta upp yttertältet först (elle bägge samtidigt) upplevs som något mycket konkret, när det ösregnar på tvären ;)
 
På sjön säger man "surra för storm". När det gäller tält säger man "välj tält efter sämsta möjliga väder" och med det menas slå upp och ta ned i horisontellt ösregn.

Skämt åsido, välj ett tält som du sätter upp med inner- och yttertält ihop.
 
ok, så alla förutom The_lost_cyclist verkar tycka hilleberg typ ^^ Funderar väl lite på hilleberg, även om jag vet att priset kan vara lite högt. Har väl inte testat sätta upp ett tält i allt för mycket regn så förstår er poäng.. känns som att jag vid detta lag kan se allas sida av saken och alla verkar vara väldigt säkra på sin sak.
 
Jag håller delvis med The_lost_cyclist. Det finns många andra tältmärken som är bra.

Jag tycker absolut man ska ha ett tält där man slår upp yttertältet först. Jag har haft tält där innertältet åker upp först och sedan ska yttertältet på. Det är inte roligt i regn och blåst oavsett om det är på fjäll eller annat ställe. Jag föredrar att sova torrt.


/Sanca
 
ok, så alla förutom The_lost_cyclist verkar tycka hilleberg typ ^^
Inte alls! Det finns en hel uppsjö andra märken med "yttertält först"-uppsättning. Helsport, Exped, Vaude, Terra Nova är bara några få exempel. Dessa modeller tillåter ju också att man bara sätter upp yttertältet om man vill ha det luftigt i varmare klimat.
Men "innertält först" kan visst ha sina fördelar, t ex att du kan skippa yttertältet när du bara vill skydda dig från t ex insekter (förutsatt då att man valt någon modell med nätinnertält).
Det finns faktiskt ett fåtal modeller, t ex Exped Vela (alla varianter), där du kan välja på alla tre sätten - antingen bara yttertältet, bara innertältet eller bägge.
 
Inte alls! Det finns en hel uppsjö andra märken med "yttertält först"-uppsättning. Helsport, Exped, Vaude, Terra Nova är bara några få exempel. Dessa modeller tillåter ju också att man bara sätter upp yttertältet om man vill ha det luftigt i varmare klimat.
Men "innertält först" kan visst ha sina fördelar, när du bara vill skydda dig från t ex insekter, förutsatt då att man valt någon modell med nätinnertält.
Det finns faktiskt ett fåtal modeller, t ex Exped Vela (alla varianter), där du kan välja på alla tre sätten - antingen bara yttertältet, bara innertältet eller bägge.

Ok, det var ju Kul att höra, Något exempel på en bra modell av till exempel exped eller vaude som är bra?
 
Jag håller delvis med The_lost_cyclist. Det finns många andra tältmärken som är bra.

Jag tycker absolut man ska ha ett tält där man slår upp yttertältet först. Jag har haft tält där innertältet åker upp först och sedan ska yttertältet på. Det är inte roligt i regn och blåst oavsett om det är på fjäll eller annat ställe. Jag föredrar att sova torrt.


/Sanca

ok, låter vettigt ^^ jag ska se till att ta ett sånt tält då, verkar som att folk är enade på den frågan.
 
Vad är "bra"?
Nu har du ju fått tips om flera tänkbara kvalitetsmärken, så urvalet är hyggligt avgränsat. Resten av beslutsgången handlar nog om dina egna prioriteringar vad gäller utformning av detaljer, öppningssätt, ventilation, vikt, pris, takhöjd och rymlighet i övrigt, hur du värderar en stor absid, om du får någon fördel av att tältet är självstagande etc, etc. En del av allt jag räknat upp står i konflikt med annat, så botanisera på resp. hemsida och klargör dina egna prioriteringar för dig själv. De behöver inte alls likna någon annans.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Nikhi Tält-Vinterjacka-Regnjacka Långcykling 17
Benny G Vattentät cykelsäck för tält o sovsäck Långcykling 19
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
JA64 tält Långcykling 1
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
iveqy Tält Långcykling 4
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
bjornet Gasolkök samt tält. Långcykling 5
mtbsmuffe frågar även här om tält Långcykling 22
liquidmonkey island tur med tält?? Långcykling 3
JA64 tält Långcykling 1
rockhopper vilket tält? Långcykling 39
Threeon Lättaste packlistan med kök & tält! Långcykling 3
AWG Förslag på tält Långcykling 19
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
Blåbär Tält Långcykling 5
nkp Tält och cykel i Alperna? Långcykling 6
x-treme Tält??? Långcykling 7
Tält Långcykling 1
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...